Pumba skrev:
Vad glad att han inte gör som elektrikern och lägger 900% pålägg enligt grosistens hittepålista för då hade inte 1000kr räckt för maträtten.
Å andra sidan skulle du aldrig godta ett svar att maträtten kostar enligt Scans prislista utan att sätta dig in i vad det innebär.....
Detta gäller även om du ska köpa en bil, tv, ett mobiltelefonabonnemang etc.

Att som någon tidigare dillade om att Svensson inte är uppväxt i en affärskultur där man debatterar priset är ju bara skrattretande, då får man väl börja göra det då! Att komma och lipa i efterhand för att man inte vågade konfrontera funkar inte.....

Det är konstigt för när det ska köpas något annat såsom mina exempel ovan så är man jä..igt duktig på att sätta sig in i vad det kostar men när det kommer till hantverkstjänster då faller hela skiten, trots att det är relativt enkelt...

Så här:
Vad kostar det i timmen? -525 kr inkl. moms.
Vad kostar mtrl? Enligt X prislista -30%
Ok, fixar du en sån prislista till mig? -Visst (den kanske rentav finns på nätet)
Tillkommer det några kostnader? Ja bilersättning på 240 kr/dag

detta var ett exempel, siffrorna är fiktiva men bara för att visa att det inte är så förbaskat svårt som vissa vill påskina.
 
pappskallen skrev:
Å andra sidan skulle du aldrig godta ett svar att maträtten kostar enligt Scans prislista utan att sätta dig in i vad det innebär.....
Detta gäller även om du ska köpa en bil, tv, ett mobiltelefonabonnemang etc.
...
Jag måste säga att det exemplet inte var speciellt bra.

Det drabbade mig häromveckan, när jag åt på en restaurang och de sen la på både priset på en förrätt för brödkorgen (vi inte beställt in) och sen la på 10% på notan för dricks. Jag har aldrig varit med om nåt sånt innan och det fick mig att bli jävligt sne (om ni ursäktar uttrycket). Priserna på menyn borde vara det som gäller, precis som alla priser till privatpersoner ska vara inkl. moms, alla varor i affärer ska ange jämförelsepris etc, så att man enkelt kan jämföra och få sig en uppfattning om vad någonting faktiskt kostar.

Från Konsumentverket: "Prisinformationslagen ställer krav på att du som konsument ska få korrekt och tydlig prisinformation om produkter."

Jag menar inte att en konsument inte har något ansvar, men producenten/säljaren borde verka för så mycket transparens som möjligt istället för att ha en massa smygavgifter. Om inte annat så hade det resulterat i fler nöjda kunder - jag kommer tex aldrig att besöka den restaurangen igen och jag kommer ge den så mycket badwill jag bara kan eftersom jag känner mig lurad.
 
pappskallen skrev:
Å andra sidan skulle du aldrig godta ett svar att maträtten kostar enligt Scans prislista utan att sätta dig in i vad det innebär.....
Detta gäller även om du ska köpa en bil, tv, ett mobiltelefonabonnemang etc.
Den största skillnaden är ju i de fallen att det handlar om betydligt mindre summor, du får en rätt stor och vettig tv för 5000kr, elektrikern kommer inte långt på 5000kr så du får ju känslan av att ha fått betydligt mer för pengarna.
De flesta är ju tämligen inlärda att det inte är jättemarginaler på elektronik med, det är ju inte så att butiken köper in en tv för 1000kr och säljer för 10 000kr.

För att ställa en fråga resten av ditt inlägg så undrar jag ju varför man inte ska kunna lita på sin hantverkare utan att ha ett papper som säger si och så?
Ska ett visst jobb göras så borde väl offert och verklighet ligga hyfsat nära varandra, om offerten ständigt slår fel så blir man ju inte gammal i yrket.
 
Det finns mycket som tyder på att grossistprislistan priser inte skulle tåla en rättslig prövning enligt konsumentköplagen då pris ej är överenskommet. Med tanke på detta är det beklämmande att vissa hantverkare på detta forum försvarar det hela.
 
