29 324 läst · 233 svar
29k läst
233 svar
Kan kommunen kräva installation av digitalvattenmätare?
ClasseClas skrev:
Fast görs det av sopbilen så känns det ändå rätt kostnadseffektivt. Ja åtminstone fram tills dess sophämtning via internet blir allmänt tillgängligt.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 214 inlägg
Då är ju det hela rätt meningslöst. Bara för att påminna, syftet med verksamhetsområden för VA är att leverera dricksvatten och ta emot och rena avloppsvatten. Syftet är inte att öka verksamheten med annan service som t ex läcksökning. Det svarar respektive fastighetsägare för.S Svantesons skrev:Ingen har fått gå såklart, märkligt att räkna teknisk vinning i personalneddragningar.
Va-taxan kommer inte påverkas av de digitala mätarna. Den kommer heller inte sjunka som följd.
Däremot gynnas abonnenterna av att mätaren läses 1 gång/timme vilket ger indikation på läckage framförallt på natten.
Det enklaste och effektivaste om man följer ditt resonemang är ju att sparka halva personalstyrkan och erbjuda hälften så bra service.
Det hela är reglerat i lagen om allmänna vattentjänster.
Din irrationella rädsla för strålning från en vattenmätare som har en effekt motsvarande ett normalt armbandsur är knappast nått som kommunen bör eller vill bry sig om.
Att du fått för dig att prisskillnaden mellan en mekanisk och digital mätare är till den mekaniskas fördel förstår jag inte. Elektronik idag är så pass billigt att den digitala troligtvis kostar mindre p.g.a. färre rörliga delar.
Att det dessutom innebär mindre arbete och säkrare debiteringsunderlag för VA-bolaget är ju knappast heller en nackdel.
Vill du undvika strålning så låt bli att köra bil eller använda andra fortskaffningsmedel annat än häst eller cykel (inte elcykel såklart!), använd inte dator eller mobiltelefon, vistas inte i städer/byar och håll ständig utkik efter telemaster osv.
Att du fått för dig att prisskillnaden mellan en mekanisk och digital mätare är till den mekaniskas fördel förstår jag inte. Elektronik idag är så pass billigt att den digitala troligtvis kostar mindre p.g.a. färre rörliga delar.
Att det dessutom innebär mindre arbete och säkrare debiteringsunderlag för VA-bolaget är ju knappast heller en nackdel.
Vill du undvika strålning så låt bli att köra bil eller använda andra fortskaffningsmedel annat än häst eller cykel (inte elcykel såklart!), använd inte dator eller mobiltelefon, vistas inte i städer/byar och håll ständig utkik efter telemaster osv.
En bild på min mätare.
En 40mm PEM upp ur golvet, mätare som hänger i luften, och så ett 28mm kopparrör som vänder uppåt c:a 3m för att sedan vända åt höger c:a 0,5m in i en vägg. Inte en enda klamring, konsol eller fäste, och mätaren byttes ut för runt 3 år sedan (sitter i en väldigt skitig miljö så det är därför den ser sliten ut) utan krav varken på konsol eller någonting annat...
En 40mm PEM upp ur golvet, mätare som hänger i luften, och så ett 28mm kopparrör som vänder uppåt c:a 3m för att sedan vända åt höger c:a 0,5m in i en vägg. Inte en enda klamring, konsol eller fäste, och mätaren byttes ut för runt 3 år sedan (sitter i en väldigt skitig miljö så det är därför den ser sliten ut) utan krav varken på konsol eller någonting annat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det inga svep/fästen på det lodräta röret?
Då kan det bli problem om man i framtiden byter till en digital plastmätare, inte alls lika tåliga.
Kanske avlastar väggen såpass.
Det märker montören när han släppt på den gamla mätaren, då får ju inte högersidan i ditt fall sjunka 3-4 cm…
Jag jobbar med vattenmätare och vi har inga krav på konsol, vi godkänner mätplatsen från fall till fall.
Då kan det bli problem om man i framtiden byter till en digital plastmätare, inte alls lika tåliga.
Kanske avlastar väggen såpass.
Det märker montören när han släppt på den gamla mätaren, då får ju inte högersidan i ditt fall sjunka 3-4 cm…
Jag jobbar med vattenmätare och vi har inga krav på konsol, vi godkänner mätplatsen från fall till fall.
Lasse Suzican skrev:En bild på min mätare.
[bild]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 214 inlägg
Frihetens vindar hos din VA-huvudman. Det var samma i min kommun. Sen anställde de ett nytt gäng tjänstemän och de hade en annan tolkning av kommunens ABVA än sina föregångare.Lasse Suzican skrev:En bild på min mätare.
[bild]
Nope...S Svantesons skrev:
Allting hänger i luften och kan röra sig helt fritt...
Dock så har jag handlat hem en konsol, och ska montera dit den vid tillfälle. Dock så måste först VA-bolaget komma hit och försöka luska ut var i min 1300m² asfalterade gårdsplan som servisventilen sitter. Frågan är ens om den fungerar för den har varit överasfalterad sedan början av 70-talet....
Finns klämverktyg som skulle fungera i ditt fall eftersom det inte sitter något skyddsnät runt slangen.
Det gör dom nyaS Svantesons skrev:Ponera att dessa mätare hade kunnat lyssna och registrera akustiskt brus i ledningsnätet och därmed hittat dolda läckor som annars försvunnit i trasiga skarvar och fjärrvärmedräneringar, hade det då varit en samhällsekonomisk vinst?
1 m3 vatten kostar runt 4 kr för ett vattenverk att producera/leverera.
Gick igenom detta förra året och det bästa var att bli av med de gamla kolvventilerna (eller kanske det heter kägelventil?)
Grannens pajade när de skulle stänga av inför bytet. Tog hit rörmokaren som gjorde i ordning nya konsolen , klämde ihop PEM slangen för att stoppa vatten vid byte av koppling. Har för mig allt gick på runt 2400kr efter ROT.
Han nämnde att man skall undvika försöka stänga av ute i gatan då de ventilerna kan paja. Då har man inget vatten alls och kan få stå för bytet själv , vilket lär bli dyrt med schakt och ny asfalt .
Ve å fasa den dagen kommunen kräver att vi skall stå för sådant utbyte också pga ålder.
Hur många tror TS sitter och skriver dessa inlägg via en pryl som strålar
Grannens pajade när de skulle stänga av inför bytet. Tog hit rörmokaren som gjorde i ordning nya konsolen , klämde ihop PEM slangen för att stoppa vatten vid byte av koppling. Har för mig allt gick på runt 2400kr efter ROT.
Han nämnde att man skall undvika försöka stänga av ute i gatan då de ventilerna kan paja. Då har man inget vatten alls och kan få stå för bytet själv , vilket lär bli dyrt med schakt och ny asfalt .
Ve å fasa den dagen kommunen kräver att vi skall stå för sådant utbyte också pga ålder.
Hur många tror TS sitter och skriver dessa inlägg via en pryl som strålar
Ja, men de tar betalt för tjänsten.