Mikael_L
Ja, jag gör i princip allt själv.

Helt ärligt skulle vissa saker varit "lönsamt" att leja bort. Så det handlar väl om ens inställning lite mer än rent rationella beslut ibland.
Men fördelen är att man har lärt sig något, något som med lite tur betyder att man kan fixa det själv nästa gång, eller hjälpa någon annan. Kunskap är kul, tycker jag.

Att leja stora delar av badrummet (flytning, tätskikt och kakling) skulle kunna vara en såndär vettig grej att leja bort. Ja bara man hittade någon schysst och pålitlig firma/kille.
Spackla och måla och sånt är ju erbarmligt tråkigt, och proffsen är sååå snabba, så det behöver ju inte bli så dyrt att leja. Så vi får se.
 
Jag förstår dig, själv visste jag att vissa moment fixade jag men var för långsam (och min sambo insisterade) att det skulle inte bli klart om vi inte tog hjälp, men vi kunde nyttja rot som underlättade beslutet.

Men jag lovar dig att spackling/tapetsering/målning/listning innomhus går rejält fort med proffs. Det ger också energi (då det blir en push framåt) till att köra på då det är så mycket i slutet som skall filas på.

Men jag gillar din inställning och ditt sätt att dela med dig av dina kunskaper, lycka till!
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ibland tycker jag det känns så.

Men för det mesta inser jag hur hopplöst mycket det egentligen är kvar. :O
Särskilt när jag börjar tänka på trädgården, övervåningen, fasaden på norrsidan, det som är kvar på garaget & friggan, altanen osv - ja förutom det som uppenbarligen är kvar inne på nedre våningen ...

Men samtidigt är ju knepet att inte tänka så mycket ända längst fram och bort i tid.
Utan tänka och fokusera på lite närmare delmål.
Och när nedervåningen är klar kan vi flytta dit, så för det mesta fokuserar jag bara till den punkten - det får vara meningen med "klart" just nu.

Och då kan jag ju också tycka att nu när tvättstuga är i princip klart, badrum snart klart, vvs blir därmed också i huvudsak klart, så känns det plötsligt lite lättare.
Att ha fått klart de moment jag hela tiden känt mig allra mest osäker över.

Att sätta golv, göra väggar klara, och innertak, samt montera kök, känns inte så värst oöverkomligt.
Det gäller ju bara att alla i familjen är med på att det inte "snart" är klart utan att det är 2år bort eller vad planen nu är. Så länge man är tydlig hur lång tid allt tar, alla är med på det inkl en själv. Finns ingen som är så bra på att förneka hur långt fram i tiden att vara klar är som en själv;)
 
mycket inspirerande tråd? när kommer garaget? :wow::D
 
Mikael_L
Jag skäms över att jag är så seg med uppdateringar här.

Nåja, badrummet är klart för att tätskiktas nu.
Golvet färdigt, både flytspacklat och handspacklat med nästan 25kg till :O
Dvs, jag skulle ha hällt på en säck flytspackel till, och sparat minst en hel dag med tröstlöst handspacklande. Men nu är det aningens bättre än perfekt. :cool:

I övrigt är allt annat också klart, dörrkarm, tröskel, fönstersmygen.
Jag tänker tätskikta och kakla även smygen. Fönstret är PVC, så här ska det bli underhållsfritt.

Men nu har jag pausat med badrummet. Blir ju lite skakis över det här med tätskikten och kaklet osv ... :|
Har byggt på bl.a köket sista tiden. Har tyvärr inga bra bilder att visa just nu.
 
  • bh120211-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120211-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Najs!

Badrum är ärligt talat rätt trist att greja med; det är kletigt, tungt och kladdigt.
Men när man gnuggar av allt och allt plötsligt är blankt och fint så blir man ju nöjd. :)

Jag vet inte om du redan nämnt det, men vad ska du ha för typ av dusch (kabin eller bara direkt på golvet)?

Jag själv fegade och körde kabin då risken för fuktskador borde minska avsevärt.
 
Mikael_L
Badkar. :)
 
Aha, ja dom brukar ju vara rätt täta. :)

Men du, 06:19 på en söndag?! Hur mår du egentligen?
 
skalman1 skrev:
Aha, ja dom brukar ju vara rätt täta. :)

Men du, 06:19 på en söndag?! Hur mår du egentligen?
:Dd^_^b
 
Mikael_L
skalman1 skrev:
Men du, 06:19 på en söndag?! Hur mår du egentligen?
På väg till bygget, vettu ...
Du har ju själv varit där, måste väl förstå ... :p

Nu är all OSB bakom den kommande köksinredningen klart. Bara lite gips då, så kan man snart börja montera stommar. :)
 
Redigerat:
Jag är för trött för att gå upp så tidigt på helger, jobbar hellre senare på kvällarna. :)

Kul att köket är på gång!
 
Mikael_L
Jag kommer aldrig hinna ikapp enk-projektet vad det gäller köket, för han är väl redan klar ... :p

Men nu har jag satt taket och börjat skiva upp väggarna.
Vi har även provkataloger med golvmattor hemma nu, för att försöka bestämma vad det ska ligga på golvet. Tänk vad skönt om man inte behövde göra några val, utan hade någon som gick och pekade med hela handen, så det bara var att jobba på. :cool:

Totalt 28 hål för eldosor, vatten och avlopp som alla skulle hamna med mm-precision längs de där få metrarna där köksinredningen ska vara. Jag höll på att bli nipprig.
Jag har en chans till att bryta ihop, ty gipsskivorna är ju kvar. :x
 
  • bh120214-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Totalt 28 hål för eldosor, vatten och avlopp som alla skulle hamna med mm-precision längs de där få metrarna där köksinredningen ska vara. Jag höll på att bli nipprig.
Jag har en chans till att bryta ihop, ty gipsskivorna är ju kvar. :x
Du behöver en hole-in-one sats, och lite extra insatser för apparatdosor..
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Hole-finder-sats-16871/
Vet dock inte ifall biltema säljer lösa insatser, men Jula gör.

Det funkar även fint att bara ha 2 insatser och bara skruva upp skivan med ett par skruv, borra upp för 2 dosor, sedan lossa skivan och flytta insatserna.

Det går 1000 gånger snabbare än att måtta fram för hålen.
 
...eller smeta ketchup eller liknande substans på kanten av dosorna, tryck skivan på plats och vips så har man fina ringar markerade där man ska ta hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.