injonil skrev:
Där står inget om att "domen påvisar att företaget haft en prislista lättsökt av kund". Driver du med mig?
Men ge dig nu......jag skrev att domen påvisar.....inte att det står i klartext och om du inte kan förstå vad domen utgår från för fakta genom att läsa artikeln som du ändock hänvisar till och denna artikels innehåll om varför det blev ett ärende överhuvud taget så.....ja....vad ska man säga????
Jag skrev vad artikeln säger och att i artikeln hänvisas det till hur ARN resonerade som vidare utgår från paragraferna i lagarna jag nämnt ovan och detta med utgångspunkt till vilket problem som startat ärendet och detta från en artikel du själv länkar till.
Förstår du inte själv vad du länkat till och vidare anser skulle vara belägg för din ståndpunkt eller driver du med mig?

Svara på de frågor jag ställt tidigare istället för att slingra dig, eller har du målat in dig i ett hörn nu?
 
mr_bygg skrev:
Lite mer info om hur man avgör vad som är skäligt finns i länken nedan där också lite mer info kring domen i ARN finns. Bifogar också ett urklipp från länken.

[länk]

Skälighetsbedömningen ska baseras på faktiska omständigheter, t.ex. vad som är gängse pris, eller särskilda fakta som verkar i höjande eller sänkande riktning. I förarbetena till de aktuella bestämmelserna i konsumentköp- och konsumenttjänstlagen (se NJA II 1990 s. 487 och 1985 s. 473) uttalas att det är näringsidkaren som har bevisbördan i fråga om prisets skälighet och att denne med andra ord ska kunna visa att det begärda priset är skäligt med hänsyn till olika relevanta omständigheter. Detta uttalande får uppfattas på det sättet att det, vid tvist om det begärda prisets skälighet, i första hand ankommer på näringsidkaren att lägga fram utredning som visar vad som är gängse pris för motsvarande tjänster etc. och att brister i detta avseende framförallt bör falla tillbaka på näringsidkaren; själva skälighetsbedömningen är dock en rättsfråga som inte omfattas av någondera partens bevisbörda (se Torgny Håstad, Den nya köprätten, 5 uppl., s. 164).


Tack.

Lite luddigt blir det ju ändå i en process kan jag tänka mig. Kund kommer hävda tex priser från nätet, företag kommer hävda priser som andra liknande företag tar (och ska man lyssna på flera här så är det väl grossisternas priser före rabatt som gäller, gärna med extra påslag, vilket inte är sant bland de flesta företag, men men...).

Företaget kommer väl att få utgå från inköpspris, lägga på någon procent för vinst, lägga på lite till för lagerhållning och slutligen lite till för distrubition till kund, hur mycket varje del är det ju svårt att sia om så klart men dyrare än näthandeln kommer det ju garanterat att bli (om det inte är som i fallet i artikeln Injonil länkade till ovan). Så i ett ev rättsfall så lär det väl hamna någonstans mellan det dyraste (om nu firman kör grossistpriser) och det billigaste kund kan hitta
Men, sen är ju frågan. Vilka är det som dominerar marknaden gällande prissättning då. Företagen, näthandeln eller byggvaruhusen? Det är ju där någonstans en grund för skälighet i pris måste sättas.

Kan tänka mig att de flesta fall av denna art blir till förlikning.
 
Denna tråd kommer bli lång som en arbetsvecka......

Att alla konsumenter kommer vara nöjda med priser kommer ALDRIG att hända.....;)
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Tack.

Lite luddigt blir det ju ändå i en process kan jag tänka mig. Kund kommer hävda tex priser från nätet, företag kommer hävda priser som andra liknande företag tar (och ska man lyssna på flera här så är det väl grossisternas priser före rabatt som gäller, gärna med extra påslag, vilket inte är sant bland de flesta företag, men men...).

