130 862 läst · 354 svar
131k läst
354 svar
Kan det bli nåt, tro ?
Enligt de böcker jag läst så ska man isolera hela utrymmet, men bara till 3/4 av tjockleken för att få bästa ljudisoleringen med "vanliga" medel, dvs med vanligt byggmaterial och utan "trix" som mjuka fogar och överlappande dubbel/trippelgips.
Jodå.. det kan det göra, det beror på omständigheternaMikael_L skrev:
Jag öppnade upp en vägg (enkelgips, 95 tjock, träreglar) som var mellan ett sovrum och ett par datorer som stod igång dygnet runt och lade in 70mm isolering, och från att alltid ha hört ett surrande och "ihåligt" knapprande från hårddiskar så blev det knäpptyst i sovrummet.
Men ifall man tror att man kan slänga in tonåringar med surroundljud bakom några cm glasull och kunna sova i fred så misstar man sig nog.
För ljudisolering är det viktigt med ngt i väggen, kan annars tom bli resonans. Sätt markskivor om du villa ha extra "tyst"
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?iuybdr
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?iuybdr
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Har pysslat mycket med ljud (stereo) och stående vågor som det heter är en förstärkning av vissa frekvenser (beror på storlek/mått på rum/låda)Mikael_L skrev:
För att undvika förstärkning av div frekvenser använder man diffusorer (hårda/mjuka)
I en vägg bildas lådor som förstärker vissa frekvenser (stående vågor)för att få bukt med dessa kan man använda tex mineralull.Mineralullen äter upp ljudenergin(blir till värme)
En oisolerad vägg kommer alltid att låta mer.
Andra sätt att dämpa ljud är TUNGA material som inte börjar svänga med så lätt
Redigerat:
Nu är köksväggarna i alla fall grundmålade.
Och jag inser, igen, hur oerhört tråkigt jag tycker det är att spackla, slipa och måla.
Om jag ska värdera tjänsten efter hur gärna jag själv gör jobbet istället så är målarna värda 1000:-/timmen och snickaren, tja ... 50:-/timmen.
Och jag inser, igen, hur oerhört tråkigt jag tycker det är att spackla, slipa och måla.
Om jag ska värdera tjänsten efter hur gärna jag själv gör jobbet istället så är målarna värda 1000:-/timmen och snickaren, tja ... 50:-/timmen.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg