Finns seriösa elföretag (faktiskt har jag inte stött på mer än en oseriös firma). De jag använder numera lägger på 20-30% på deras priser efter rabatt, beroende på kundens storlek och det täcker även administrationen av materialhantering mm (inget timpåslag på det). Hittar man material billigare själv är det inga klagomål. T.ex. kunda jag köra Carlo Gavozzis elmätare billigare än de genom grossisterna.
 
F
Fruppe skrev:
EQLQ mer lättarbetad? Hmm det håller jag inte med om!
En 3 ggr så onödigt dyr kabel gentemot vanlig EKLK
Nu tror jag du lever kvar i gamla tider då halogenfritt verkligen var mycket dyrare än vanlig kabel. Sanningen är att halogenfritt har gått ned i pris och just EKLK håller på att fasas ut och ersättas med EQLQ. Ahsell grossisten hos mig säljer numera enbart EQLQ
 
Pumba skrev:
Men varför finns det en massa listor helt helt tokiga priser på?
Vad är liksom grejen med att sälja väggutag för 500kr stycket och sen ha 75% rabatt på detta?
Vore det liksom inte bara bättre att det kostade 125kr och ingen rabatt?
Personligen kan jag bli riktigt less på när man ska göra det så krångligt som möjligt att jämföra priser.

Känns ju som hela modellen är uppbyggd på att finna nya möjligheter att ta extra betalt.
....
Precis, gemene man (oinsatta) blir glad när det står att de fått 20-30% rabatt på mtrl... Det är bara "psykologi"
 
F
Spontant så undrar jag också hur man kan använda 250 meter tändtråd (orange FK) i en villa. Kan omöjligt bli mer än 100 meter om du inte äger en herrgård. Vidare undrar jag vad 125 meter RHH gick till.....
 
Fridensrosor skrev:
Spontant så undrar jag också hur man kan använda 250 meter tändtråd (orange FK) i en villa. Kan omöjligt bli mer än 100 meter om du inte äger en herrgård. Vidare undrar jag vad 125 meter RHH gick till.....
Det är enklare att skriva (räkna ihop) 250 m orange FK istället för att skriva 50 m svart, 75 m brun osv osv. Sparar tid som kunden annars skulle få bekostat.

//Patrik
 
F
Patrik_Hed skrev:
Det är enklare att skriva (räkna ihop) 250 m orange FK istället för att skriva 50 m svart, 75 m brun osv osv. Sparar tid som kunden annars skulle få bekostat.

//Patrik
Om du kollar specen så har han redan skrivit ut samtliga andra färger samt tagit betalt för dessa
 
Fridensrosor skrev:
Om du kollar specen så har han redan skrivit ut samtliga andra färger samt tagit betalt för dessa
Aha, på så sätt. Men det kan ju vara en stor kåk, kanske med KNX och några tändtrådar som går direkt till central plus använt orange FK som dragsnöre i något VP-rör i plattan eller som dragsnöre till något annat. Färgen på FK:n behöver ju egentligen inte säga så mycket om hur mycket det borde använts av just den färgen.
Men är det en standardinstallation och det bara är använt som tändtråd upp till någon takdosa så kan jag hålla med om att det låter mycket.

//Patrik
 
Ser defintivt ut som det är spec. för mycket FK. det är 200m flexslag och totalt 500 m blå FK, även 500 m gul/gröm och 500 m brun. Har de tagit betalt för hela förpackningarna? Se då åtminstone till att de lämnar det som är över, annars är det en klassiker att sälja den halva rullen igen till nästa kund ....
 
Extremt mycket FK. Finns det någon möjlighet att det gått åt så mycket?

Lite märkligt med den där andningsmasken. Vad har de haft den till? Och centrumborrarna? Två av varje, dessutom. Ingår inte det i hantverkarens basutrustning?
 
elmont skrev:
hevi, priserna som angetts är inga uppskattningar utan dom grundnettopriser som man får av grossisten om man inte har ett rabattbrev. Hur stor rabatten sedan på dom olika produkterna är beror på hur mycket man handlar av just dom olika produktgrupperna. Nystartade och små företag brukar ha en betydligt lägre rabatt än stora och väletablerade.
Nu vet ju inte jag hur praxis är i elbranschen, men i min bransch så är det som så att vid en prisuppskattning slarvar man inte över något -mina kunder, lixom de flesta med huvudet rätt påskruvat torde vara intresserade av inte helt obscent saltade priser, oavsett om leverantören varit så jävla slapp (beräknande) att denne inte orkat (velat) ge mer än listpriset. Nu har TS tack och lov bemödat sig med att skapa en tråd här, och man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att "grundnettopriserna" är ett jävla skämt som bara en dåre kan försvara och att TS gjorde helt rätt i att ställa frågan här.

-Eller tycker du att hen ska ta på sitt glada ansikte och pröjsa detta ockerpris för materialet?!?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Fruppe skrev:
EQLQ mer lättarbetad? Hmm det håller jag inte med om!
En 3 ggr så onödigt dyr kabel gentemot vanlig EKLK
Ursäkta, nej EQLQ är väl inte särskilt mycket lättare att arbeta med jämfört med EKLK. Jag talar dock inte om EQLQ utan om EQLQ easy, EQLQ Handy, EXLQ Xtra m.fl. DOM är mycket (!) mer lättarbetade!

Ursäkta förvirringen.

//Patrik
 
elmont skrev:
Hur stor rabatten sedan på dom olika produkterna är beror på hur mycket man handlar av just dom olika produktgrupperna. Nystartade och små företag brukar ha en betydligt lägre rabatt än stora och väletablerade.
Men hur många % rabatt har en nystartad firma då?
För tex en rulle FK kabel som i TS fall kostar nästan 1000kr+moms för 125meter kan man köpa på elbutik.se för 199kr insklusive moms, dock 25 meter kortare.
Det get att TS kabel kostar 10kr per meter och motsvarande kabel på elbutik.se kostar 2kr per meter.
Det får ju bli 80-90% rabatt för att det inte ska löna sig att beställa det från elbutik.se, såvidare inte grossisterna erbjuder nått utöver det vanliga som gör att det är försvarbart även för elektrikern att betala ett överpris.
 
Ang dessa höga prissättningar...

Fick dem förklarade för mig av en kamrat som jobbar som säljare på en större grossist.

Priserna sätts så förbaskat högt för att grossisterna skall slippa privatkunder. Då är det enklare att ge företag 90% rabatt på hela sortimentet, och vips så har du sluppit alla privatpersoner och de kunder du inte vill ha.
 
M
Det där är ju Oligopol
 
Axeteg skrev:
Ang dessa höga prissättningar...

Fick dem förklarade för mig av en kamrat som jobbar som säljare på en större grossist.

Priserna sätts så förbaskat högt för att grossisterna skall slippa privatkunder. Då är det enklare att ge företag 90% rabatt på hela sortimentet, och vips så har du sluppit alla privatpersoner och de kunder du inte vill ha.
Jag hade fått uppfattningen att de flesta grossister inte ens säljer till privatpersoner och om de nu skulle göra det förstår jag inte riktigt skillnaden om Pelle Svensson skulle köpa vara A jämfört om elektrikern köper samma produkt. Är det sämre vinst att sälja till en privatperson?

Nu spelar det knappast någon roll när en privatperson kan köpa materialet till ett bra pris hos stora kedjor eller på nätet så jag ser inte ens en anledning varför det är intressant för en privatperson att överväga att handla hos någon grossist.

Så jag tror helt enkelt inte på att det är förklaringen till varför grossisterna har sina prislistor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.