Företaget kommer väl att få utgå från inköpspris, lägga på någon procent för vinst, lägga på lite till för lagerhållning och slutligen lite till för distrubition till kund, hur mycket varje del är det ju svårt att sia om så klart men dyrare än näthandeln kommer det ju garanterat att bli (om det inte är som i fallet i artikeln Injonil länkade till ovan). Så i ett ev rättsfall så lär det väl hamna någonstans mellan det dyraste (om nu firman kör grossistpriser) och det billigaste kund kan hitta
Men, sen är ju frågan. Vilka är det som dominerar marknaden gällande prissättning då. Företagen, näthandeln eller byggvaruhusen? Det är ju där någonstans en grund för skälighet i pris måste sättas.

Kan tänka mig att de flesta fall av denna art blir till förlikning.
Visst är det inte glasklart och i fallet som vi diskuterar så hade anmälaren enligt ARN presenterat en relativt utförlig undersökning vad som borde vara ett skäligt pris och som jag tolkar det så bygger varken den eller ARN´s beslut på det faktum att företaget hade en webshop med andra priser. Om det är så som ofta framkommer att de flesta hantverkare har rimliga påslag på materialet men att det finns vissa avarter som utnyttjar grossisternas prislistor till max så kanske ARN ansåg att det påslag som de flesta kör med är det som anses som skäligt.

Har själv precis köpt ett bubbelkar där jag av ren säkerhet anlitade en rörkrökare som butiken rekommenderade istället för att koppla in det själv. Inget avtalat eftersom det var ett så litet jobb men jag är lite intresserad av den kommande fakturan. Krökaren ringde 20 minuter efter avtalad tid från fel adress där ingen var hemma och när han väl var på plats så hade han inte med sig slangen som behövdes utan han drog iväg till sin grossist för att köpa den. (trodde i min enfald att förklaringen att jag hade ett bubbelbadkar som behövde kopplas in skulle innebära att han hade med sig vad som krävdes) Så när han väl kom tillbaka så tog det mindre än 15 minuter innan allt var klart men det ska bli intressant att både se påslag på materialet och timdebiteringen.
 
Självklart att "rörmockarn" skulle haft koll på vad du inte hade köpt, eller att han i alla fall skaffat alla dom olika detaljer som skulle kunna fattas. För du skulle säkert med glädje betalat det returavdrag som han fått betala samt den extra timme han fått lägga på att lämna tillbaka det som inte behövts.
 
Finns det verkligen 1000 varianter på inkoppling av ett bubbelbadkar? Man får ju dessutom anta att rörmokaren, då han var rekommenderad av leverantören, hade någon form av erfarenhet av hur det såg ut i badkars-änden.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Självklart att "rörmockarn" skulle haft koll på vad du inte hade köpt, eller att han i alla fall skaffat alla dom olika detaljer som skulle kunna fattas. För du skulle säkert med glädje betalat det returavdrag som han fått betala samt den extra timme han fått lägga på att lämna tillbaka det som inte behövts.
Tar det en timme längre att åka lämna tillbaka en pryl, än att åka och hämta en pryl?

Då tycker jag det verkligen är dags att byta grossist.


edit:
Men det verkliga slutsatsen man ska dra är väl att det gäller att hitta en hantverkare som försöker förstå kundnytta och kundvärden, inte bara tänker på sig själv.

Om det tar en debiterad timme att hämta eller lämna grejer ska man kanske fundera lite.
Denna timme - 600:- är väl ungefär lika som kalkylränta på ett extra varulager med årsvis omsättning, på 10.000:-. Så vill man fokusera på kundnytta kan man kanske fundera på att ha lite olika anslutningsslangar med sig, jämt.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Självklart att "rörmockarn" skulle haft koll på vad du inte hade köpt, eller att han i alla fall skaffat alla dom olika detaljer som skulle kunna fattas. För du skulle säkert med glädje betalat det returavdrag som han fått betala samt den extra timme han fått lägga på att lämna tillbaka det som inte behövts.
Kanske var jag otydlig när jag ringde men firman har enligt butiken vana att koppla in den typen av badkar jag köpt och de fick också informationen att vatten fanns framdraget där karet står sen huset byggdes 2007 så det enda jag behövde hjälp med var att koppla in karet, dvs. anslutningsslang + jobb. Att man då inte har med sig slangen när man kommer är för mig obegripligt men jag kanske missar någon detalj. Skulle de behövt mer info vad de skulle haft med sig så hade det väl varit enklast att bara fråga när jag ringde och beställde jobbet eller hört av sig innan de kom.
 
