Claes Sörmland
E Emanuel01 skrev:
Är ju en säkerhetsgrej med konsollen om man har fel på elsystemet. Annars kan ju den som byter mätare få strömmen över bröstet. Det är därför de är så noga med att det ska vara ledande mellan ändarna. Var tvungen att byta jag med.
Nej det är inte orsaken, jag frågade specifikt om detta var problemet och erbjöd mig att bygla mina två väggfasta konsoller med en jordfläta. Det hade varit mindre jobb för mig. Men det var inte tillräckligt, konsolen skulle bytas till en plåtvariant av den typ som kommunens tjänstemän och den upphandlade entreprenören var vana vid. Det var alltså en fråga om prestige om att följa deras regler som de hade hittat på, inte en säkerhetsfråga. Mina konsoler från 2005 dög nådde inte deras krav.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan man lösa med en startkabel under bytet. Eller att man helt enkelt mäter. Det motiverar inte ett byte.
De hade det som krav där jag bor de luta sig mot någon lag med.
Kan ju vara att det ska vara godkännt enligt någon standard med då duger ju inget hemmameck även om det är lika bra eller bättre.
 
Claes Sörmland
E Emanuel01 skrev:
De hade det som krav där jag bor de luta sig mot någon lag med.
Det är nog snarare så att tjänstemännen åker på små konferenser, pratar med sina kollegor i andra kommuner och bygger en uppfattning om hur de tycker det ska vara. Alla medarbetare vill ju ha en modern anläggning som syftar framåt. Progressiv förvaltning med digitalisering i centrum! Man vill inte jobba för en mossigt VA-huvudman som bara vill spara pengar genom att hålla kostnaderna för excesser som detta nere. Äntligen har 40-talisterna gått i pension, nu är vi av med gubben Sven som alltid var emot allt! Företagen ligger ju också på och säljer in sina nya fina produkter och tjänster till tjänstemännen, det är svårt att inte bejaka denna utveckling. VA-förvaltningen ligger ju efter och måste komma ikapp med tiden! Det är inget museum det här!

Och för sådan progressiv förvaltning får inte småsaker som att det kostar en massa pengar både för VA-kollektivet och de enskilda brukarna av anläggningen stå i vägen. Ut med det gamla och in med de nya konsolerna. Vi kan ju t o m betala för konsolerna, det är rättvist. Vi betalar 120 kr för konsolen och fastighetsägaren tar 5500 kr faktura från rörmokaren. Det låter rimligt!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är inte orsaken, jag frågade specifikt om detta var problemet och erbjöd mig att bygla mina två väggfasta konsoller med en jordfläta. Det hade varit mindre jobb för mig. Men det var inte tillräckligt, konsolen skulle bytas till en plåtvariant av den typ som kommunens tjänstemän och den upphandlade entreprenören var vana vid. Det var alltså en fråga om prestige om att följa deras regler som de hade hittat på, inte en säkerhetsfråga. Mina konsoler från 2005 dög nådde inte deras krav.
Frågan är ju om de verkligen kan ställa det kravet.
 
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Frågan är ju om de verkligen kan ställa det kravet.
Jag var inte tillräcklig rättshaverist för att testa men funderade faktiskt på det.

Men min bedömning är att de har stöd i lagen om allmänna vattentjänster att ställa kravet om det t ex införs ordentligt i ABVA som beslutas av fullmäktige. Min kommun hade ju misslyckats med att införa kravet så i det enskilda fallet hade de nog inte rätten på sin sida.
 
Jag tycker du vanligtvis har nyanserade och kloka inlägg @Claes Sörmland så det här raljerandet förvånar mig lite ;).

Det finns så pass stora besparingar genom uppkopplad avläsning av mätare att merkostnaden är en klok investering.

