elmont skrev:
Som jag sagt tidigare, så är jag förvånad över att alla ni som vet hur det ska fungera inte startar upp en "hantverksfirma". Dels skulle ni konkurrera ut alla dom befintliga och värdelösa företagen dessutom skulle ni med er förståelse skära guld med täljkniv.
Eller är ni bara den typ av personer som vet hur allt ska gå till men inte duger till att utföra det själv.
Jag menar att nått har väl i alla fall dom nu verksamma gjort rätt eftersom dom fortfarande existerar och tydligen drar in bra med pengar :confused:
Hmm, tydligen känsligt det här med att ifrågasätta.:eek: Av ren nyfikenhet, tar ni personligen illa upp eller vad är det som gör att vissa av er hantverkare reagerar så starkt när vanliga privatpersoner tycker att något är knepigt eller inte fungerat perfekt när man anlitat en hantverkare?
 
Jag tar det inte personligt, men jag är less på alla som "står utanför" och talar om för oss som sysslat med "hantverksyrken", i kanske ett helt liv, hur vi bäst ska bete oss. Jag tror i min enfald att "vi" har vänt och vridit på var enda "sten". Vi har haft alla idéer och tankar som någon annan har och mer därtill samt jag tro att dom som sysslar med en sak har mycket bättre kunskap om hur allt fungerar och då på hela problematiken och inte bara på en liten del. Jag tycker att vissa kan jämföras med alla dom "världsmästare" som på tex en fotbollsmatch från läktarna vet mycket bättre hur man spelar, än proffsen på plan.
I övrigt föregående inlägg
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Du har kanske rätt att kunder som ifrågasätter egentligen bara inte begriper bättre hur det fungerar eftersom allt redan är perfekt. Själv får jag väl fortsätta att fundera på varför rörkrökaren kom för att ansluta mitt bubbelbadkar och direkt vände i dörren för att handla en slang och inte hade med sig den från början.

Men det finns faktiskt några hantverkare som inte begriper bättre heller. Pratade med svärfar som är hantverkare och han tyckte också det var obegripligt och dessutom blev han misstänksam och frågade vilken typ av anslutningsslang de använt. Inte blev han gladare när han hörde att det var en rostfri variant vilket tydligen kan bli en dyr historia istället för att använda exempelvis PEX när slangen inte syns. Du skulle köpt slangen och gjort det själv var hans avslutande kommentar och han har förmodligen helt rätt. Men jag är i alla fall glad åt elektrikern som snabbt och effektivt kopplade in badkaret så den fakturan bjuder nog inte på några överraskningar.
 
Varför talade du inte om att slangen fattades och vilken typ det skulle vara? för du måste väl ha talat om att kranar alla avloppsdetaljer följde med, för i annat fall skulle du väl varit gramse för att han ej haft med dom detaljerna. Det är OMÖJLIGT att gissa vad som fattas när man åker till nån "Svenson" och man kan INTE ha med sig allt som ev. behövs. Tänk att det ska vara så svårt att fatta att man inte kan ha allt liggande i bilen, man har ett litet bassortimet. Det är inte säkert att det passar just dig men kanske det passar nästa eller nästa kund.
Och du kanske inte ska höja din svärfar så högt i skyn tom. jag vet att det finns slangar som är "rostfria" och aldeles utmärkta till att ansluta "maskiner" med.
 
Kanske var otydlig. Jag köpte karet från en butik som rekommenderade mig en rörkrökare som brukar koppla in de kar som de säljer så jag litade helt enkelt på butiken att de visste vad som behövdes när de gjort de förut. Jag ringde upp firman och beskrev vad jag ville ha hjälp med. Att ansluta karet till pluggade rör som dragits fram när huset byggdes 2007. I butiken talade dom om för mig att det som behövs är en anslutningsslang och i min enfald så trodde jag att rörkrökaren också visste det eftersom de gjort samma sak tidigare. Men jag skulle kanske tagit reda på exakt vad han skulle köpa innan och talat om det när jag beställde jobbet för att undvikit situationen men det hade inte varit svårt för rörkrökaren och fråga om jag hade slangen när jag beställde jobbet heller om han var osäker.

Sen tror jag du missuppfattade mig. Svärfar kände mycket väl till att man kan använda rostfria slangar men hans invändning var att eftersom slangarna inte syns så hade det troligen varit mycket billigare med ett annat alternativ, men om han har rätt eller inte lär väl visa sig när fakturan kommer.
 
elmont skrev:
Tänk att det ska vara så svårt att fatta att man inte kan ha allt liggande i bilen, man har ett litet bassortimet.
Jag tror det är du som inte fattar att vissa hantverkare har ett vettigt bassortiment i bilen medan andra inte har det.

Du måste väl ändå förstå att det finns hantverkare som är inkompetenta? Varför försvara de dåliga hantverkarna gång på gång? Det är ingen som påstår att alla hantverkare beter sig på det viset.
 
