Jag har mycket svårt att tro att "lagstiftaren" skulle ha viljan, kompetens och tid att "prisätta" dom hundratusentals artiklar som finns i grossistprislistorna. Det skulle likna forna tiders "öststatsmodeller" och det tror jag inte att någon här som är villig att ha. Vill man ha en fri marknad så får man ta för och nackdelar, om inte annat så kanske en del av "friamarknads romantikerna" vaknar upp och förstår att man får hela paketet och inte bara kan peta russin ur kakan.
 
Nimajneb skrev:
Att prata om den enskilde hantverkarens pris och ev pålägg blir ju tokfel då hantverkaren inte kommer att redovisa sina inköpspriser.
Nä och jag kan faktiskt inte se varför du ska ha hantisens inköpspriser redovisade heller annat än för att kunna reta dig på hur mycket denne tjänar.
Vad du som kund behöver veta är vad du ska betala för prylarna och då går ju vilken prislista som helst bra att utgå ifrån. Sedan kan ju givetvis den vara rabatterad med x%.....
 
pappskallen skrev:
Nä och jag kan faktiskt inte se varför du ska ha hantisens inköpspriser redovisade heller annat än för att kunna reta dig på hur mycket denne tjänar.
Vad du som kund behöver veta är vad du ska betala för prylarna och då går ju vilken prislista som helst bra att utgå ifrån. Sedan kan ju givetvis den vara rabatterad med x%.....
Prislistan kvittar ju i vilket fall som, större delen av befolkningen har en hyfsat modern mobil i fickan så det tar inte många minuter att kolla upp vad en vara kostar.
Jag kan tex ta streckkoden på kartongen och scanna med mobilen och så har jag priset nästan direkt.
Gissningsvis är det lite detta som börjar komma ifatt en del hantverkare, för 15år sedan var det ju inte lika lätt.
 
elmont skrev:
Jag har mycket svårt att tro att "lagstiftaren" skulle ha viljan, kompetens och tid att "prisätta" dom hundratusentals artiklar som finns i grossistprislistorna. Det skulle likna forna tiders "öststatsmodeller" och det tror jag inte att någon här som är villig att ha. Vill man ha en fri marknad så får man ta för och nackdelar, om inte annat så kanske en del av "friamarknads romantikerna" vaknar upp och förstår att man får hela paketet och inte bara kan peta russin ur kakan.
Eftersom pristransparensen saknas INNAN man sluter avtal med hantverkaren så har vi ingen fungerande marknad. Detta tycker inte lagstiftaren om.
Tingsrätten kan däremot göra en bedömning på enskild produkt om den var skälig eller inte prismässigt.

Så var folk önskar sig är just en fungerande fri marknad vilket vi inte har idag.
 
Så den fria marknaden ska enbart gälla om det gynnar den enskilde, jag trodde att i den fria marknaden fick just marknaden sätta priserna. Samt att det gällde person OCH företag, men jag kanske helt har missuppfattat det där med fri marknad och fri prissättning.
 
Det du missuppfattat är att fri prissättning gäller enbart om priset är känt för kunden före köpavtalet.
 
Köper en normalt funtad person en sak utan att ta reda på priset kan jag inte se att att säljaren begått nått fel oavsett vad köparen fått betala. Det kan ju aldrig vara den som säljer som ska se till att den som köper inte betalar för mycket. I alla fall så länge det inte råder planekonomi. Är köparen däremot "förståndshandikappad" kommer saken i ett annat läge.
 
Pumba skrev:
Prislistan kvittar ju i vilket fall som, större delen av befolkningen har en hyfsat modern mobil i fickan så det tar inte många minuter att kolla upp vad en vara kostar.
Jag kan tex ta streckkoden på kartongen och scanna med mobilen och så har jag priset nästan direkt.
Gissningsvis är det lite detta som börjar komma ifatt en del hantverkare, för 15år sedan var det ju inte lika lätt.
Nu förstår jag inte......
Prislistan funkar väl alldeles utmärkt, huvudsaken är väl att du som kund vet vilket pris som begärs på varan. Att du sedan kan gå in på din telefon och jämföra bevisar ju bara att det hela fungerar som det ska, och jag skulle göra precis likadant själv !

