Glufsglufs skrev:
Ja...det är ju lätt att endast hänvisa till en del av tråden fast den utvecklats till fler frågor och diskussioner som flera personer gett sig in i, men kan man inte svara på frågor/inser att man haft fel så är det väl så (även om vissa är fel ute i grundämnet också samt vägrar svara på frågor som har med det att göra).
Vad är det jag säger som är fel?

Vilken/vilka frågor är det du vill ha besvarade? Ställ den här och nu så ska jag ge dig en chans till.
 
injonil skrev:
Vad är det jag säger som är fel?

Vilken/vilka frågor är det du vill ha besvarade? Ställ den här och nu så ska jag ge dig en chans till.
Ja, ok....jag kommer att göra det lite senare när jag får tid att bläddra igenom tråden igen så även om det tar lite tid så har jag inte hoppat ur diskussionen.
 
elmont skrev:
Jag tar det inte personligt, men jag är less på alla som "står utanför" och talar om för oss som sysslat med "hantverksyrken", i kanske ett helt liv, hur vi bäst ska bete oss. Jag tror i min enfald att "vi" har vänt och vridit på var enda "sten". Vi har haft alla idéer och tankar som någon annan har och mer därtill samt jag tro att dom som sysslar med en sak har mycket bättre kunskap om hur allt fungerar och då på hela problematiken och inte bara på en liten del. Jag tycker att vissa kan jämföras med alla dom "världsmästare" som på tex en fotbollsmatch från läktarna vet mycket bättre hur man spelar, än proffsen på plan.
I övrigt föregående inlägg
Varför ber man inte kunden skicka en bild på det man vill ha löst? Då har man ju ha lite större chans att ha med sig rätt grejer, det är ju hyfsat enkelt idag att ta upp mobilen, fota och skicka iväg. Löser kanske inte alla situationer, men borde underlätta för att slippa åka en extravända.
 
Det skulle kunna vara en del av lösningen ibland, men det är inte säkert att man vet vilket fabrikat och modell det är bara efter att tittat på en bild, det finns oändligt många fabrikat och modeller. Samt vet man vilken modell det är är det troligt att man i alla fall måste åka till en grossist och köpa eller beställa. Den tiden måste kunden betala och skulle troligen, då den blir "osynlig" för kunden, väcka samma heta känslor. Jag tror att det är "lättare att betala en timme om man vet att man måste åka och handla, än om man ska betala för en timme som man inte har en aning om varför. Och åka och handla/beställa måste man för ingen har råd med att ligga på ett stort lager med artiklar som har låg omsättning. Varken ekonomiskt eller med tanke på utrymme, för det handlar inte bara om uttag och brytare utan om alla "apparater" som man använder och det är tusentals "varianter".
Dessutom sitter inte "hantverkaren" vid en dator på dagarna utan dom är ute och "arbetar". Dom flesta har i dag telefoner som skulle gå att använda men kunderna blir lika upprörda över att en hantverkare pillar med sin telefon i stället för att arbeta. Och vissa av oss, jag tex, har en mobiltelefon som är just en telefon och inget annat av just den anledningen,
Sedan har vi det "problem" som ingen tycks förstå det är normalt INTE hantverkarens arbetsuppgift att ta reda på vad och hur arbetet ska utföras (utom i vissa mycket små företag), det ligger normalt på arbetsledningen.
Den arbetsuppgiften vill arbetsledningen helst slippa, då läggs tid på hantverkaren som får klä skott för nått som arbetsledningen borde ta.
 
Det är inte ofta jag anlitar hantverkare, men elektriker har jag haft ute några gånger. I samtliga fall har jag pratat med honom på telefon innan, jag har berättat vad det är jag vill ha gjort och förklarat vad som finns där sedan tidigare. Han har i samtliga fall (utom ett) haft med sig precis allt vad som behövdes, och har aldrig behövt åka och köpa nånting på min bekostnad. (Vid det tillfället han inte hade allt vad det en säkringsbotten som fattades, men då satte han en mindre så länge och bytte till rätt modell nästa gång han körde förbi, utan någon kostnad för mig.)

Tydligen så har jag genom ren tur kommit i kontakt med Sveriges bästa elektriker. Men det är klart, nån gång ska man ha tur också.
 
  • Gilla
mr_bygg och 2 till
  • Laddar…
Är det inte så att en duktig serviceelektriker är inte en person som enbart är vass på elfel utan är en person som förutom kunna det tekniska även kan kommunicera med kunden, före, under och efter jobbet.

Köper åtskilliga timmar (>1000 timmar) av en av de "stora" och deras servicekillar är klockrena och jag har hittils inte fått någon elak slutkund efter mig p.g.a deras agerande, fakturorna är korrekta och välspecificerade (vi har ett avtalat påslag på deras inköpspris - har gjort några stickprov och alla har varit till belåtenhet), killarna är även med i 2000-talet och kan bli mailade samt att dom han maila med sina av företaget tillhandahållna smartphones.

Får känslan av att många elektriker som konsumenter på forumet möter e.g inte borde hålla på med service utan gå på ackord på ett storbygge där man kan tillsammans med snickarjävlarna i baracken kan ondgöra sig över kundjäveln och/eller den korkade chefen som beställer fel prylar alternative är en kontorsnisse som ändå inget begriper.

Tror 99% av allt gnäll i dessa trådar skulle kunna undvikas om man kommunicerade tydligt före/efter jobbet (så mycket tid tar det inte). Sedan finns det alltid 1% kunder som är dum i huvudet och alltid kommer gnälla - thats life.

Skall inte peka ut någon på forumet i den negativa riktningen men utifrån det man läser så verkar Patrik Hed vara en sådan där elektriker man vill träffa på.
 
Redigerat:
  • Gilla
benpalm och 5 till
  • Laddar…
Jag har varit elektriker och jag har jobbat hos en elgrossist. Det är väl för bövelen ingen elektriker som lyckas ta listpriser för materialet. I så fall borde de ju bara sälja material och inget annat.

Jag läste bara till sidan 12 innan jag skriver det här så jag ber om ursäkt ifall jag upprepar något.

Det bästa för kund är väl att gå igenom vad olika material kostar, det går ju att ha en färdig mall för det vanligaste. 2-vägs VU, FK etc.

Jag kan även upplysa om att elbutik.se säljer till ett hyfsat rabattbrev, många elektriker har inte bättre priser ex. moms än vad som går att köpa för där. Men givetvis tror pöbeln att elektrikern köper in grejer för en tredjedel av vad det går att köpa för på nätet, men så är inte riktigt fallet.
Vidare är det inte riktigt rätt att jämföra all FK som är uppspecad mot elbutik.se's FK för 199:-. FK som FK i all ära, men jämför istället med den från Draka som kostar 259 så blir det nog lite rättvisare efter att ha tittat på listpriset för den.

Det finns ju en anledning till att man som elektriker hellre jobbade med företagskunder än privatpersoner. Även om man hade rent mjöl i påsen lades det ner åtskilliga timmar på att försvara det ena och det andra (Du har fakturerat 16 timmar men du var ju bara HÄR i 15,5h), bli uppringd kvällar och helger. Få rycka ut på nyårsafton eftersom jordfelsbrytaren löser efter att kund har lagt vanlig grenkontakt i snön etc, etc.

Nej usch, nu håller jag på att dra iväg åt fel håll. Som f.d. elektriker som försökte göra ett bra jobb blir man bara lite irriterad på allt gnäll. Hoppas verkligen att gnällarna och tyckarna bara har träffat på riktigt kassa och sviniga elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.