Någon som VET varför det är som det är med grossisternas prislistor, för jag tror inte heller att det är för att slippa privatpersoner ? Malmbergs katalog har helt andra priser och privatpersoner kan inte köpa där iaf. (så var förut iaf vad jag vet)
 
Malmbergs har nästan uteslutande andra produkter så man kan inte jämföra deras priser med "vanliga" grossister, SAMT att även Malmbergs har olika prislistor.
 
mr_bygg skrev:
Jag hade fått uppfattningen att de flesta grossister inte ens säljer till privatpersoner och om de nu skulle göra det förstår jag inte riktigt skillnaden om Pelle Svensson skulle köpa vara A jämfört om elektrikern köper samma produkt. Är det sämre vinst att sälja till en privatperson?

Nu spelar det knappast någon roll när en privatperson kan köpa materialet till ett bra pris hos stora kedjor eller på nätet så jag ser inte ens en anledning varför det är intressant för en privatperson att överväga att handla hos någon grossist.

Så jag tror helt enkelt inte på att det är förklaringen till varför grossisterna har sina prislistor...
80 talet.
Kund Svensson kommer in och handlar över disk i elbutiken/firman (eller beställer ett jobb) och får bläddra i en katalog med listpriser och får sedan en rabatt och går hem supernöjd!

Att hans rabatt kanske är hälften eller en tredjedel av firmans mot grossisten vet han inte.

Summasumarum, kunden är nöjd och elfirman är nöjd.

Men det var före internet och den totala upplysningens tid....

Idag ska Svensson helst ha top off the line komponenter till lägsta möjliga ebaypris men levererat av elfirman som faktiskt ofta har omkostnader på fastighet/butik, personal, försäkringar, bilar, verktyg,mm,mm. Men då gnälls det när fakturan kommer.

(Inga samband med TS "faktura" dock som kräver sin förklaring och det snabbt innan vi spekulerar ihjäl oss i denna tråd)

Jag tycker att det finns en löjligt enkel lösning på detta ofta förekommande tjafsande.

Transparent fakturering och en klar och tydlig uppgörelse över vad som ska ingå i jobbet (på pränt) som båda parter verkligen förstår innebörden av.
Firma X tar X kronor i timmen och har X% påslag på nettoprislistan, inga överraskningar!

En del väljer låg timpenning och lite högre påslag, en del tvärtom, spelar ingen roll bara dom går runt och gör sin budgeterade vinst.

Jag handlar löpande in hantverks och konsulttjänster i jobbet på det viset och det är aldrig några problem med att det okontrollerat skenar iväg.

Regelbundna projektmöten är en del i det, där status redovisas och en +/- lista löpande fylls i vid varje möte.Där tror jag civilister och en hel hög med hantverkare har mycket att lära.

Rabattbrev får du som företagare med helt olika rabatter beroende på vart i kedjan du ligger. tex. maskinbyggare- centralbyggare- installatör-butik-slutkund

Inget konstigt i det då tanken är att alla ska kunna göra någon krona på sitt led utan att slutkunden ska behöva betala ett överpris.
 
Redigerat:
TorpAnders skrev:
Firma X tar X kronor i timmen och har X% påslag på nettoprislistan, inga överraskningar!

.
Jag hoppas du menade rabatt på prislistan.
 
Axeteg skrev:
Ang dessa höga prissättningar...

Fick dem förklarade för mig av en kamrat som jobbar som säljare på en större grossist.

Priserna sätts så förbaskat högt för att grossisterna skall slippa privatkunder. Då är det enklare att ge företag 90% rabatt på hela sortimentet, och vips så har du sluppit alla privatpersoner och de kunder du inte vill ha.
Äh, vilket snack. Vill de inte sälja till privatkunder är det bara att låta bli att sälja till privatkunder.
 
Jag tycker problemet är att hantverkare inte pressar priserna hos sin grossist.
Tex min röris hade 20% högre pris ex moms än jag hade ink moms på Altech radiatorer (Dalhs egna märke).
Och då köper han från Dalh direkt och jag via mellanhand.

Samma gällande en el firma och elko, jag har bättre pris ink moms än vad deras ex moms grossist pris var.

Högre timpenging eller påslag är ju skit samma men jag tänker inte försörja deras grossist.

Tänk om alla taxibilar skulle tanka för 25 kr liter bara för att det är lägligt....
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
ribbones skrev:
Jag tycker problemet är att hantverkare inte pressar priserna hos sin grossist.
Tex min röris hade 20% högre pris ex moms än jag hade ink moms på Altech radiatorer (Dalhs egna märke).
Och då köper han från Dalh direkt och jag via mellanhand.

Samma gällande en el firma och elko, jag har bättre pris ink moms än vad deras ex moms grossist pris var.

Högre timpenging eller påslag är ju skit samma men jag tänker inte försörja deras grossist.

