B bassebus skrev:
så kommer ju mätaren alltså behöva bytas, alternativt "servas", vart 10:surprised:nde år.
Ingen skillnad mot gamla mekaniska mätare.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Shit? Skämtar du? Jag har bara bott i hus i 2 år...

Det betyder ju att det finns nån stackars anställd på kommunen vars enda jobb är att åka runt runt och byta mätare varenda arbetsdag året om? Och sen 10 år senare så börjar man om på hus 1... shit.. Sjukt att det inte går att bygga mätare som håller bättre.

Dom här nya med ultraljud bör ju inte slitas mekaniskt på samma sätt iaf? Så hade man bara löst batteriet så torde livslängden kunnat bli bättre?

engs
B bassebus skrev:
Shit? Skämtar du? Jag har bara bott i hus i 2 år...

Det betyder ju att det finns nån stackars anställd på kommunen vars enda jobb är att åka runt runt och byta mätare varenda arbetsdag året om? Och sen 10 år senare så börjar man om på hus 1... shit.. Sjukt att det inte går att bygga mätare som håller bättre.

Dom här nya med ultraljud bör ju inte slitas mekaniskt på samma sätt iaf? Så hade man bara löst batteriet så torde livslängden kunnat bli bättre?
Det är lagkrav på att mätaren ska bytas var tionde år, detta för att skydda slutkonsumenten.

• Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det är lagkrav på att mätaren ska bytas var tionde år, detta för att skydda slutkonsumenten.
där jag bor (villa) har de bytat 3 gånger på 39 år

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Den byts ut för att kalibreras. Den 'nya' mätaren som installeras är med största sannolikhet återanvänd. För övrigt brukar kommunerna leja ut detta till ramavtalsleverantör. På 'vattenmätarverkstan' kalibreras och putsas de gamla mätarna upp.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det är samma sak med elmätare. Jag tror att man kan kalibrera en delmängd, om de är bra kan man utöka intervallet på övriga. Rätt säker på att det gäller elmätare i alla fall.

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Mekaniska mätare byts/byttes var 7:e år eftersom de sätter igen i kanalerna och börjar visa för mycket. De elektroniska ultraljudsmätarna är immuna mot det.

I min kommun alltså.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har bott i nuvarande villa i 21 år och byte av mätare har skett 3 gånger, vara sista till fjärravläst digital c 3 år sedan.

Vilket intervall för byten det blir på de digitala mätarna har jag ingen aning om.

Med el, vatten och fjärrvärme blir det byte ganska ofta. De kunde ju se till att koordinera bytena ;)

S sjoelund skrev:
Med el, vatten och fjärrvärme blir det byte ganska ofta. De kunde ju se till att koordinera bytena ;)
Koordinera? Kommunalt? Earth to Houston we have a problem.. .P

Folk får väl sätta upp en liten bod med vattenmätare, elmätare, fjärrvärme, fiber, telefoni etc som enda avlämningspunkt. Så kan alla inspektörer härja där under överinseende av några kameror. Då behöver de inte tillgång till bostaden.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B bassebus skrev:
Lixom wtf? Vad är det för paranoia? Hålla på att kryptera mätvärdet på en jävla vattenmätare?
Det är kanske för att skydda informationen under transmission i luften. Oavsett så tode en vattenmätare inte vara så svår att komma åt. Om inte annat så lär den avge en massa elektromagnetiska signaler som kan användas för att läsa förbrukning passivt.
Eller så sätter man dit ultraljudsmätare så kan man kontrollera vattenmätaren.

Sedan finns alltid folie för eventuella antenner.. :p

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B bassebus skrev:
Lixom wtf? Vad är det för paranoia? Hålla på att kryptera mätvärdet på en jävla vattenmätare?
Jovisst och det beror på GDPR och en grej är om någon "ond" skulle åka runt och kolla hus där mätaren står still längre tider. Hursomhelst krypterat är det.

Sen i annan tråd kom vi fram till den här svenska firman Remnetech och en lista på hur det ser ut i olika kommuner med att lämna ut krypteringsnyckeln.

https://remne.tech/watermeter-keys/

Sen har jag kollat själv i Github och har inte sett någon lösning för tex Kamstrup FlowIQ som verkar vanlig och som jag själv kommer att få och WIMBIB modulen kommer jag att titta närmare på när bytet är gjort.

P paralun skrev:
om någon "ond" skulle åka runt och kolla hus där mätaren står still längre tider.
Det ordnar säkert någon på kommunen som samarbetar med gäng. Mycket enklare att se direkt i VA verkets dator. Ännu en anledning att vira in antennen i folie.

P paralun skrev:
svenska firman Remnetech
Vad är deras funktion?

Oavsett kan man alltid sätta en kamera över vattenvisaren, ultraljudssonder eller köpa en egen riktig vattenmätare. I det senare fallet kan man med lätthet klämma kommunen om de försöker överdebitera.

spikplanka spikplanka skrev:
Det ordnar säkert någon på kommunen som samarbetar med gäng. Mycket enklare att se direkt i VA verkets dator. Ännu en anledning att vira in antennen i folie.

Vad är deras funktion?

Oavsett kan man alltid sätta en kamera över vattenvisaren, ultraljudssonder eller köpa en egen riktig vattenmätare. I det senare fallet kan man med lätthet klämma kommunen om de försöker överdebitera.
Du får väl öppna länken så ser du !

Hursomhelst WIMBIB
https://remne.tech/wimbib/

Direkt in i Homeassistant ihop med el samt fjvmätarna som redan är i drift hos mig.

spikplanka spikplanka skrev:
Earth to Houston we have a problem..
Indeed!

• Haha
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.