M
elmont skrev:
Då frågar jag en gång till VEM ska avgöra om priset på listan man lämnar ut är skäligt. VART ska jag vända mig för att få veta om mina priser är ok. VEM om inte jag bestämmer vilka priser jag ska lämna till mina ev kunder.
Ingen har visat på ett enda fall som stärker påståendet att det skulle vara olagligt.
Om sedan priserna är vansinnigt höga/hutlösa är en helt annan fråga.
Ytterst en domstol. Det är en sak att komma överens om ett pris i samband att ni ingår i ett avtal och en annan sak om ni inte har definierat priset på material. Om ni inte har gjort det är du begränsad till skäliga priser.

I Konsumenttjänstlagen (http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumenttjanstlagen/) står det att "Du ska betala vad som är skäligt eller det pris ni har avtalat om. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat."

Men om detta är helt applicerbart på produkter som tjänsteföretaget säljer...

Jag kan inte vända mig till en domstol varje gång jag ska göra ett jobb på löpande räkning och kunden inte har efterfrågat "prisbilden".

elmont skrev:
Jag kan inte vända mig till en domstol varje gång jag ska göra ett jobb på löpande räkning och kunden inte har efterfrågat "prisbilden".
Du kan inte vända dig till en domstol i förväg. Domstolen blir bara inblandad om ni inte kan komma överens. Lämnar du prislistan till kunden i förväg är det inget problem, då har han/hon accepterat den.

M
b_hasse skrev:
Du kan inte vända dig till en domstol i förväg. Domstolen blir bara inblandad om ni inte kan komma överens. Lämnar du prislistan till kunden i förväg är det inget problem, då har han/hon accepterat den.
Exakt.

Då är vi väl överens om att grossisternas prislistor kan vara ok att ha som "referens", men hur ska jag veta vad jag ska debitera om kunden INTE har efterfrågat några priser och därmed troligen inte fått nån prislista. Om jag inte är fri att sätta mina priser.

M
elmont skrev:
Då är vi väl överens om att grossisternas prislistor kan vara ok att ha som "referens", men hur ska jag veta vad jag ska debitera om kunden INTE har efterfrågat några priser och därmed troligen inte fått nån prislista. Om jag inte är fri att sätta mina priser.
Ja, vad som är skäligt, antar jag. Men att debitera kunden mångdubbelt mot vad kunden kunde köpa samma material från en butik anses nog inte skäligt...

Redigerat av moderator:
Det är väl det som är frågan VEM kan avgöra om priset ligger på en skälig nivå, driver jag ett företag som måste ha 2000% i påslag för att överleva så är knappast 2000% oskäligt.

Skillnaden är att som elektriker tar man betalt för tiden man förädlar materialet (monterar/installerar), inte för råvaran (materialet). Därför faller exemplet med att en restaurant har påslag på maten, där ligger förädlingskostnaden i slutpriset, hos en elektriker ligger det i en seperat post.

Det är förskjutningen från att ta betalt för arbetet till att ta betalt för materialet folk stör sig på.

M
elmont skrev:
Det är väl det som är frågan VEM kan avgöra om priset ligger på en skälig nivå, driver jag ett företag som måste ha 2000% i påslag för att överleva så är knappast 2000% oskäligt.
Jo, tyvärr är det så km andra företag klarar det med 20%. Skäligheten jämförs inte mot dina kostnader utan mot marknaden.

Då återkommer frågan hur ska jag veta vad jag kan ta betalt, jag har ju ingen som helst insyn i andra företags "ekonomi". Ska man kanske sluta speca delkostnaderna och ta ett "klumppris" för hela arbetet inkl allt. För då blir det som på restaurangen och oantastbart.

M
elmont skrev:
Då återkommer frågan hur ska jag veta vad jag kan ta betalt, jag har ju ingen som helst insyn i andra företags "ekonomi". Ska man kanske sluta speca delkostnaderna och ta ett "klumppris" för hela arbetet inkl allt. För då blir det som på restaurangen och oantastbart.
Du kan ju titta på vad produkterna kostar i olika butiker eller på nätet. Så jäkla svårt är det inte. alternativet är att tala om för kunden vad grejjerna kostar i avtalet. Då kan du ta vad du vill i pris, om nu kunden går med på det.

Redigerat av moderator:
Så du menar att ett (stort) företag som har betydligt lägre inköpspriser måste sälja sitt matr billigare än ett (litet) företag med högre inköpspriser ????
Suck,jag tror att jag ska använda en grossistprislista och göra 20% påslag samt avsäga mig alla mina rabatter hos grossisterna, då kan jag ju knappast bli anklagad för överpriser eller så kör jag med restaurang knepet dvs ett ospecat klumppris.
Om det är som du påstår borde det finnas exempel på företag som lagförts för överpriser, så länge ingen har visat mig det påstår jag att, jag sätter vilka priser jag vill.

M
elmont skrev:
Så du menar att ett (stort) företag som har betydligt lägre inköpspriser måste sälja sitt matr billigare än ett (litet) företag med högre inköpspriser ????
Suck,jag tror att jag ska använda en grossistprislista och göra 20% påslag samt avsäga mig alla mina rabatter hos grossisterna, då kan jag ju knappast bli anklagad för överpriser eller så kör jag med restaurang knepet dvs ett ospecat klumppris.
Om det är som du påstår borde det finnas exempel på företag som lagförts för överpriser, så länge ingen har visat mig det påstår jag att, jag sätter vilka priser jag vill.
Nej, du missuppfsttar. Är det medvetet? Skäliga priset har inget med inköpspriset att göra. Om du behöver skyhöga priser för att gå runt får du nog se till att ta med dem i avtalet med dina kunder. Annars är risken att du hamnar i tvist som dras till domstol. Obs, det är tvistemål det handlar om, inte brottsmål.

Jag menar att skäliga priser gäller för företaget lika mycket som för kund, dvs för alla parter. En part kan omöjligt avgöra vad som är skäligt. Ett företag har samma rätt till ett skäligt pris (intäkt) som en kund (kostnad) har.
Och än en gång visa mig ett fall där priset "justerats" av en domstol, det borde inte vara så svårt eftersom det vimlar av oseriösa hantverkare.
Och med en dåres envishet hävdar jag att jag, om jag så önskar, kan använda tex grossisternas prislistor som underlag vid min fakturering.

M
Citerar från villaägarnas tolkning av konsumenttjänstlagen: "Om Du och näringsidkaren har kommit överens om ett pris för tjänsten så gäller det priset. I den mån priset inte följer av avtalet skall Du betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande samt gängse pris för motsvarande tjänster." Jag tolkar det som att med motsvarande menas andra aktörers prissättning, inte din prissättning. Det finns inte någon laglig rätt till att du ska tjäna pengar oavsett hur dåligt du driver företaget.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.