45 856 läst · 321 svar
46k läst
321 svar
kan detta stämma, 102 000 kr ex moms för material i ny eldragning i villa.
Du har ju E-nummer på allt!
Bara att gå in på tex www.elbutik.se och jämföra.
E-nummer är ett artikelnummer för elmaterial och samma sak har samma elnummer hos alla butiker och grossister i princip.
Bara att gå in på tex www.elbutik.se och jämföra.
E-nummer är ett artikelnummer för elmaterial och samma sak har samma elnummer hos alla butiker och grossister i princip.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Jag tolkar det som att detta är en faktura snarare än en offert. S jag gissar att TS redan har fått arbetet utfört. Frågan är ju då hur beställningen såg ut.
En enkel jämförelse:
PLUS 2-VÄGS SNABB MJ FV
Dvs ett vanligt vägguttag.
Ditt pris:
20 x 291:- = 5820:-
Elbutik:
20 x 142 = 2840:-
Redan där har du sparat 3000 kr!
Så visst är materialpriserna i överkant.
Ta in fler offerter och ifrån firmor med rimliga påslag!
PLUS 2-VÄGS SNABB MJ FV
Dvs ett vanligt vägguttag.
Ditt pris:
20 x 291:- = 5820:-
Elbutik:
20 x 142 = 2840:-
Redan där har du sparat 3000 kr!
Så visst är materialpriserna i överkant.
Ta in fler offerter och ifrån firmor med rimliga påslag!
Håller elektrikerna fortfarande på att dra ledare i plaströr?
När jag hade min elfirma att göra elen i hela nya huset så använde de enbart slang med fördragna kablar i.
kostade 95000kr inklusive moms för material och arbete, 1-plansvilla på 145kvadrat.
TS pris låter ju onekerligen högt.
Men det är klart, kan man åka bort till byggmax och köpa en rulle kabel för 200kr och sen sälja den för 1000kr och folk köper ändå så har man ju riktigt bra möjligheter att tjäna grova pengar.
När jag hade min elfirma att göra elen i hela nya huset så använde de enbart slang med fördragna kablar i.
kostade 95000kr inklusive moms för material och arbete, 1-plansvilla på 145kvadrat.
TS pris låter ju onekerligen högt.
Men det är klart, kan man åka bort till byggmax och köpa en rulle kabel för 200kr och sen sälja den för 1000kr och folk köper ändå så har man ju riktigt bra möjligheter att tjäna grova pengar.
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
andningsmasken ska du inte betala för!
Impulsfjädern vet de fan hur de kan ta nästan 100kr för! Nu köper visserligen jag genom mitt jobb men jag tror inte ens jag gav 5kr för den då betalade jag dessutom momsen!
Biltema tar några kronor mindre för FK och det är samma som Byggmax. Visst lite jobbigare längre sträckor men den funkar. Jag köper faktiskt billigare FK på Biltema än vad jag köper på grossisten. Även om jag nu inte hade behövt betala momsen så hade jag gått back runt 25kr att köpa den på annat ställe än tex byggmax/biltema.
i Ditt andra inlägg så förekommer även FK en extra gång. antagligen kan de ha köpt in denna hos en annan grosisst eller så försöker de lura på dig lite mer. Som sagt bör inte du betala för borren häller. Radiatorerna förekommer ju även de en gång till!
1fas skenan vad har de nyttjat den till? dessutom 3 st. Nu verkar det som att du har fått en central 3x18raders 3st överkopplingsbyglar och 3 skenor skvallrar om detta. Varför? känns som att de har fel art på skenan. för i en villa så har du 3 fas. De har ju dessutom tagit betalt för 6st 3 fas skenskydd så.
Äckligt dyr var den iaf. Tror inte ens jag skulle ge 150kr för den även om man lägger på 100% till kund så är det inte ens rimliga priser du verkar ha fått.
Jag ser dock inga apparatdosor i listan. Konstigt för de har ju satt upp uttag iaf. Eller de har satt över 20 uttag men bara 5 dosor.. hmm
Jag tycker du ska göra som så att du räknar över allting som du ser vad du har x antal av. Kryssa av det du kan förstå dig på vad det är. i centralen och i väggarna är det svårare.
Impulsfjädern vet de fan hur de kan ta nästan 100kr för! Nu köper visserligen jag genom mitt jobb men jag tror inte ens jag gav 5kr för den då betalade jag dessutom momsen!
Biltema tar några kronor mindre för FK och det är samma som Byggmax. Visst lite jobbigare längre sträckor men den funkar. Jag köper faktiskt billigare FK på Biltema än vad jag köper på grossisten. Även om jag nu inte hade behövt betala momsen så hade jag gått back runt 25kr att köpa den på annat ställe än tex byggmax/biltema.
i Ditt andra inlägg så förekommer även FK en extra gång. antagligen kan de ha köpt in denna hos en annan grosisst eller så försöker de lura på dig lite mer. Som sagt bör inte du betala för borren häller. Radiatorerna förekommer ju även de en gång till!
1fas skenan vad har de nyttjat den till? dessutom 3 st. Nu verkar det som att du har fått en central 3x18raders 3st överkopplingsbyglar och 3 skenor skvallrar om detta. Varför? känns som att de har fel art på skenan. för i en villa så har du 3 fas. De har ju dessutom tagit betalt för 6st 3 fas skenskydd så.
