45 929 läst · 321 svar
46k läst
321 svar
kan detta stämma, 102 000 kr ex moms för material i ny eldragning i villa.
Jag håller dock med dig 100% där, just det inlägget var absolut onödigt generaliserande och aggresivt.Akzid skrev:
Och inte direkt konstruktivt.
Jag förstår nu att du antagligen reagerade mer på det än tråden i allmänhet.
Det rimliga är väl att elektrikern tjänar lönen på att göra sitt jobb, inte salta materialpriser för att få ekonomin att gå ihop.elmont skrev:
Vad är det som gör att man måste fakturera så fruktansvärt mycket över sitt inköpspris.
När jag hade elkillarna här för att göra elen i hela mitt hus hade de lagt strax under 2 timmar arbetstid på materilinköpet för allt till en hel villa enligt elritningen, vad är då rimligt att detta arbete ska innebära för materialpåslag, nu vet jag inte exakt vad material kostnade, gissar på runt 40 000kr, lägger du på tex 10% i påslag så är det 4000kr för 2 timmars jobb att beställa grejerna, säg att du lägger på 30% så är det ändå 12000kr för 2 timmars arbete.
Men det är klart, finns det då möjlighet att ta 900% materialpåslag så kan man ju tjäna stora pengar.
10-30% påslag på inköpspriset är väl rimligt, det är vad jag fått på de flesta fakturor där firman fixar materialet.
Om man nu har så stora omkostnader att man inte får det att gå runt på timpengen så skulle iaf jag börja fundera på vad som är fel, för låg timpeng eller för höga omkostnader.
Fixar man allt matr till en villa på två timma är man en ett fenomen, jag med mina många år i branschen skulle aldrig ha en chans att fixa allt matr på den tiden. Möjligtvis om jag får en materialspec i min hand och köper det som står på specen utan att lägga tid på att minimera inköpskostnaderna.
Och sedan spelar naturligtvis timpenning in, tyvärr tenderar många beställare att enbart se till timpenningen och då är det mycket lätt att timdebitering blir låg och man låter matr betala alla kringkostnader.
OCH det är inte bara dina 2 timmar som matr ska bekosta utan även tex garantier som kan bli mycket kostsamma. Att byta ett trasigt uttag kostar rätt mycket mer än timpenning och resa. Du mister inkomsten under tiden du byter men behåller hela kostnaden för arbete och resor, även administrationen belastas och allt ska betalas med pengar från företagets vinst. Normalt ligger vinsten på ca 10 % så tar det 1 timme att byta förlorar man 10 timmars vinst. Dvs man får jobba 10 timmar utan vinst för att betala ett felande uttag.
Och sedan spelar naturligtvis timpenning in, tyvärr tenderar många beställare att enbart se till timpenningen och då är det mycket lätt att timdebitering blir låg och man låter matr betala alla kringkostnader.
OCH det är inte bara dina 2 timmar som matr ska bekosta utan även tex garantier som kan bli mycket kostsamma. Att byta ett trasigt uttag kostar rätt mycket mer än timpenning och resa. Du mister inkomsten under tiden du byter men behåller hela kostnaden för arbete och resor, även administrationen belastas och allt ska betalas med pengar från företagets vinst. Normalt ligger vinsten på ca 10 % så tar det 1 timme att byta förlorar man 10 timmars vinst. Dvs man får jobba 10 timmar utan vinst för att betala ett felande uttag.
Det är väl tämligen enkelt att köpa material till en villa, vi har en elritning som husleverantören tog fram, vilket väl borde vara standard, kommunen krävde denna ritningen för bygglovet.
Du vet ju då hur många brytare, uttag säkringar osv som behövs, med lite erfarenhet så kan du nog även bedömma åtgången av rör och kabel.
Till småjobb så utgår iaf jag som beställare att elektrikern har ett mindre lager av normala standardprodukter, troligen köper han ju inte hem 3st brytare utan han köper en hel låda och således behövs inte många minuter arbete läggas på de jobben utöver att plocka fram grejorna.
Hur ofta hör man om garantifel på ett vägguttag, jag har då aldrig hört något sådant, däremot har jag haft ett som inte fungerade pga slarviga elektriker som inte fått i kablarna ordentligt i uttaget, sånna garantigrejer kan ju minimeras genom att göra rätt från början.
Av de hantverkarna jag sett under mitt husbygge så skulle mycket tid kunna sparas genom att man jobbade mer organiserat och systematiskt, det verkade ju pågå ett krig mellan olika hantverkare om vem som hade stökigast bil och vem som fortast kunde stöka ner arbetsplatsen på kortast tid.
