Elektriker tar 500 kr per timme plus höga påslag på material.

Endå klagar vissa på att det är svårt att klara sig, att få lönsamhet.

En transport firma tar 300-350 kr per timme och ändå får lönsamhet.

I det priset ingår dyr bil och diesel.

0Varför är det sån skillnad?
 
Eftersom jag även sysslar med ekonomi ( för bla några småföretagare) så vill jag på det bestämdaste säga att några transporter för 350:- i timmen INTE förekommer, i alla fall inte i våra trakter. Lastbilsfrakter ligger på ca 700:- och typ paketbilar kostar ca 450:- per timme.
Att det är stora svårigheter att få lönsamhet i transportsektor är knappast någon hemlighet.
Bilen med utrustning som elektrikern har kostar även den betydligt mer än en paketbil.
 
elmont skrev:
Jag menar att skäliga priser gäller för företaget lika mycket som för kund, dvs för alla parter. En part kan omöjligt avgöra vad som är skäligt. Ett företag har samma rätt till ett skäligt pris (intäkt) som en kund (kostnad) har.
Och än en gång visa mig ett fall där priset "justerats" av en domstol, det borde inte vara så svårt eftersom det vimlar av oseriösa hantverkare.
Och med en dåres envishet hävdar jag att jag, om jag så önskar, kan använda tex grossisternas prislistor som underlag vid min fakturering.
skäligt är en rimlighet gentemot marknadspris
jag har vunnit i tinget mot en elektriker där la oskäliga priser drogs ned av domstolen
Som jag skrivit 100ggr tidigare, så är en prisoffert till kund som säger material till Ahlsells prislista -60% rabatt är fullt OK.
 
Jag kör paketbil. Timpriser ligger mellan 280 och 350 kr plus moms. Alltså långt under hantverkarnas timpriser och påslag på material.
 
Nu vet jag inte vilken timlön du har men 280:- i timmen räcker precis till en rätt normal timmlön inkl avgifter och semesterersättning. Utöver "gubbens" lön ska bil, kontor, revisor, reklam samt mycket mer betalas. Så att köra för 280:- kr i timmen förklarar transportsektorns stora svårigheter att få lönsamhet.
Bara självkostnaden för en privatperson som kör bil räknar skatteverket till ca 120:- i timmen
 
Så är priserna i malmö. För mycket utländskt folk som kör för billigt.
 
Det är väl lite "oseriöst" att jämföra priser om det är uppenbart att det handlar om "lönedumpning" och ev svartjobbande utlänningar. Ska man driva företag med anställda och dessutom inte ha debiteringsbar tid 40 timmar i veckan utan kanske 30 - 35 timmar, som är vanligt i tex mindre elinstallationföretag, måste man ligga på minst 450:- för att det ska vara meningsfullt att ha anställda samt att man säljer matr.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är väl lite "oseriöst" att jämföra priser om det är uppenbart att det handlar om "lönedumpning" och ev svartjobbande utlänningar. Ska man driva företag med anställda och dessutom inte ha debiteringsbar tid 40 timmar i veckan utan kanske 30 - 35 timmar, som är vanligt i tex mindre elinstallationföretag, måste man ligga på minst 450:- för att det ska vara meningsfullt att ha anställda samt att man säljer matr.
Det är i högsta grad seriöst.

För det är det som alltihopa handlar om. Priset på en vara i en öppen marknadsekonomi bestäms av tillgång och efterfrågan. Inom transportbranschen, som är konkurrensutsatt, är tillgången stor i förhållande till efterfrågan. Då pressas priserna. När det gäller elbranschen, som skyddas av lagstiftning och hålls under armarna av statliga subventioner, är efterfrågan större än tillgången. Då blir priserna höga.

Om vi fått en fungerande konkurrens inom elbranschen hade vi aldrig sett av de här trådarna med 300% pålägg på inköpspriset.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Oseriöst är om man anlitar utländsk arbetskraft och betalar dom betydligt mindre än vad man betalar (avtalsenligt) svensk arbetskraft. Jag har inget som helst emot att utländsk arbetskraft arbetar i vårt land MEN då ska dom ha samma löner som vi "svenskar" har. Får dom inte det så parasiterar dom som anlitar "låglönearbetarna" på fattiga och desperata människor i utsatta länder.
Sedan gör det mig lite förundrad att du hyllar marknadsekonomin om den ger dig billigare arbetskraft men förkastar den när den ger dig högre priser. Jag tycker att ska man ha ett system får man ta hela "paketet" både för och nackdelar.
Och att "reglerna" skulle vara nått stort hinder för att starta en elfirma tror jag inte för det är få branscher som har så många företagare i förhållande till yrkesutövare.
 
andersmc skrev:
Det är i högsta grad seriöst.

