45 933 läst · 321 svar
46k läst
321 svar
kan detta stämma, 102 000 kr ex moms för material i ny eldragning i villa.
Jag skriver om konsumentköplagen, då är det en konsument som handlar. Jag skriver att förutsättningen är att pris ej har avtalats, precis som i TS fall och många andras.
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.
Redigerat:
Eftersom det enligt somliga på forumet är vanligt med ex ahlsells prislista så får väl det ses dom gängse då kanske....
Så länge inte grossisten bestämmer vad priset till slutkund ska vara så är listan helt OK lagligt sätt.injonil skrev:
Personligen tycker jag som jag tidigare sagt att listan kan vara bra om den används på rätt sätt. Att få en offert med rabattsatsen gentemot listan är ett enkelt och transparent system när man ska jämföra olika hantverkare.
Det är enkelt. Priset på material borde ligga i motsvarande nivå eller lägre än vad kunden själv kunde köpa materialet för från tredje part, tex via internet. Att blanda in listpriser mm är totalt ovesentligt för kunden.elmont skrev:
Att grossisten har en prislista är inte problemet. Frågan är om elfirman kan använda den om priset mot slutkund inte avtalats i förväg. Enligt konsumentköplagen ska priset då vara skäligt.Nimajneb skrev:
Det var väl det jag skrev och att använda den som bas för en rabattsats till kund så att priset inte blir oskäligt är ju inga problem.b_hasse skrev:
Det jag talar om är att använda priserna från grossistprislistan direkt mot kund, eller med obetydlig rabatt. Så som fallet kan ha varit för TS från början i denna tråd.Nimajneb skrev:
Fast prislistan är ju påhittad. Det är ju att ljuga mot slutkunden då den idag har priser som ingen vettig hantverkare betalar. Det ända rätta sättet att avgöra skäliga priser är att jämföra mot vad konsumenten/kunden själv kan köpa materialet för.Nimajneb skrev:
Men vad är alternativet till att ge en prisuppgift? Ska man på förhand gå igenom varje möjlig komponent samt antal som kommer att behövas? Är det inte enklare att ha någon form av bas och sätta priserna därefter?
Att prata om den enskilde hantverkarens pris och ev pålägg blir ju tokfel då hantverkaren inte kommer att redovisa sina inköpspriser.
Att prata om den enskilde hantverkarens pris och ev pålägg blir ju tokfel då hantverkaren inte kommer att redovisa sina inköpspriser.
Jo vissa hantverkare redovisar öppet sina priser, tex jag. Jag skickar med en kopia på leverantörens faktura som jag gör ett avtalat tillägg på så visst kan det fungera. Det fungerar bra för jag tar bara på mig jobb hos folk som jag litar på och som litar på mig. Men det tycker jag är en liten annan fråga, frågan i det här fallet är väl om hantverkaren kan begära det pris som han tycker är skäligt.
Ps
Det gäller naturligtvis enbart mina löpande arbeten, är det jobb som jag lämnar pris på så angår det ingen vad jag betalar för dom prylar jag använder.
Ps
Det gäller naturligtvis enbart mina löpande arbeten, är det jobb som jag lämnar pris på så angår det ingen vad jag betalar för dom prylar jag använder.
Redigerat:
Om ej pris har avtalats innan kan hantverkaren bara ta ut det pris som lagstiftaren anser vara skäligt. Mig veterligen finns ej någon prejudicerande dom där grossistprislista utan rabatter har prövats. Det skulle givetvis vara mycket intressant att få en sådan dom.