Samtidigt har jag haft de hantverkarna här som haft det exemplariskt i bilen, det gick även snabbast för dem att komam igång med sitt arbete, det gick oftast även snabbast för dem att plocka ihop sina saker då var sak hade sin plats och man slapp att flytta runt saker.
Du vet ju då hur många brytare, uttag säkringar osv som behövs, med lite erfarenhet så kan du nog även bedömma åtgången av rör och kabel.
Till småjobb så utgår iaf jag som beställare att elektrikern har ett mindre lager av normala standardprodukter, troligen köper han ju inte hem 3st brytare utan han köper en hel låda och således behövs inte många minuter arbete läggas på de jobben utöver att plocka fram grejorna.
Hur ofta hör man om garantifel på ett vägguttag, jag har då aldrig hört något sådant, däremot har jag haft ett som inte fungerade pga slarviga elektriker som inte fått i kablarna ordentligt i uttaget, sånna garantigrejer kan ju minimeras genom att göra rätt från början.
Av de hantverkarna jag sett under mitt husbygge så skulle mycket tid kunna sparas genom att man jobbade mer organiserat och systematiskt, det verkade ju pågå ett krig mellan olika hantverkare om vem som hade stökigast bil och vem som fortast kunde stöka ner arbetsplatsen på kortast tid.
Samtidigt har jag haft de hantverkarna här som haft det exemplariskt i bilen, det gick även snabbast för dem att komam igång med sitt arbete, det gick oftast även snabbast för dem att plocka ihop sina saker då var sak hade sin plats och man slapp att flytta runt saker.
Redigerat:
det stora felet i ditt resonemang är att vanliga Svenssons är inte professionella inköpare eller uppväxta i en affärskultur där man debatterar priset med att tex pruta.b2b2 skrev:Känslan I denna tråd är att alla hatverkare tar hutlöst betalt.
Det finns säkert aktörer som oförtjänt "saltar" påslagen.
MEN... det som jag häpas över är att vi är så dåligt pålästa om avtal med entreprenörer vid köp av stora ombyggnader så vi lägga allt ansvar hos entreprenören och låter honom prissätta och skicka fakturan innan slutkunden reagerar och blir förbannad och känner sig lurad.
Den första man skall skylla på är sig själv, som missat en av det väsentligaste av allt. Vara överens och ha en klar bild av arbetet och ekonomin i projektet.
Som beställare / projektledare för ditt eget bygge utan ekonomiska eller utförande riktlinjer låter absurt i mina öron.
Med endast egna troliga gissningar blir man lätt besviken av resultatet.
Gör som TorpAnders, eller anlita en person som fixar ekonomin /avtal en så slipper man sömnlösa natter
B2
Svenson kan köpa mjölk i affären utan att känna sig lurad, köpa en bil går även det.
Svensson är van att få ett pris som han kan lita på i alla köpesituationer förutom en allt för stor grupp hantverkare.
Så länge inte Branschen sanerar sig själv när det kommer till transparens och SLUTAR skylla på kunden så kommer vi ingen vart.
Vi har haft debatter här på BH med diverse tankar på hur en sådan öppenhet skulle se ut, men i princip varje hantverkare ojar sig och säger att det blir så svårt och byråkratiskt.
Tacka fan för det för en ärlig marknad skulle förstöra för många halvtaskiga hantverkare därute och i princip göra dom arbetslösa.
Med all din expertis skulle du nog kunna få jobb på de flesta hantverksfirmor. Varför inte starta en egen rent av? Med din förmåga att planera och organisera kan det inte bli annat än kanon.Pumba skrev:Det är väl tämligen enkelt att köpa material till en villa, vi har en elritning som husleverantören tog fram, vilket väl borde vara standard, kommunen krävde denna ritningen för bygglovet.
Ja, visst är det lite förvånande att så många vet vilka fel vi gör och hur dom kan åtgärdas, inte minst med tanke på att dom sysslar med annat. Lika förvånad blir man över att dom inte själv startar tex en elfirma och genom sin effektivitet växer sig stora och lönsamma. Vill dom inte bli rika??
Alltså det här med att köpa material - är det så hantverkare jobbar nu för tiden? Det är ungefär som om jag skulle göra ett jobb åt en kompis - man åker dit och tittar vad som behövs, och sedan beställer man det någonstans, precis vad som går åt. Så elektrikern beställer verkligen en låda klammer, 24 Wago, 8 apparatdosor, två dubbelramar och en trippelram?
Sist jag anlitade en elektriker (och jag tycker det verkar så när man ser dem ute också) så hade han med sig grejer i bussen som nog hade räckt till en medelstor villa. Så märkvärdigt är det väl inte? Skulle det inte räcka så hade de ett lager inne i stan, där det definitivt fanns allt man behövde.
