45 926 läst · 321 svar
46k läst
321 svar
kan detta stämma, 102 000 kr ex moms för material i ny eldragning i villa.
Det finns inget konkret fall i denna tråd där någon kritiserat vad en elektriker haft i sin bil så varför ska vi diskutera det? F ö har redan mikael_l och du själv redan fört lite generella resonemang om vad som är rimligt och inte att ha med, jag har inget att tillföra den diskusionen, det verkar fullkomligt rimligt det ni säger.
Härskarteknik igen. Varför skulle jag börja diskutera el med dig? Det jag diskuterat i denna tråd är dels grossistprislistan som prissättning till slutkund och dels ditt och elmonts ständiga försvarande av hantverkare även då hantverkaren uppenbarligen gjort något fel/dåligt/olagligt.
Härskarteknik igen. Varför skulle jag börja diskutera el med dig? Det jag diskuterat i denna tråd är dels grossistprislistan som prissättning till slutkund och dels ditt och elmonts ständiga försvarande av hantverkare även då hantverkaren uppenbarligen gjort något fel/dåligt/olagligt.
Det handlar inte om någon elektriker utan om hantverkare, om du inte förstår så är "elektrikern" bara ett exempel. Alla hantveksgrupper arbetar på ett mycket snarlikt sätt. Och i mina ögon är hantverkaren den som kommer och utför arbetet, dom brukar vanligen bli utskickade på jobb av ARBETSLEDNINGEN som oftast inte är hantverkare utan någon tjänsteman som bla har till uppgift att leda och fördela arbetet. Några av deras arbetsuppgifter är normalt, prissättning, bestämma vart hantverkaren ska hämta matr, när och hur arbetet ska utföras, förhandla om priser med tex grossister.
Ska någon hängas så tycker jag att man ska hänga rätt person. Det förekommer naturligtvis företag där det är samma person som gör allt, men dom företagen är i stor minoritet och styr på intet sätt prisbilden på "marknaden".
Ska någon hängas så tycker jag att man ska hänga rätt person. Det förekommer naturligtvis företag där det är samma person som gör allt, men dom företagen är i stor minoritet och styr på intet sätt prisbilden på "marknaden".
Jodå, jag förstår att ni svävade ut och talade om servicebilen till elektriker lite generellt utan någon konkret situation, och där har jag som sagt igenting att invända mot ert resonemang. mr_bygg hade däremot ett konkret exempel, där finns det anledning att tro att någon gjort en missbedömning. Om denna person är en arbetsledare och inte montören själv så visst, då är det arbetsledaren som vi ska gnälla på!
Många hantverkare här brukar ju gladeligen ta prispåslaget på ICA, Krogen och restaurangen som försvar för sina egna materialpåslag.
Då kanske jag vågar göra följande liknelse ..
På restaurangen får ni serverat en tallrik med pommes, sallad, en kniv, ingen gaffel eller glas.
Servitören ursäktar sig lite, "Ja tyvärr hade vi inte rätt kött i köket, och har glömt att diska glas och gafflar."
Men jag åker iväg och hämtar.
Sen en timme senare får ni köttbiten, gaffel och glas, och en räkning på 200:- extra för att dom var tvungen att åka till grossen och hämta kött.
På krogen beställer och betalar du en stor stark.
Får vänta en halvtimme, sen får du din öl ifall du betalar ytterligare 50:- för att dom var tvungen att åka och köpa glas.
På restaurangen får ni serverat en tallrik med pommes, sallad, en kniv, ingen gaffel eller glas.
Servitören ursäktar sig lite, "Ja tyvärr hade vi inte rätt kött i köket, och har glömt att diska glas och gafflar."
Sen en timme senare får ni köttbiten, gaffel och glas, och en räkning på 200:- extra för att dom var tvungen att åka till grossen och hämta kött.
Får vänta en halvtimme, sen får du din öl ifall du betalar ytterligare 50:- för att dom var tvungen att åka och köpa glas.
På vilket vis är det härskarteknik när man efterlyser svar på frågor med grund av vad du skrivit tidigare?injonil skrev:Det finns inget konkret fall i denna tråd där någon kritiserat vad en elektriker haft i sin bil så varför ska vi diskutera det? F ö har redan mikael_l och du själv redan fört lite generella resonemang om vad som är rimligt och inte att ha med, jag har inget att tillföra den diskusionen, det verkar fullkomligt rimligt det ni säger.
Och med tanke på härskarteknik.....du bör se över dina inlägg innan du kritiserar andra för ev "tekniker" i retoriken.
Sen har du väl avgjort den låga förståelsegrad jag påpekat gång på gång... jag har sagt det förut och säger väl det igen, INGEN försvarar, vi FÖRKLARAR varför saker kan vara som de är och IFRÅGASÄTTER andras krav genom att efterlysa lösningar från de som inte är i branschen men verkar veta saker som yrkesman inte vet/klarar att fixa. Kan du inte acceptera nuvarande verklighet så vet jag inte vad någon kan göra för att få dig att förstå hur det egentligen funkar och varför, år ut och år in, vare sig du eller annan lekman anser att vissa saker borde ändras.
Funkar det i branschen och kunder strömmar till, varför skulle någon ändra något? Gäller alla typer av branscher.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Det blir bara fel med alla liknelser som folk försöker göra med andra branscher.Mikael_L skrev:Många hantverkare här brukar ju gladeligen ta prispåslaget på ICA, Krogen och restaurangen som försvar för sina egna materialpåslag.