Det brukar vara näst intill omöjligt att gissa vad som ev fattas när "folk" har handlat saker själv och "bara vill ha hjälp att koppla in". Eftersom alla fabrikat och modeller kan behöva olika detaljer kan man inte ha med sig allt som ev kan behövas. Så en av nackdelarna med att köpa "billigt" själv är just att man kan få räkna med att den som kommer måste åka och skaffa det som fattas.
Kommer jag hem till en kund som köpt en tvättmaskin och "bara" vill ha hjälp med att koppla in maskinen tror jag i min enfald att han har allt som behövs. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå att det fattas kabel, säkringar uttag och JFB, om du förstår vad jag åsyftar.
 
Men nu hade jag handlat ett "dyrt" bubbelbadkar av en butik som rekommenderade mig att använda mig av en firma som kopplar in bubbelbadkaren åt deras kunder. Jag talade om för rörkrökaren att vatten fanns framdraget i hörnet där karet ska stå när jag beställde jobbet och sen kommer han utan slang. Visst kan jag köpa att om jag haft några suspekta gamla rör som han skulle koppla in karet på så kanske han behövt åka och komplettera.

Elektrikern som kopplade in karet (tog inte den som butiken samarbetade med utan en firma som en bekant rekommenderade) kom och hade allt han behövde med sig så det gick snabbt och smidigt.
 
elmont skrev:
Det brukar vara näst intill omöjligt att gissa vad som ev fattas när "folk" har handlat saker själv och "bara vill ha hjälp att koppla in". Eftersom alla fabrikat och modeller kan behöva olika detaljer kan man inte ha med sig allt som ev kan behövas. Så en av nackdelarna med att köpa "billigt" själv är just att man kan få räkna med att den som kommer måste åka och skaffa det som fattas.
Kommer jag hem till en kund som köpt en tvättmaskin och "bara" vill ha hjälp med att koppla in maskinen tror jag i min enfald att han har allt som behövs. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå att det fattas kabel, säkringar uttag och JFB, om du förstår vad jag åsyftar.
En riktig elmontör ha bådeJFB säringar mm i sin servicebil,för att koppla i diverse maskiner,i alla fall är det så där jag har tillgång till både elektriker o rörkrökare,för Du tänker väl inte som så att du först åker till kunden för att se vad han behöver,och sedan till grosisten för at hämta o sedan tillbaka för att lämna tillbaka,med dubbla milkostnader o timmar, inte undra på att kunder blir minst sagt f""""""e o klagar
 
Det är ju bara att konstatera att det bästa är att göra det själv och slippa alla tjafs med någon ointresserad överbetald elektriker.
Efter en sån här tråd så är man ju bara mer övertygad om att det är det enda rätta.
Skulle nått saknas så kan man åka och hämta det själv nästintill gratis jämförelsevis.
 
Det jag vill säga är att det är omöjligt att ha allt i bilen så kan inte "kunden" tala om vad h*n vill ha så är det inte så lätt att veta vad man ska ta med sig. I bilen har man ett litet "baslager" men eftersom det finns många fabrikat och många olika varianter inom varje fabrikat så är det omöjligt att ha ett heltäckande sortiment i bilen.
Det verkar som om dom flesta "kunderna" inte vet är hur stort sortimentet är och dom tror ofta att just det som dom har "är det enda", vore det så vore det enkelt. När det visar sig att dom inte duger till att tala om vad dom vill ha, så är det hantverkaren som är dålig,
 
elmont skrev:
det är omöjligt att ha allt i bilen
För liten bil mao ;)
 
blackadder skrev:
För liten bil mao ;)
Och för dålig organisation som kunden får betala (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.