Men i alla trådar man läser verkar det som om hantverkaren alltid lägger ner en massa jobb på att köpa hem exakt det som kommer att gå åt.
Sist jag anlitade en elektriker (och jag tycker det verkar så när man ser dem ute också) så hade han med sig grejer i bussen som nog hade räckt till en medelstor villa. Så märkvärdigt är det väl inte? Skulle det inte räcka så hade de ett lager inne i stan, där det definitivt fanns allt man behövde.
Men i alla trådar man läser verkar det som om hantverkaren alltid lägger ner en massa jobb på att köpa hem exakt det som kommer att gå åt.
Redigerat:
Det finns kanske 10 olika fabrikat med 5 varianter av "vanliga" dubbla infällda vägguttag det finns jordade och ojordade. Det innebär att man skulle vara tvingad att ha 100 OLIKA dubbla infälda uttag. Dessutom finns det enkla infällda i lika många varianter, brytare enpoliga, trapp, kron, kors, dubbeltrapp, tre x 1pol samt några till och i lika många varianter. Dessutom finns det utanpåliggande vilket ger det dubbla antalet. För att åka på ett servicejobb som man inte har full koll på bör man kanske ha med sig 5 apparater av varje sort det skulle innebära ca 1000 bara av uttag infälld och utanpåliggande.
Så du må förlåta mig, andersmc, jag måste tyvär påstå att även du hör till dom som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Så du må förlåta mig, andersmc, jag måste tyvär påstå att även du hör till dom som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Ursäkter och bortförklaringar verkar man dock ha lagerfört i bra mycket högre kvantitet än material för att utföra sitt arbete, märks ju både här och när man frågar varför det kostade mig en månadslön mer än vad man offererat.
De elektriker jag träffat på har enbart jobbat med specifika material, alltså har man ett fabrikat och kanske 1-3 modeller av det fabrikatet.
Det måste ju vara hemskt att vara elektriker, en vanlig snickare går runt på 300-400kr med standardverktyg här i stan, elektrikern vil ha 2-3 gånger denna summan så någonstans tar ju dessa pengar vägen.
Snickaren säljer tämligen lite material med väldigt lågt påslag (vem skulle inte bli förbannad om råsponten hade ett pålägg på 900% så du fick pröjsa 60-70kr/metern för denna) men han går inte i konkurs trots att han tar så pass mycket lägre timpeng och ett materialpåslag på 10-20%.
Och sen kommer frågan varför folk kopplar själva, det är ju inte alls konstigt.
De elektriker jag träffat på har enbart jobbat med specifika material, alltså har man ett fabrikat och kanske 1-3 modeller av det fabrikatet.
Det måste ju vara hemskt att vara elektriker, en vanlig snickare går runt på 300-400kr med standardverktyg här i stan, elektrikern vil ha 2-3 gånger denna summan så någonstans tar ju dessa pengar vägen.
Snickaren säljer tämligen lite material med väldigt lågt påslag (vem skulle inte bli förbannad om råsponten hade ett pålägg på 900% så du fick pröjsa 60-70kr/metern för denna) men han går inte i konkurs trots att han tar så pass mycket lägre timpeng och ett materialpåslag på 10-20%.
Och sen kommer frågan varför folk kopplar själva, det är ju inte alls konstigt.
Som sagt tidigare, om det nu är så enkelt att tjäna pengar varför är det inte fler av er som "verkligen kan" som satsar på tex en elfirma. Eller är det bara tomt svammel som ni sysslar med? en byggfirma levererar matr för över en mille för ett helt vanligt husbygge en elektriker levererar matr för ca 50 000:- till samma bygge. Byggaren faktuerar ca 800 000 i arbetskostnad för samma jobb som elfirman debiterar 60 000:- ungefär så ser fördelningen ut.
Snickaren har typiskt sett längre uppdrag och fyller ofta hela 8-timmarsdagar och 40-timmars veckor med fakturerbara timmar. Elektrikern har mycket svårare att fylla en hel månad med många fakturerbara timmar. Det är ett skäl till att det krävs något högre timpenning i snitt.Pumba skrev:
Men det motiverar ju inte ens den dubbla (effektiva) timpenningen, tycker jag. Då borde nog firman istället se över sin affärsmodell och/eller sina rutiner.
Problemet är, som alla vet i denna tråd, att vissa elektriker tar ut ett överpris på material eftersom kunden oftast inte märker detta. De fabricerade grossitsprislistornas syfte är just att elektrikern ska kunna dupera sina kunder.elmont skrev:
En elektriker som säger att h*n vill ha 1000kr/h får inga jobb men om samma elektriker tar 600kr/h och samtidigt använder taktiken med grossistprislistan så mycket det är möjligt kan resultatet bli detsamma. Lockande men fult.