Ska man vända på det så skulle man på restaurangen beställa MAT utan mer förklaring, sedan när man fick hamburgare tala om att grannen/pappa/kompis fick minsann hummer, sen klaga för att dom inte hade det hemma. SEDAN jämföra med vad köttfärsen kostar på ICA.
Och till slut hänga ut företaget på en matsajt där dom genast får medhåll från andra "hemmakockar".
Jag är övertygad om att det skulle gnällas lika mycket (kanske mer) på kunder om det hade funnits ett forum för företag, men nu är ju detta ett forum för konsumenter och det är fritt fram för alla att önska sig bättre service/billigare varor.
En god start borde ju vara att inte gynna dom man inte tycker sköter sig....
De flesta hantverkare fixar det här med att ha med sig ett vettigt sortiment i bilen på ett alldeles utmärkt sätt! Själv anlitar jag sällan hantverkare, men när jag gjort det så har det fungerat utmärkt. Jag har fått betala för en servicebil och då har det också funnits relevant material i denna bil.
De flesta som skriver om sina erfarenheter med hantverkare på detta forum gör det när något inte gått som de tänkt sig. De vill klaga eller ha råd om vad som var orsaken till problemet. Ibland finns det anledning att kritisera byggherren/beställaren och ibland är det hantverkaren som tabbat sig. Är vi överens så långt?
Problemet är att det finns "ett par" hantverkare på detta forum som hela tiden försvarar hantverkaren nästintill oavsett vad hantverkaren gjort. Eller om du så vill, förklarar varför hantverkare gör som de gör med generlla historier som är helt OT och långt ifrån det konkreta problem som forumanvändarna från början beskrivit.
De flesta som skriver om sina erfarenheter med hantverkare på detta forum gör det när något inte gått som de tänkt sig. De vill klaga eller ha råd om vad som var orsaken till problemet. Ibland finns det anledning att kritisera byggherren/beställaren och ibland är det hantverkaren som tabbat sig. Är vi överens så långt?
Problemet är att det finns "ett par" hantverkare på detta forum som hela tiden försvarar hantverkaren nästintill oavsett vad hantverkaren gjort. Eller om du så vill, förklarar varför hantverkare gör som de gör med generlla historier som är helt OT och långt ifrån det konkreta problem som forumanvändarna från början beskrivit.
Men...om jag skulle ha tex en elfirma med butik och någon kommer in för att köpa något (på restaurang besöker kunden säljaren, inte tvärtom) som inte finns hemma så gör man precis som på restaurang, man berättar att varan inte finns och ber kunden återkomma eller välja något annat så det blir lite fel att göra den jämförelsen mer än när man pratar påslag av varor.Mikael_L skrev:Många hantverkare här brukar ju gladeligen ta prispåslaget på ICA, Krogen och restaurangen som försvar för sina egna materialpåslag.
Om vi då spånar vidare och ser det som hemkörning av tex pizza så kommer varan hem, tjänstearbetet med att tillaga pizzan sker ju inte hos kund.....men inför denna beställning av pizza så har man ju kollat upp vad man vill ha och vad denna innehåller samt om man tex har några extrabeställningar så gör man ju det tillägget vid beställning. Levereras det fel pizza och man kan bevisa det så får man säkerligen den man beställt gratis eller så åker de och byter, precis som hantverkare gör när denne gjort ett fel bevisligen. Skulle man komma på att man vill ha något extra till pizzan vid leveransen så får man nog snällt betala mer utöver den sakens kostnad också. Så, det är också lite fel jämförelse.
Jag kan faktiskt inte komma på någon bransch där man inte får betala för all tid som läggs på det inviduella projektet. Däremot ju mer info man har innan besök hos kund (inkl ett basutbud i bilen) ju större chans är det att det inte tickar iväg mer tid än just själva besöket.
Nu bör väl hantverkare redan vid beställning av denne påtala för kund (om den ej kan specifiera tillräckligt) att man behöver ta sig en titt för att sedan eventuellt åka och köpa passande grejer men det finns väl några som bara tar för givet att kund ska förstå det, rätt eller fel är inte min sak att bedöma då jag aldrig ställts inför det problemet, vare sig som hantverkare eller kund men jag vet ju att branschen funkar så och varför (utan att försvara avarter).
Så var vi där igen....nu får du nog fan i mig ta fram de inlägg där det försvaras för jag har då inte sett något!!!injonil skrev:De flesta hantverkare fixar det här med att ha med sig ett vettigt sortiment i bilen på ett alldeles utmärkt sätt! Själv anlitar jag sällan hantverkare, men när jag gjort det så har det fungerat utmärkt. Jag har fått betala för en servicebil och då har det också funnits relevant material i denna bil.
Ja...det är ju lätt att endast hänvisa till en del av tråden fast den utvecklats till fler frågor och diskussioner som flera personer gett sig in i, men kan man inte svara på frågor/inser att man haft fel så är det väl så (även om vissa är fel ute i grundämnet också samt vägrar svara på frågor som har med det att göra).
Hehe, ja du citerade migRulleBulle skrev:
Den här tråden handlar inte om vad en elektriker har i servicebilen, det var ett lite sidospår som några kom in på, men bara generella diskusioner, inte baserat på några konkreta faktiska situationer som någon på forumet klagat på.