Jag skulle passa på att fråga varför dom valt EQLQ kabel men sen använt FK och inte FQ...
Kan det vara så att dom använder EKLK men fakturerar EQLQ för den är dyrare?
(EQLQ=halogenfri)

Har ni skrivit nått avtal/kontrakt?

Jag skulle nog be om en faktura rätt omgående för att se hur utfallet blir.
Och ta ställning därefter

• Gilla
Montören och 1 till
  • Laddar…
Är det någon elektriker som skulle kunna ge en uppskattning hur många timmars arbete det handlar om för att installera detta material? I något slags normalfall?

andersmc skrev:
Nej, så är det inte. Det finns lagar som skyddar konsumenten, och du kan bestrida fakturan.
Naturligtvis kan (bör) man protestera och bestrida, men är arbetet redan utfört så är man i underläge om leverantören står på sig. Ett avtal är bindande även om priset inte specificeras.
De kan inte hitta på vilka fantasipriser som helst, men i det här fallet har de tydligen använt distributörens listpriser. Man måste i så fall kunna visa att de priserna är oskäliga. Att man själv kan handla billigare i en nätbutik räcker inte.

-MH- skrev:
Är det någon elektriker som skulle kunna ge en uppskattning hur många timmars arbete det handlar om för att installera detta material? I något slags normalfall?
Väldigt svårt att uppskatta. Alla jobbar olika snabbt. Ingen vet i hur många omgångar de varit där. X antal personer. Om de har provat av allting som man ska eller inte etc. Men 80 timmar kan du nog räkna med i arbetskostnad. 1 timme extra för varje tillval/spott brukar många köra med.

Tycker prissättningen verkar helt vansinnig. Är detta en seriös elfirma eller bara polacker som handlat på bauhaus etc?

Mnor skrev:
Tycker prissättningen verkar helt vansinnig. Är detta en seriös elfirma eller bara polacker som handlat på bauhaus etc?
Hade det varit polacker som shoppat på Bauhaus lär ju prisnivån legat avsevärt lägre.

en "seriös" elfirma.. men jag nämner inga namn än, vi ska gå igenom alla priser igen. Om det skulle tryta så kan jag alltid hota med detta. Att släppa namnet. utöver detta så jobbar jag med onlinemarknadsföring och sökordsoptimering, jag skulle ganska snabbt kunna se till att det första som hamnar på google inte är en vidare bra recension. (min specialite) Det som känns tråkigt är någon vi har litat på, försökt blåsa oss... vi får se hur detta slutar. håller uppdaterade

Mikael_L skrev:
+1 på den.
(Med en liten brasklapp då, om dom nu råkar ha särdeles låg timpenning så kan det vara OK med att dom istället tar igen det på materialet - det är isåfall deras affärsmodell. Bara klantigt att inte informera om det innan isf.)

Men den materialvinst dom gör borde medföra att dom nästan kan installera helt utan timdebitering... ;)
Tråkiga det medför är att det blir mindre ROT-avdrag för kunden...

Fruppe skrev:
Jag skulle passa på att fråga varför dom valt EQLQ kabel men sen använt FK och inte FQ...
Kan det vara så att dom använder EKLK men fakturerar EQLQ för den är dyrare?
(EQLQ=halogenfri)

Har ni skrivit nått avtal/kontrakt?

Jag skulle nog be om en faktura rätt omgående för att se hur utfallet blir.
Och ta ställning därefter
Råkade gilla och tydligen gick det inte att ångra sig på telefonen.

Det är inget konstigt, det är troligtvis inte av anledningen att det ska vara halogenfritt som EQLQ är vald utan snarare för att den är mer lättarbetad och därmed i visst mån tidsbesparande.

//Patrik

Kan vara så att dom bara skrivit ut det som har köpts, via faktureringssyatemet. Sedan fixar dom rabatten.

el_richard skrev:
Kan vara så att dom bara skrivit ut det som har köpts, via faktureringssyatemet. Sedan fixar dom rabatten.
Jag hoppas iallfall att det är så

Varför frågade du inte innan ni började bygga ang priser, tider, omfattning osv?

• Gilla
Montören
  • Laddar…
Mikael_L
Du skriver "alltid" så ...

Jag kontrar väl med:
Varför kan man inte lita på den hantverkare som man anlitar?

Enk Projektet skrev:
Varför frågade du inte innan ni började bygga ang priser, tider, omfattning osv?
TS skulle begärt ett fast pris, alltså?

Alternativt gjort upp om timpris, påslag på materialets nettopriser (inte rabatt från en hitte-på-lista), reskostnader etc

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.