Men vilken prislista som används som utgångspunkt är ju egentligen helt ointressant.
 
elmont skrev:
Köper en normalt funtad person en sak utan att ta reda på priset kan jag inte se att att säljaren begått nått fel oavsett vad köparen fått betala. Det kan ju aldrig vara den som säljer som ska se till att den som köper inte betalar för mycket. I alla fall så länge det inte råder planekonomi. Är köparen däremot "förståndshandikappad" kommer saken i ett annat läge.
När det gäller elprodukter så är nog över 90% av svenska folket onormalt funtande. Intresset för att offerera varje enskild lite klammer brukar inte vara så intressant för elektrikern och svårhanterbart för kunden.
 
Det är mycket enkelt att fråga vad helheten kostar, orkar man inte fråga fler eller ta reda på om det verkar vettigt så tycker jag att man får skylla sig själv. Precis som man får skylla sig själv om man betalar för mycket för en bil eller äter lunch på ett ställe som är "dubbelt så dyrt".
 
elmont, det du beskriver är vad du tycker, inte hur samhället fungerar. Du får tycka vad du vill men säg inte att det är på det viset, för där har du fel!
 
Är det då bara elinstallationsprodukter som det gäller? Jag förstår fortfarande inte hur en prislista baserad på grossisternas prislistor skulle vara olagliga. Kan du ge mig några exempel där någon blivit åtalad eller fälld ? Det är ju inte enbart i elbranchen den typ av prislistor förekommer, så om det verkligen är ett problem borde det finnas många exempel. Och får kunden den prislistan före köpet är väl allt ok.
 
elmont skrev:
Är det då bara elinstallationsprodukter som det gäller? Jag förstår fortfarande inte hur en prislista baserad på grossisternas prislistor skulle vara olagliga. Kan du ge mig några exempel där någon blivit åtalad eller fälld ? Det är ju inte enbart i elbranchen den typ av prislistor förekommer, så om det verkligen är ett problem borde det finnas många exempel. Och får kunden den prislistan före köpet är väl allt ok.
Vi har samma listor inom min bransch, vi får en lista på produkter och priser på allt sprängämne och tillbehör som de erbjuder, sen har alla firmor individuella rabatt satser som baseras på hur mycket varje enskild firma köper per år, är de inte så de fungerar överallt ? Kan ju lätt säga att vår prislista ser då aldrig kunden
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
M
elmont skrev:
Är det då bara elinstallationsprodukter som det gäller? Jag förstår fortfarande inte hur en prislista baserad på grossisternas prislistor skulle vara olagliga. Kan du ge mig några exempel där någon blivit åtalad eller fälld ? Det är ju inte enbart i elbranchen den typ av prislistor förekommer, så om det verkligen är ett problem borde det finnas många exempel. Och får kunden den prislistan före köpet är väl allt ok.
Det kan mycket väl vara så att en prislista kan anses vilseledande (och därmed olaglig) om syftet är att vilseleda konsumenten.

Men kärnpoängen är att det trots fri prissättning så ska priserna vara skäliga om det inte avtalats om pris, eller om det blir tvist. Skäligheten enligt lagstiftaren får i aktuella fallet prövas i en domstol. I ett sådant fall kommer det förmodligen inte vara OK med 400% påslag jämfört med vad konsumenten i övrigt själv kunde köma materialet för.

I första inlägget kostade en FK 7,9kr/meter men normalpris på nätet är runt 2kr metern... Det är detta som jag tycker är hutlöst och svineri. Som konsument ska jag kunna lita på att den professionella hjälp som jag betalar för också inte försöker med ockerpriser bara för att vissa delar i avtalet mellan oss var oklara eller odefinierade. Det är här som "skäligt" används i lagtexten.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Då frågar jag en gång till VEM ska avgöra om priset på listan man lämnar ut är skäligt. VART ska jag vända mig för att få veta om mina priser är ok. VEM om inte jag bestämmer vilka priser jag ska lämna till mina ev kunder.
Ingen har visat på ett enda fall som stärker påståendet att det skulle vara olagligt.
Om sedan priserna är vansinnigt höga/hutlösa är en helt annan fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.