Effektivisering av administrativa processer är försumbart i sammanhanget, de stora pengarna ligger i läckagedetektering. Mellan 20-30% av dricksvattenproduktionen läcker ut idag. Förutom onödig produktionskostnader ska man lägga till extrakostnader och samhällskonsekvenserna för akuta avstängningar för att laga läckor. Vidare kan man skjuta fram tröskelinvesteringar för utbyggnad distributionsnät och vattenverk och minska kapitalkostnader. Ute i de större ledningsnäten har man generellt ganska bra koll men inte sista biten till konsument.

Tekniken bakom är inte genom drive-by lösningar utan det är i praktiken bara mätare som kommunicerar med LoRaWAN eller wireless Mbus som idag klarar av att att sitta uppe 10 år vilket är den föreskriva tiden innan mätaren ska kalibreras. ”5G” eller den mer korrekta termen NB-IoT klarar inte av den tiden ännu riktigt.

Som exempel producerar Stockholm vatten ungefär 150 miljoner kubikmeter vatten per år. C:a 30 miljoner kubikmeter försvinner. Långt ifrån alla läckor är lönsamma att laga men att mäta är att veta var åtgärder lönar sig bäst.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tycker du vanligtvis har nyanserade och kloka inlägg @Claes Sörmland så det här raljerandet förvånar mig lite ;).
Kan det kanske vara så att jag kom lite för nära dig egen födokrok med min kritik av processen? ;) Inget fel med ny teknik men den ska införas i det offentliga där den sparar pengar, inte där den ökar kostnaderna.

mexitegel mexitegel skrev:
Det finns så pass stora besparingar genom uppkopplad avläsning av mätare att merkostnaden är en klok investering.
Jag vill nog se räkenskaperna för ett VA-kollektiv för att övertygas om att dina uppgifter är korrekta. Har du ett exempel på ett sådant VA-kollektiv och de besparingar som detta har inneburit? D v s jag vill inte se låtsaskalkyler som har använts för att sälja in detta till politikerna utan hårda siffror där man i efterhand räknar faktiska minskningar i kostnader mot kostnaden som införandet av de digitala mätarna innebar. Samtliga kostnader, allt från projektering, upphandling, utförande och indirekta kostnader man inte räknade med som extra t ex byte av servisventiler. Samt kostnaderna för brukarna.

Introduktion av IT-teknologi brukar vara oerhört kostnadsdrivande, IT-sektorn lever inte på luft för att utveckla sådant här och tekniken omsätts så pass snabbt att kostnaden för nyinköp poppar upp efter fem år eller så när det gamla systemet är utdaterat. Det är alltså inga investeringar utan bara ökade kostnader för ny teknik i verksamheten. För att inte tala om det offentligas IT-upphandlingar, det är så man gång på gång vill gråta. Har god insyn både från de som säljer och de som köper, det är ett mörker.

mexitegel mexitegel skrev:
Effektivisering av administrativa processer är försumbart i sammanhanget, de stora pengarna ligger i läckagedetektering. Mellan 20-30% av dricksvattenproduktionen läcker ut idag. Förutom onödig produktionskostnader ska man lägga till extrakostnader och samhällskonsekvenserna för akuta avstängningar för att laga läckor. Vidare kan man skjuta fram tröskelinvesteringar för utbyggnad distributionsnät och vattenverk och minska kapitalkostnader. Ute i de större ledningsnäten har man generellt ganska bra koll men inte sista biten till konsument.
OK, jag tar ditt argument på allvar även om det låter som något från säljmötets PP-presentation.

Har du ett exempel på ett VA-kollektiv där 20-30% av dricksvattenproduktionen har minskat efter införandet av den digitala mätningen?