När man har kommit det läget att hantverkaren känner att han kan lita på kunden och kunden känner att han kan lita på hantverkaren så fungerar det oftast mycket bra. För hör och häpna även hantverkare råkar ut för "skitstövlar" och det troligen lika ofta som det omvända.
 
Vilka har försvarat grossistprislistorna???? det måste jag ha missat. Men jag har svårt tro att systemet med en prislista med olika rabatter till olika kunder är olagliga. Det förekommer i alla branscher där man köper och säljer.
 
Pumba skrev:
Den största skillnaden är ju i de fallen att det handlar om betydligt mindre summor
Ja och då borde man ju vara ännu mer intresserad av priset på det man ämnar köpa. Varför gör man inte bilden klar för sig??

Pumba skrev:
För att ställa en fråga resten av ditt inlägg så undrar jag ju varför man inte ska kunna lita på sin hantverkare utan att ha ett papper som säger si och så?.
För att det är så lätt att man missuppfattar varandra, fast i min värld så fungerar det jättebra utan papper. Kör i stort sett bara muntliga avtal mot privatkunder (småjobb). men som sagt aldrig fel med skriftliga avtal.
Pumba skrev:
Ska ett visst jobb göras så borde väl offert och verklighet ligga hyfsat nära varandra, om offerten ständigt slår fel så blir man ju inte gammal i yrket.
Absolut, en offert gäller givetvis och avviker den ska det givetvis regleras innan och även då är det givetvis viktigt att man är insatt i den extra kostnad som uppstå (ÄTA)

Hantverksformuläret fungerar i mina ögon bra som underlagsmall.
 
Har inte heller hört om någon som försvarat grundnettoprislistan här och jag kan hålla med om att dess egendomliga uppbyggnad lätt kan skapa missförstånd men det är nog egentligen inte meningen dessa priser ska gå ut till kund. Elgrossisterna har olika rabatter till olika företag så istället för att köra ett lågt grundpris så drar man av minst hälften som "rabatt".
 
elmont skrev:
Vilka har försvarat grossistprislistorna???? det måste jag ha missat. Men jag har svårt tro att systemet med en prislista med olika rabatter till olika kunder är olagliga. Det förekommer i alla branscher där man köper och säljer.
Tråden handlar om en kund som fick en spec på material och priser enligt grossistplislista. Det kan du bara inte ha missat!
 
Slugge skrev:
Har inte heller hört om någon som försvarat grundnettoprislistan här och jag kan hålla med om att dess egendomliga uppbyggnad lätt kan skapa missförstånd men det är nog egentligen inte meningen dessa priser ska gå ut till kund. Elgrossisterna har olika rabatter till olika företag så istället för att köra ett lågt grundpris så drar man av minst hälften som "rabatt".
Vissa hantverkare använder grossistprislistan med en obetydlig rabatt till slutkund. En rörmokare jag talade med härom dagen gav 10% rabatt på Lundagrossistens lista. Tack tack, jag köper nog materialet själv, sa jag...
 
Det har jag inte missat men jag har nog missat vem som försvarat listorna och vad jag har läst mig till var det inte dom priserna som skulle betalas. MEN oavsett hur mycket TS skulle betala så kan man i vårt samhälle begära vad man vill för en vara och sedan får köparen avgöra om denne tycker att det är värt priset.
Ps
För att slippa tjatet om ocker.
Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån.
Jag tror knappast att en som gjort en dålig affär ska kalla det för ocker.
 
Vad hantverkarna i denna tråd hade tänkt att TS skulle betala får vi aldrig veta eftersom TS spelade ut dom efter att ha fått hjälp här på forumet med att värdera priserna.

Om pris är överenskommet så gäller det som du säger, ja. Men om pris ej är överenskommet så hävdar jag att grossistprislistan inte klarar en juridisk prövning av reglerna i konsumentköplagen. Det var vad jag skrev ovan, eller hur?!

Det är vanligt att man ej gör upp pris på material när man anlitar hantverkare. Eller hur?
 
När klarar grossitprislistan inte en prövning, när jag handlar från en grossist eller när jag lämnar ett pris på en vara???
 
Spela inte dum
 
Nej jag spelar inte dum jag skulle vilja ha en förklaring på ditt påstående som jag kan godta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.