Eftersom du vet kan du vara snäll och tala om för mig (oss) vad en serviceelektriker behöver i sitt basutbud, för att underlätta kan jag tala att när jag körde servicebil kunde jag i bland ha upp till 15 jobb på en dag. Så många var det inte varje dag men nog snittade jag på 5-6 jobb, alla olika.
 
Du verkar veta vilka slangar till badkar som är rimliga att ha med sig och vilka som inte är det! Berätta mer!
 
Men det som retar mig mest är att ni klagar på hantverkaren. Normalt får hantverkaren en arbetsorder där det ska stå vad som ska utföras och vilket matr som behövs. Får inte hantverkaren det är det hans "bas" (tjänsteman) som inte klarar jobbet
 
Och efter badkaret ska "gubben" på ett annat jobb montera en diskbänk vad ska han ha med sig då? Blandare naturligtvis men vilken det finns ju lite att välja på och vist ja det ska vara detaljer till avloppet också men *** det var ju inte ett nyare av plast utan av gjutjärn, efter det ska han serva en toalett, den är vit det har han fått reda på, få se nu hur många varianter av spolmekanismer finns det?? Jasså är det inte spolningen utan tvättstället som läcker osv osv.
 
Nu var det mr_byggs historia vi talade om. Varför försvara firman i den situationen?
 
Det skulle verkligen vara kul om injonil svarade rakt på raka frågor någon gång, det är alltid till att slingra sig iväg. Många frågor har ställt, inget svar har givits.

Sen undrar jag, har elmont någonstans försvarat skräpet till hantverkare eller har elmont bara påtalat hur det ser ut med förklaring till varför det ser ut som det gör, samt också som så många andra frågat efter, dvs lösningar på de "krav" som ställs (utan att få något), dvs från lekman/kunder.

Det intressanta är ju att de få svar jag fått som jag ställt till injonil har kommit från helt andra personer.
 
Anledningen till att jag inte svarar dig, glufsglufs, är att jag i denna och andra trådar försökt att hålla mig till ämnet och vara saklig samt förklarat sådant som du frågar om trots att det varit ganska dumma frågor. Till svar får jag långa haranger med utsvävningar om både det ena och det andra, inget som hör till sakfrågan. Jag har helt enkelt gett upp.
 
elmont skrev:
Men det som retar mig mest är att ni klagar på hantverkaren. Normalt får hantverkaren en arbetsorder där det ska stå vad som ska utföras och vilket matr som behövs. Får inte hantverkaren det är det hans "bas" (tjänsteman) som inte klarar jobbet
Det vi ska ha klart för oss är att det finns några på detta forum som inte kan skilja på den verklighet som råder i branschen och den verklighet de själva skulle önska. Då dessa inte kan skilja på de två sakerna så bör vi inte heller kanske begära att de ska kunna förstå skillnaden mellan anställd, företagsledare, arbetsledare (eller annan chef), stort företag kontra liten enmans skutt, osv.
De har även en bestämd åsikt om att så fort någon med koppling till branschen förklarar varför saker är som de är (hur rätt eller fel det må vara) så förvarar denne person det avskräde som finns i branschen, för det är tydligen svårt att ta till sig att så länge ett företag får jobb så finns det ingen anledning att ändra på något för verkligheten säger något annat än dessa klagande personers drömmar om en "hantverkar-utopi-värld" så den som förklarar läget är då tydligen en försvarare av allt dåligt som finns.

Ställa krav är var mans rättighet men när man då får en motfråga från branschen (som uppenbarligen går bra ändå och inte ser de ev problemen som ett så pass stort problem så att de måste ändra systemen pga bristande kundunderlag) om hur det borde lösas så skulle det ju vara kul om dessa personer också kunde ge ett svar. Dessa svar kommer ibland men tydligen får det ej ifrågasättas hur "fel" det än kan vara i förhållande till verkligheten.

Som jag nämnt tidigare, jag väntar på många svar och vi får väl se om det dyker upp ett svar från någon om vad som bör ingå i en servicebil.......speciellt efter uppmaning om att kolla över alla artiklar som finns.
 
injonil skrev:
Anledningen till att jag inte svarar dig, glufsglufs, är att jag i denna och andra trådar försökt att hålla mig till ämnet och vara saklig samt förklarat sådant som du frågar om trots att det varit ganska dumma frågor. Till svar får jag långa haranger med utsvävningar om både det ena och det andra, inget som hör till sakfrågan. Jag har helt enkelt gett upp.
Haha....ja, jäklar du....det var ju rätt person med det utrycket.
Men om du inte vill svara mig, svara då elmont.....vad ska ingå i en servicebil för elektriker? (jag förväntar mig inget vettigt svar här heller egentligen för du har aldrig haft ett vettigt svar på raka frågor tyvärr.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.