Finns det exempel på ett VA-kollektiv där de akuta läckorna har minskat till den grad att de bekostar implementeringen av digitala mätare. Jag tvivlar tyvärr, i mitt VA-kollektiv var läckorna värre än någonsin så här två år efter att de digitala mätarna infördes. En gnagande misstanke jag har är naturligtvis att medan medarbetarna jobbade med digitaliseringen så försummade man underhållet av den fysiska anläggningen.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog snarare så att tjänstemännen åker på små konferenser, pratar med sina kollegor i andra kommuner och bygger en uppfattning om hur de tycker det ska vara. Alla medarbetare vill ju ha en modern anläggning som syftar framåt. Progressiv förvaltning med digitalisering i centrum! Man vill inte jobba för en mossigt VA-huvudman som bara vill spara pengar genom att hålla kostnaderna för excesser som detta nere. Äntligen har 40-talisterna gått i pension, nu är vi av med gubben Sven som alltid var emot allt! Företagen ligger ju också på och säljer in sina nya fina produkter och tjänster till tjänstemännen, det är svårt att inte bejaka denna utveckling. VA-förvaltningen ligger ju efter och måste komma ikapp med tiden! Det är inget museum det här!

Och för sådan progressiv förvaltning får inte småsaker som att det kostar en massa pengar både för VA-kollektivet och de enskilda brukarna av anläggningen stå i vägen. Ut med det gamla och in med de nya konsolerna. Vi kan ju t o m betala för konsolerna, det är rättvist. Vi betalar 120 kr för konsolen och fastighetsägaren tar 5500 kr faktura från rörmokaren. Det låter rimligt!
Fick lägligt reklam från en lokal vvs firma samtidigt som jag fick krav på byte. 2000 för konsollen + arbete. Köpte en konsol med anslutningar på Ahlsell för 395kr(jag vet otrolig).
Kunde använda en av de befintliga kranarna men komplettera med en ny som jag hade liggande.
 
Claes Sörmland
E Emanuel01 skrev:
Fick lägligt reklam från en lokal vvs firma samtidigt som jag fick krav på byte. 2000 för konsollen + arbete. Köpte en konsol med anslutningar på Ahlsell för 395kr(jag vet otrolig).
Kunde använda en av de befintliga kranarna men komplettera med en ny som jag hade liggande.
2000 kr var ändå ett bra pris. En rörmokare fakturerar annars lätt en halv dags jobb för detta och då är ju uppe i över 5000 kr.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
2000 kr var ändå ett bra pris. En rörmokare fakturerar annars lätt en halv dags jobb för detta och då är ju uppe i över 5000 kr.
De va ju 2000kr exklusive arbete och de uppskatta 2-4h för att genomföra jobbet.
 
Claes Sörmland
E Emanuel01 skrev:
De va ju 2000kr exklusive arbete och de uppskatta 2-4h för att genomföra jobbet.
Aha, den hårda verkligheten vad gäller priserna på rörmokeritjänster.
 
P paralun skrev:
Sen ska man då anmäla i god tid när man vill ha en servisventil stängd, man kan inte ringa samma dag och tro att någon från VA kommer ut annat än om man har ett akut större läckage.
Så det får du kolla upp och de flesta VA-ansvariga har en websida där man enkelt ser vad som gäller.
Jag kontaktade helt enkelt ansvarig på kommunen (stod i brevet om byte av mätare typ 6 månader innan planerat byte) inför bytet. Jag hade frågor om konsollen som krävdes inför byte till digital mätare. Han nämnde då att jag själv under inga omständigheter fick stänga vid anlutningspunkt, samt att de inte skulle ombesörja önskemål om att stänga servicen ute i gatan. (utom vid nödfall) Han sa att många äldre ventiler gått sönder när deras personal stängt dessa. Så internt var det beslutat att inte ombesörja förfrågningar som kunde väcka den sovande björnen.

Han rekommenderade vidare en röris som monterade konsollen, bytte ut kopplingar och ventiler inne, samt hade en tving som kunde strypa PEM slangen vid bytet. De synkade allt så kommungubben monterade direkt mätaren, allt var gjort på nån timme.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan det kanske vara så att jag kom lite för nära dig egen födokrok med min kritik av processen? ;) Inget fel med ny teknik men den ska införas i det offentliga där den sparar pengar, inte där den ökar kostnaderna.