Tänk om alla taxibilar skulle tanka för 25 kr liter bara för att det är lägligt....
Men tänk om taxibilarna bara tankar från en pump där den som säljer också ska tjäna pengar? Sen har de olika taxibilarna olika rabatt på priset på skylten, beroende på hur ofta de tankar. Detta måste ju sedan kunden ha koll på eller frågat om innan eftersom när resan är till ända ska såklart drivmedelskostnaden läggas på. Priserna i taxinäringen är ganska uppstyrda, det ska finnas jämförelsepriser osv synligt.

Det är rent jävla trams man håller på med med dessa hitte-på-prislistor, vad ska en kund göra för att få koll? Man lär inte kunna nöja sig med svaret "Na du vet, jag kör inköpspris plus x%" eller "Ja du får 30% på min rabatt". I förhållande till vad?

Här passar "hur långt är ett snöre?"
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag hoppas du menade rabatt på prislistan.
Nej påslag på nettoprislistan, dvs. det rabattbrev firman har fått från sina grossister.

Exempel.
Dom kan ha 86% rabatt på kabel 42% på kontaktorer, 19% på åskledare på detta lägger dom ett generellt påslag på säg 8% ut till kund.
 
ribbones skrev:
Jag tycker problemet är att hantverkare inte pressar priserna hos sin grossist..
Delvis sant..men är man skutt eller småfirma kan det vara svårt att ta den fighten (min gissning)

Även konjukturberoende förstås, min egen erfarenhet är att det går att bråka rätt bra med fina relationer i behåll och oftast med mer rabatt än vad man trott på själv innan.

Sen finns ju stollen som alltid ska få hem order på 400 likadana av vad det nu må vara och idiotpressar priset för att vid årets slut fått 1-10 ordrar..bränd,,tja,,
 
Nu har vi haft vårt möte, vi började med att gå igenom allt som var kvar. lyfta ur det som skulle vara ink arbete material på listan (nästan hälften) och som sista punkt tog vi upp detta med 3-400 % påslag. VI gjorde det klart att vi fattade att det inte stod rätt till, och han protesterade inte (vad skulle han säga) En nyckel i vårt samtal var att jag och sambo vär överens om att inte skapa dålig stämning eller pressa honom. DVS lämna det största möjliga fönstret för honom att kunna ta sig ur situationen som ett räknefel.. Och det gjorde han, inga sura miner, och vi sparade kanske 100 papp på det samtalet. (det var en del kvar som skulle köpas.)

väntar på ny spec..

tack för all hjälp proffsen här!

risig stil men men vi verkar ha klarat oss iallfall.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
TorpAnders skrev:
Delvis sant..men är man skutt eller småfirma kan det vara svårt att ta den fighten (min gissning)
Men men de priser som anges i första inlägget så borde ju den lilla firman göra bättre affärer genom att tex beställa sitt material på elbutik.se eller liknande sidor
 
TorpAnders skrev:
Nej påslag på nettoprislistan, dvs. det rabattbrev firman har fått från sina grossister.

Exempel.
Dom kan ha 86% rabatt på kabel 42% på kontaktorer, 19% på åskledare på detta lägger dom ett generellt påslag på säg 8% ut till kund.
Du(TorpAnders) verkar vara insatt i hur det fungerar med påslag på nettopriset.
Hur funkar det vid en upphandling? får du del av firmans rabattbrev? eller hur kontrolleras firmans nettopris på ett säkert sätt?
Vet att det förekommer fall där firman loggar in på speciella konton hos grossister där nettopriset är pålagt tex 10% som firman sen kan använda vid verifiering hos kund, sen får firman tillbaka dom där 10%.
Ex vara x´s nettopris för firman 100kr + 10%= 110kr, sen har firman avtal med 20% påslag 110kr + 20%=132kr i stället för verkliga 120kr
På det viset blir det lite hävstång på vinsten.
 
TorpAnders skrev:
Delvis sant..men är man skutt eller småfirma kan det vara svårt att ta den fighten
När man kommer till kund och ska göra jobbet direkt men saknar något i bilen, självklart skulle jag inte gnälla när saken plockats upp för högre slant pga lager kostnader.

Men att när man köper in för planerade jobbet och inte kollar priser så förlorar både kund och/eller 'du' pengar. Dessutom kan man lämna bättre pris på offerter och få mer jobb om så önskas.
 
M
TorpAnders skrev:
Nej påslag på nettoprislistan, dvs. det rabattbrev firman har fått från sina grossister.

Exempel.
Dom kan ha 86% rabatt på kabel 42% på kontaktorer, 19% på åskledare på detta lägger dom ett generellt påslag på säg 8% ut till kund.
Då måste vi som kund kunna se prislisran innan avtal ingås.
 
TorpAnders skrev:
Nej påslag på nettoprislistan, dvs. det rabattbrev firman har fått från sina grossister.

Exempel.
Dom kan ha 86% rabatt på kabel 42% på kontaktorer, 19% på åskledare på detta lägger dom ett generellt påslag på säg 8% ut till kund.
Då blir ju inte offerterna jämförbara. Krasst är det ju bättre att du tar in offerter och får olika timpriser samt en rabatt på tex Dahls prislista. Vad den enskilde hantverkaren har för rabatt är väl ointressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.