För många år sedan körde jag en lite större van som rymde "allt" resultatet av det relativt stora sortiment jag hade liggande i bilen var att efter några månader fick jag kasta hälften av "apparaterna" som blivit repade och fula. Jag tror knappast att någon var villig att betala mig för det "svinnet" så jag/vi beslöt att minimera sortimentet i bilarna. I dag har jag ett minisortement av ett fabrikat och en modell, vill kunden ha nått annat får dom snällt finna sig i att jag åker och hämtar.
Ps
om jag skänkte bort det som var repat och "fult" så gjorde det inget att allt inte var skinande blankt, det verkade nästan som att folk ville ha det som jag inte ville/kunde sälja bara det var gratis ??
 
Jag tycker att när det tex gäller el-artiklar så borde lekman en gång (i synnerhet de som sitter och häckar här på tråden) i livet gå in på tex Elektroskandias hemsida och kolla igenom alla de artiklar som finns samt alla fabrikat det finns av ett objekt och/eller alla varianter. Sen kan de återkomma och berätta vad man egentligen ska utrusta sin servicebil med......så att alla kunder kan bli nöjda alltså. Tänk även på att man kan hitta alla dessa fabrikat hos olika kunder och vem vill tex ha en ELKO RS brytare om övriga i hushållet är ELJO TREND tex, eller kasta in en ABB säkring när centralen består av Hager osv osv osv.....
Berätta vad hantverkaren behöver och vad för fabrikat/modell som krävs.
Nu som det tidigare sagts så har de flesta ett basutbud med de vanligaste grejerna av de vanligaste fabrikaten med sig men det verkar ju inte räcka ser det ut som.
 
Glufsglufs skrev:
vem vill tex ha en ELKO RS brytare om övriga i hushållet är ELJO TREND tex, eller kasta in en ABB säkring när centralen består av Hager osv osv osv.....
Jag har svårt att tänka mig att det här skulle spela någon roll för snittkunden så länge brytaren inte ska sitta i samma ram i alla fall.
 
Troligen bryr sig snittkunden inte om att det inte ser exakt lika ut, dom kunder som ska ha exakt lika är med säkerhet dom kunder som blir upprörda när man måste hämta den som dom vill ha.
 
Nyfniken skrev:
Jag har svårt att tänka mig att det här skulle spela någon roll för snittkunden så länge brytaren inte ska sitta i samma ram i alla fall.
I så fall så tänker du fel.

Och sedan är det tekniskt omöjligt att få i hop dessa två i samma ram vilket fall som helst.

Man har valet, chansa och ta det man har i bilen för att sedan kanske få komma och byta på obetald tid då man "varit så dum" så att man satt något som inte liknar övrigt eller så talar man om för kund att man måste hämta och således får betalt för det.

I båda fallen så är det väl något för kund att klaga över om denne är på det viset, därför undrar jag seriöst vad lekman tycker man ska ha i bilen för att göra merparten av kunderna nöjda, för min del ligger ju el-artiklar närmast då jag har jobbat som elektriker.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Troligen bryr sig snittkunden inte om att det inte ser exakt lika ut, dom kunder som ska ha exakt lika är med säkerhet dom kunder som blir upprörda när man måste hämta den som dom vill ha.
Ja...om man nu vill "smyga" in en brytare av annat fabrikat så går det säkert men hur lång tid skulle det inte ta innan det skulle upptäckas och det sedan startas en tråd här?
Saken är ju den att om man inte har i bilen det kunden har på väggen så påpekar man ju det, valet är ju att fixa på en gång eller chansa och återkomma och byta......och hur lätt skulle det vara att hävda att man vill ha betalt för den tiden då?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag inser att det är omöjligt att ha med sig allt, dessutom tillräckligt många för alla eventualiteter.

Men just denna lilla subdiskussion startade med att rörmokaren inte hade en passande anslutningsslang med sig.
Och där handlar det ju inte om olika märken direkt.
Att röris har säg tre olika dimensioner och 4 olika längder liggande i bilen skulle betyda 12 slangar.
Och detta borde verkligen täcka minst 99% av behovet vid små servicejobb.

Och sen lite olika kopplingar för att förändra dimension borde verkligen ligga i bilen jämt.


