Såsom våra kunder jobbar är att dom gör stickprover och begär in underlaget till vår fakturering, d.v.s leverantörsfakturan (ofta skickas den med som en bilaga bara för att) - ger bra relationer och långa affärer. Funkar utmärkt att fuska till den dag du blir upptäckt så det handlar mycket om ärlighet och ett ömsesidigt förtroende.
 
  • Gilla
TorpAnders
  • Laddar…
Pumba skrev:
Men men de priser som anges i första inlägget så borde ju den lilla firman göra bättre affärer genom att tex beställa sitt material på elbutik.se eller liknande sidor

Nja,,tid är pengar det är liksom vitsen med grossisten, en leverantör till i princip all hårdvara spar mycket tid i alla led som godsmottagning, ekonomi, osv. Omsätter du mycket hårdvara så blir det i slutet otroligt mycket tid sammanlagt.

För ingen hantverkare springer väl runt på fritiden och jagar priser på stan?
 
Rosti skrev:
Du(TorpAnders) verkar vara insatt i hur det fungerar med påslag på nettopriset.
Hur funkar det vid en upphandling? får du del av firmans rabattbrev? eller hur kontrolleras firmans nettopris på ett säkert sätt?
Vet att det förekommer fall där firman loggar in på speciella konton hos grossister där nettopriset är pålagt tex 10% som firman sen kan använda vid verifiering hos kund, sen får firman tillbaka dom där 10%.
Ex vara x´s nettopris för firman 100kr + 10%= 110kr, sen har firman avtal med 20% påslag 110kr + 20%=132kr i stället för verkliga 120kr
På det viset blir det lite hävstång på vinsten.
Vid upphandlingen går vi oftast på komben av bäst förtroende i den tekniska presentationen och bäst pris.

Det betyder att bäst pris inte alltid vinner.
Är det upphandlat till fastpris så är ju pengen given och då är vi inte intresserade av att se några procentsatser eller liknande.
Handlar vi upp det mot löpande gäller takpris med insyn i prislistorna = transparent fakturering.

Den variant du redovisar har jag aldrig råkat ut för.
 
Micke64 skrev:
Då måste vi som kund kunna se prislisran innan avtal ingås.

Det stämmer, finliret vid kontraktsskrivningen..
 
Nimajneb skrev:
Då blir ju inte offerterna jämförbara. Krasst är det ju bättre att du tar in offerter och får olika timpriser samt en rabatt på tex Dahls prislista. Vad den enskilde hantverkaren har för rabatt är väl ointressant.
Offerterna har antingen fast pris eller löpande med ett takpris, där gör du jämförelsen.

Målet med att ta in offerter från hantverkare är väl att få klart för sig vad en specifik installation inkl. spec. hårdvara kostar att få på plats.

Det gäller som beställare att ha klart för sig över vad man vill ha, jag tror många brister där.
 
ribbones skrev:
Jag tycker problemet är att hantverkare inte pressar priserna hos sin grossist.
Tex min röris hade 20% högre pris ex moms än jag hade ink moms på Altech radiatorer (Dalhs egna märke).
Och då köper han från Dalh direkt och jag via mellanhand.

Samma gällande en el firma och elko, jag har bättre pris ink moms än vad deras ex moms grossist pris var.
Det är klart att de inte gör. Eftersom de lägger på en % på sitt inköpspris tjänar de mer ju dyrare saker de lyckas montera.
 
TorpAnders skrev:
Den variant du redovisar har jag aldrig råkat ut för.
Inte vad du vet iaf. ;)

Skämt åsido, du verkar ha stenkoll så du går nog inte på sånt "mygel" :)
 
Rosti skrev:
Inte vad du vet iaf. ;)

Skämt åsido, du verkar ha stenkoll så du går nog inte på sånt "mygel" :)
Brukar inte metoden vara att man har rabatt som syns på fakturorna och "bonus" som kommer som en kredit vid årets slut baserat på hur mycket man köpt totalt, just för att kunna kompensera lite för sådana kunder som TorpAnders?
 
Läs # 40
 
HenrikHuslöse skrev:
Brukar inte metoden vara att man har rabatt som syns på fakturorna och "bonus" som kommer som en kredit vid årets slut baserat på hur mycket man köpt totalt, just för att kunna kompensera lite för sådana kunder som TorpAnders?
Det finns säkert flera olika sätt att få "bonusen" utbetald...
 
Redigerat:
HenrikHuslöse skrev:
Brukar inte metoden vara att man har rabatt som syns på fakturorna och "bonus" som kommer som en kredit vid årets slut baserat på hur mycket man köpt totalt, just för att kunna kompensera lite för sådana kunder som TorpAnders?

Jadå den ligger väl runt 5-10% beroende på omsättning, men den påsen är väldigt svår att beräkna i början på året eftersom inget vet hur året förlöper ( om man inte ligger på årsprojekt eller liknande)

Den bör nog inte ligga med i offertkalkylerna...utan ses som just en bonus för troget handlande.
 
Problemet är väl att kund inte fattar att den delen inte är något denne har med att göra utan är en deal mellan lev. och entreprenör....
 
Och jag tror att ska kunden ha alla rabatter som företaget förhandlat fram, minskar nog nog intresset hos företaget att lägga energi på att få låga priser. För det blir ju mer ekonomiskt för företaget med höga inköpspspriser om % påslaget är det samma
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
Problemet är väl att kund inte fattar att den delen inte är något denne har med att göra utan är en deal mellan lev. och entreprenör....
Sant, och till en viss del håller jag med.

Men när kunden ser att elektrikern fakturerar 8 spänn/ meter för exakt samma FK som kunden själv kan köpa på elbutik.se för 2spänn/meter så inser ju kunden att det är något ruttet i Ahlsells*.


*travesti på Shakespeare - Hamlet.
 
Instämmer, jag menar för förtydligandets skull dom sista 5-10% som torpanders hänvisar till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.