Äckligt dyr var den iaf. Tror inte ens jag skulle ge 150kr för den även om man lägger på 100% till kund så är det inte ens rimliga priser du verkar ha fått.
Jag ser dock inga apparatdosor i listan. Konstigt för de har ju satt upp uttag iaf. Eller de har satt över 20 uttag men bara 5 dosor.. hmm
Jag tycker du ska göra som så att du räknar över allting som du ser vad du har x antal av. Kryssa av det du kan förstå dig på vad det är. i centralen och i väggarna är det svårare.
Min "uppgradering" av elen i kåken gick på under 10.000kr inkl central och bra många meter fk, då har jag gjort en hel del själv visserligen. Jobbar med el i yrket och jag hade en elektriker som kopplade allt(kompis).
Är det en faktura så är det bara att betala och se det som lärpengar. Det är ett helt lagligt sätt att blåsa folk, ungefär som vissa taxiåkare gör. Prissättningen är fri. I taxibranschen är läget något bättre, för man vet i förväg att vissa bolag inte försöker blåsa dig, och alla taxibilar ska ha en prisuträkning klistrad på sidorutan.
I elbranschen är det distributörerna som sätter fantasipriser som de kallar "listpriser". Det finns ingen som helst konkurrens som pressar ner listpriserna. Det är tvärt om så att distributörernas kunder, elinstallatörerna, tjänar mer pengar om listpriserna är höga. Den slutkund som betalar listpriset blir lurad.
Det hela är väldigt osunt, men jag vet inte vad som borde göras.
Jag är generellt för maximal transparens. Troligen skulle timpriserna gå upp om det blev en fungerande konkurrens på material, men det vore ändå en klar förbättring.
I elbranschen är det distributörerna som sätter fantasipriser som de kallar "listpriser". Det finns ingen som helst konkurrens som pressar ner listpriserna. Det är tvärt om så att distributörernas kunder, elinstallatörerna, tjänar mer pengar om listpriserna är höga. Den slutkund som betalar listpriset blir lurad.
Det hela är väldigt osunt, men jag vet inte vad som borde göras.
Jag är generellt för maximal transparens. Troligen skulle timpriserna gå upp om det blev en fungerande konkurrens på material, men det vore ändå en klar förbättring.
Nej, så är det inte. Det finns lagar som skyddar konsumenten, och du kan bestrida fakturan.b_hasse skrev:
Man skulle även kunna tillämpa:Konsumentköplagen skrev:
Dvs, elektrikern borde meddelat TS redan från början "vi levererar materialet, men vi tar tre gånger så mycket betalt som du får betala om du köper det själv" och därpå inväntat TS anvisningar.Konsumenttjänstlagen skrev:6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.
Är det en faktura eller en offert?
Priserna på materialet verkar vara grossistens bruttoprislista.
Det betyder att elfirman antagligen betalar 1/3 till 1/5 så mycket själva, dvs dom kommer kunna stoppa ca 75 tusen i egen ficka genom att sälja materialet till dig.
Och dessutom köper du allt det där materialet själv för 1/3 av priset, om du handlar på elbutik.se eller byggmax/biltema/Jula/bauhaus.
Problemet du har är att arbetet redan har påbörjats, vilket avtalsmässigt läge som gäller just nu är ju inte gott att veta.
Det är bara så tråkigt att man inte ska kunna lita på de som man betalar löner åt, eller hur?
edit:
Du kan själv kolla priser, vad du själv får betala:
Gå in på elbutik.se
Ta e-nr från artikeln i den spec du fått, ex
"E0460101
EQLQ PLUS 3G1,5 R50
50"
Så tar du bort E'et och slår alltså in 0460101 i varusökfältet på elbutik.
Ty deras artikelnummer är samma som e-numret, på produkter med e-nummer.
Du hittar nog inte allt, men mycket av artiklarna.
Det betyder att elfirman antagligen betalar 1/3 till 1/5 så mycket själva, dvs dom kommer kunna stoppa ca 75 tusen i egen ficka genom att sälja materialet till dig.
Och dessutom köper du allt det där materialet själv för 1/3 av priset, om du handlar på elbutik.se eller byggmax/biltema/Jula/bauhaus.
Problemet du har är att arbetet redan har påbörjats, vilket avtalsmässigt läge som gäller just nu är ju inte gott att veta.
Det är bara så tråkigt att man inte ska kunna lita på de som man betalar löner åt, eller hur?
edit:
Du kan själv kolla priser, vad du själv får betala:
Gå in på elbutik.se
Ta e-nr från artikeln i den spec du fått, ex
"E0460101
EQLQ PLUS 3G1,5 R50
50"
Så tar du bort E'et och slår alltså in 0460101 i varusökfältet på elbutik.
Ty deras artikelnummer är samma som e-numret, på produkter med e-nummer.
Du hittar nog inte allt, men mycket av artiklarna.
Redigerat:
Ta upp frågan med din rabatt NU, ta med dig kunskapen från denna tråd i diskussionen.magnus glans skrev:
Räkna inte med att få nettopris men minst 50% ska du ha i rabatt.
+1 på den.Nimajneb skrev:
(Med en liten brasklapp då, om dom nu råkar ha särdeles låg timpenning så kan det vara OK med att dom istället tar igen det på materialet - det är isåfall deras affärsmodell. Bara klantigt att inte informera om det innan isf.)
Men den materialvinst dom gör borde medföra att dom nästan kan installera helt utan timdebitering...