Men när det kommer till el så tillkommer det ju en massa apparatserier, flera inom varje märke.
Så där är det lätt att inse att det inte går att ha med sig en av precis varje.
Om någon misstror detta går det ju att surfa runt bland dessa undersidor, som innehåller åtminstone en del av det som finns på marknaden.
https://www.elbutik.se/category.html/strombrytare/-vagguttag

Men normalt har man väl pratat med kunden innan man åker ut?
Jag antar att elektrikerna inte besitter tankeläsning och plötsligt bara dyker upp hos någon som har behov, utan kommer först efter att fått en beställning.
Och då går det väl att lite försynt fråga vilka apparater som finns i huset.
OK, ibland blir väl svaret "Dom är vita och fyrkantiga", men då får man väl åka ut och det som det kommer.
Och väl på plats berätta att just den apparatserie som finns där har man inte med sig, och då man förhört sig om det redan innan så må ju kunden inse att det beror på att elektrikern faktiskt inte fick något svar.
Vidare, om kunden inte har en aning om vad det är för apparater, inte ens velat försöka förklara eller ta en bild och maila så är det kanske inte så viktigt för just den kunden egentligen.
Så på frågan om man ska åka in och hämta en rätt modell på betald tid eller sätta upp en annan fyrkantig vit så tror jag att jag vet vad många "sådana" kunder skulle välja.

Gör inte det hela till ett större problem än vad det är.


Och glufsen, Ja självklart "smyger" man inte in en apparat, utan talar rakryggat om vilka två alternativ som finns. Precis som du skrev.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Det känns lite uppgivet det där resonemanget : "eftersom jag inte kan ha med precis allt har jag inte med någonting". För det är väl ingen som resonerar så här: "jag har inte med någonting alls, för då har jag en timmas smäckjobb att åka och hämta prylarna". Det tror inte jag, i alla fall.

Jag har sett att det finns en del märken som har en ROT-version av brytare. Den kan fungera som "vanlig", som kronbrytare, enkel- eller dubbeltrapp. Den måste väl vara avsedd just att ha med sig?
 
För en "montör" är det inga problem att ha med ett fabrikat, en modell och några av alla olika funktioner. Dom flesta kunder skulle säker acceptera att modellen är avvikande och då blir det inga problem. Problem blir det när dom som kräver att apparaterna ska se lika ut, kräver att man ska ha apparaten med sig, och inte vill betala mig för att jag ska hämta "rätt" typ. Den senare gruppen är inte den vanligaste men utan tvekan dom som man försöker undvika, för det spelar ingen roll hur man gör så gnäller dom.
 
andersmc skrev:
Det känns lite uppgivet det där resonemanget : "eftersom jag inte kan ha med precis allt har jag inte med någonting". För det är väl ingen som resonerar så här: "jag har inte med någonting alls, för då har jag en timmas smäckjobb att åka och hämta prylarna". Det tror inte jag, i alla fall.

Jag har sett att det finns en del märken som har en ROT-version av brytare. Den kan fungera som "vanlig", som kronbrytare, enkel- eller dubbeltrapp. Den måste väl vara avsedd just att ha med sig?
Det där kan också bli upplagt för en diskussion alternativt en tråd här då kunden får fakturan på en "dyr" brytare som klarar "allt" jämfört med den enkla trappbrytare de egentligen skulle ha, men nu är ju inte bara typen av tändning som är grejen utan fabrikat och modell också.
Se det så här, ta en vanlig trapp, de absolut dominerande märkena är ELKO och ELJO, bland de två så är de dominerande modellerna ELKO RS och ELJO Trend (samt att exxact ökar så vi räknar med det också). Så bara där bör man av trappbrytare ha med sig ständigt 2-3 st, detta är väl inga problem men sedan så har vi de vanligaste typen av brytare också, dvs förutom trapp så har vi kron och dubbeltrapp, vi har då ökat innehavet i bilen med 6-9 stycken. Därtill ska vi lägga till jordade uttag och ojordade uttag, 1-vägs, 2-vägs och 4-vägs, nu har vi 16-24 apparater. På det så har vi då utanpåliggande uttag för 1-väg och 2-väg och då har vi 20-30 apparater.
Detta kan vi väl se som ett basutbud men sen tillkommer ju då samma sak för andra fabrikat och modeller (man kan säga 10 olika apparater för varje modell som finns för att täcka upp med säkerhet) och man får sen inte glömma att det oftast inte räcker med endast en apparat av en sort hos kund, utan för att hålla basutbudet med säkerhet utan att behöva åka och handla in mer för man åtminstonde ha med sig 5 st av varje sort.
Vi ska inte heller glömma alla varianter av dimmrar och lamputtag osv osv osv. Lägg därtill alla varianter av kablar, klammers och framförallt, hela ovan nämnda uppsättning i högre IP-klass
Problemet är ju inte att få plats med ett basutbud (var man nu anser att det ska ligga) utan hur mycket och av vad ska man ligga ute med för lagerhållning i bilen. Vem är intresserad av att ha varor för 5-10.000 kr liggandes "utifall att" som används 2ggr av 10?