Jag vill nog se räkenskaperna för ett VA-kollektiv för att övertygas om att dina uppgifter är korrekta. Har du ett exempel på ett sådant VA-kollektiv och de besparingar som detta har inneburit? D v s jag vill inte se låtsaskalkyler som har använts för att sälja in detta till politikerna utan hårda siffror där man i efterhand räknar faktiska minskningar i kostnader mot kostnaden som införandet av de digitala mätarna innebar. Samtliga kostnader, allt från projektering, upphandling, utförande och indirekta kostnader man inte räknade med som extra t ex byte av servisventiler. Samt kostnaderna för brukarna.

Introduktion av IT-teknologi brukar vara oerhört kostnadsdrivande, IT-sektorn lever inte på luft för att utveckla sådant här och tekniken omsätts så pass snabbt att kostnaden för nyinköp poppar upp efter fem år eller så när det gamla systemet är utdaterat. Det är alltså inga investeringar utan bara ökade kostnader för ny teknik i verksamheten. För att inte tala om det offentligas IT-upphandlingar, det är så man gång på gång vill gråta. Har god insyn både från de som säljer och de som köper, det är ett mörker.



OK, jag tar ditt argument på allvar även om det låter som något från säljmötets PP-presentation.

Har du ett exempel på ett VA-kollektiv där 20-30% av dricksvattenproduktionen har minskat efter införandet av den digitala mätningen?

Finns det exempel på ett VA-kollektiv där de akuta läckorna har minskat till den grad att de bekostar implementeringen av digitala mätare. Jag tvivlar tyvärr, i mitt VA-kollektiv var läckorna värre än någonsin så här två år efter att de digitala mätarna infördes. En gnagande misstanke jag har är naturligtvis att medan medarbetarna jobbade med digitaliseringen så försummade man underhållet av den fysiska anläggningen.
Inte alls, jag välkomnar diskussionen då jag till vardags just försöker få verksamheter att styra mot förändringar med så realistiska beslutsunderlag som möjligt. I det ligger inte att få bort allt läckage utan där det är lönsamt med förebyggande underhåll och precis som du säger ligger det svåra i att hämta hem effekterna, inte att hitta dem.

Det intressanta här är att även en liten förbättring ger stora besparingar. Det är ganska sällsynt. Men återigen så är inte en ”digital mätare” synonymt med att den används i läcksökning.

Det är bara en handfull kommuner som håller på att införa den teknik som gör sådan läcksökning möjlig och än så länge i begränsad skala. De flesta testar i mycket liten skala av just de skäl du anför.
 
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Inte alls, jag välkomnar diskussionen då jag till vardags just försöker få verksamheter att styra mot förändringar med så realistiska beslutsunderlag som möjligt. I det ligger inte att få bort allt läckage utan där det är lönsamt med förebyggande underhåll och precis som du säger ligger det svåra i att hämta hem effekterna, inte att hitta dem.

Det intressanta här är att även en liten förbättring ger stora besparingar. Det är ganska sällsynt. Men återigen så är inte en ”digital mätare” synonymt med att den används i läcksökning.

Det är bara en handfull kommuner som håller på att införa den teknik som gör sådan läcksökning möjlig och än så länge i begränsad skala. De flesta testar i mycket liten skala av just de skäl du anför.
Så då är det återigen en hypotetisk framtida teknik med hypotetiska framtida kostnadsbesparingar. Kostnaden i mitt VA-kollektiv är inte hypotetisk utan vi betalar redan nu för detta. Pengarna är spenderade. Nu vill vi se påtagliga kostnadsbesparingar i verkligheten kommande verksamhetsår.
 
Det är ju synd om din kommun inte gjort hemläxan. Det innebär ju inte per automatik att alla andra gör samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.