För det är det som alltihopa handlar om. Priset på en vara i en öppen marknadsekonomi bestäms av tillgång och efterfrågan. Inom transportbranschen, som är konkurrensutsatt, är tillgången stor i förhållande till efterfrågan. Då pressas priserna. När det gäller elbranschen, som skyddas av lagstiftning och hålls under armarna av statliga subventioner, är efterfrågan större än tillgången. Då blir priserna höga.

Om vi fått en fungerande konkurrens inom elbranschen hade vi aldrig sett av de här trådarna med 300% pålägg på inköpspriset.
Kan du utveckla detta påstående.
 
M
elmont skrev:
Det är väl lite "oseriöst" att jämföra priser om det är uppenbart att det handlar om "lönedumpning" och ev svartjobbande utlänningar. Ska man driva företag med anställda och dessutom inte ha debiteringsbar tid 40 timmar i veckan utan kanske 30 - 35 timmar, som är vanligt i tex mindre elinstallationföretag, måste man ligga på minst 450:- för att det ska vara meningsfullt att ha anställda samt att man säljer matr.
En liten jämförelse mot transportbranschen som sägs i tidigare inlägg klara sig på runt 300kr per timme om de belägger 40 timmar per vecka ( = 12000kr/vecka). Du säger att du behöver minst 450kr per timme ( =13500kr/vecka) plus påslag på material. I TS kostade materialet 102 000kr. Vet inte hur långt arbetet motsvarar, men säg att vi slår ut det på 2 veckor, och det är minst 100% påslag på materialet motsvarar det 850kr/timme utöver elektrikerns timpenning (0,5*102000kr/2v/30h)....

Oskäligt tycker jag, och jag hade lätt dragit en sådan elektriker till tingsrätten om jag fick en sån saltad faktura utan att vi varit överens om det när vi ingick avtal...
 
M
LGG-01 skrev:
Kan du utveckla detta påstående.
Det var förmodligen mer så tidigare. Men vi har ju elektrikerbehörighet som minskar utbudet jämfört med andra branscher (t.ex. byggare, målare...) där det inte behövs speciell behörighet enligt lag..

Tidigare kunde konsumenten inte köpa elmaterialet själv, men nu kan ju vem som helst gå in på Jula.se eller elbutik.se och köpa direkt utan att gå via mellanhanden så marknaden är väl lite mer avreglerad än tidigare - kanske gamla elgubbar inte fattat det?
 
Redigerat av moderator:
Problemet med mig är "Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt".

Tänker inte smutsa ner tråden med personliga påhopp, men tack för svaret som bara gav flera frågor.
 
M
Ja, förlåt. Det var inte alls menat som ett påhopp på någon speciell person här på forumet. Faktumet är ju att många upplever just denna utsugning med höga priser, annars hade vi inte haft många trådar om det. Självklart finns det många som har en bra affärsmodell och klarar sig fint med många nöjda kunder - men det är inte dem vi pratar om här, eller hur?
 
Mikael_L
Jag har ingen aning om vilka slags statliga subventioner som elektrikerna kommer i åtnjutande av som andersmc skriver om. Ja iaf inga som inte är generella och därmed gäller alla branscher, som jag känner till.

Däremot är just denna bransch lite mer skyddad än många andra iom kravet på behörighet för att utföra tjänsten, och att konsumenten är förbjuden att göra jobbet åt sig själv.

Det är inte speciellt många yrkesgrupper som åtnjuter det skyddet. Rörkrökare bör/ska allt som oftast ha lite behörigheter, men för konsumenten är det dock helt fritt att göra jobbet själv om man vill.

Inte ens advokater och läkare är lika skyddade. Jag kan företräda mig själv i rätten, och jag får sy ett sår själv om jag gitter. Jag kan dock inte skriva ut mediciner som en läkare kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.