Ja, mycket grejer blir det.
Jag själv hade någonstans runt 1-3% av omsättningen i bilen på material, vid större projekt så som stamrenovering osv så kunde man ju oftast lagra upp på stället men det är ju en helt annan sak.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det känns lite uppgivet det där resonemanget : "eftersom jag inte kan ha med precis allt har jag inte med någonting". För det är väl ingen som resonerar så här: "jag har inte med någonting alls, för då har jag en timmas smäckjobb att åka och hämta prylarna". Det tror inte jag, i alla fall.
Så kör iaf en av VVS firmorna här i stan, jag skulle ha ett handfat inkopplat, han kommer dit vid 7 och kollar, säger att han ska åka och hämta lite prylar.
2 timmar senare dyker han upp med ett kromat kopparrör och 2 skarvkopplingar för dessa.
1 timme arbete och sen åka hem.

Fakturan sa 4 timmar jobb inklusive restid och material 300kr.

Det enda han hade själv i bilen var en verktygslåda.
 
Pumba skrev:
Så kör iaf en av VVS firmorna här i stan, jag skulle ha ett handfat inkopplat, han kommer dit vid 7 och kollar, säger att han ska åka och hämta lite prylar.
2 timmar senare dyker han upp med ett kromat kopparrör och 2 skarvkopplingar för dessa.
1 timme arbete och sen åka hem.

Fakturan sa 4 timmar jobb inklusive restid och material 300kr.

Det enda han hade själv i bilen var en verktygslåda.
Konstigt att de inte drar det till sin fulländning och lämnar även verktygslådan hemma. Och även arbetskläderna med, för den delen. Då kan man åka till kunden, kolla vad man behöver, sen åker man till Ahlsell och hämtar material (och, en sån tur, Ahlsell bjuder på frukost), sen till firman och hämtar verktygen, till sist hem till sig och hämtar arbetskläderna.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Som jag sagt tidigare, så är jag förvånad över att alla ni som vet hur det ska fungera inte startar upp en "hantverksfirma". Dels skulle ni konkurrera ut alla dom befintliga och värdelösa företagen dessutom skulle ni med er förståelse skära guld med täljkniv.
Eller är ni bara den typ av personer som vet hur allt ska gå till men inte duger till att utföra det själv.
Jag menar att nått har väl i alla fall dom nu verksamma gjort rätt eftersom dom fortfarande existerar och tydligen drar in bra med pengar :confused:
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
elmont skrev:
Som jag sagt tidigare, så är jag förvånad över att alla ni som vet hur det ska fungera inte startar upp en "hantverksfirma". Dels skulle ni konkurrera ut alla dom befintliga och värdelösa företagen dessutom skulle ni med er förståelse skära guld med täljkniv.
Eller är ni bara den typ av personer som vet hur allt ska gå till men inte duger till att utföra det själv.
Jag menar att nått har väl i alla fall dom nu verksamma gjort rätt eftersom dom fortfarande existerar och tydligen drar in bra med pengar :confused:
Håller med, tror nog att några retas eller skämta me dig aprillo.
 
elmont skrev:
Som jag sagt tidigare, så är jag förvånad över att alla ni som vet hur det ska fungera inte startar upp en "hantverksfirma". Dels skulle ni konkurrera ut alla dom befintliga och värdelösa företagen dessutom skulle ni med er förståelse skära guld med täljkniv.
Eller är ni bara den typ av personer som vet hur allt ska gå till men inte duger till att utföra det själv.
Jag menar att nått har väl i alla fall dom nu verksamma gjort rätt eftersom dom fortfarande existerar och tydligen drar in bra med pengar :confused:
Men vad är det som gör att det är så fruktansvärt jobbigt och krångligt med att redovisa på ett ärligt sätt vad det kostar.
Om det nu är så att elektrikern behöver 1500kr i timmen för att det ska gå ihopsig varför väljer man då att ta 500kr i timmen och sen tjänar igen övriga 1000kr på materialet.
Vore väl så mycket enklare att man tog ut den summan man behövde och redovisade den på ett ärligt sätt.

Som det är nu är ju systemet uppbyggt så att det går att ta ut vilka priser som hellst och man får därmed tåla att bli ifrågasatt.
Ungefär som med elräkningen, mycket krångligare än så kan det ju knappast bli, ungefär lika uppgort där för att det ska vara så krångligt som möjligt att jämföra allternativ.

Varför ska man välja ett jobb som är sämre betalt och mindre utvecklande än det jag redan har?

Det är ju rätt tråkigt med dessa hantverkare som klankar ner på allt, jag hade en liknande vvs firma när jag byggde huset, inget var bra, allt vad bara pest och skit, änn värre var det när jag i 4 månader tjatat om vilka val det fanns av badrumsinredning och tillslut valde att köpa den själv, det var ju änn värre pest då, trots att de själva inte ens orkade bry sig presentera vad de kunde erbjuda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.