Enligt de böcker jag läst så ska man isolera hela utrymmet, men bara till 3/4 av tjockleken för att få bästa ljudisoleringen med "vanliga" medel, dvs med vanligt byggmaterial och utan "trix" som mjuka fogar och överlappande dubbel/trippelgips.

S
då får ju dom fixa fram tunnare än 45mm

SBH skrev:
då får ju dom fixa fram tunnare än 45mm
Isover har 30mm isolering, den har jag använt ett par gånger i inneväggar.

Mikael_L
Ni tjafsar bara nu. Mineralull i vägg gör absolut nästan ingenting i ljuddämpningshänseende i en innervägg. :)

Mikael_L skrev:
Ni tjafsar bara nu. Mineralull i vägg gör absolut nästan ingenting i ljuddämpningshänseende i en innervägg. :)
Jodå.. det kan det göra, det beror på omständigheterna :)

Jag öppnade upp en vägg (enkelgips, 95 tjock, träreglar) som var mellan ett sovrum och ett par datorer som stod igång dygnet runt och lade in 70mm isolering, och från att alltid ha hört ett surrande och "ihåligt" knapprande från hårddiskar så blev det knäpptyst i sovrummet.

Men ifall man tror att man kan slänga in tonåringar med surroundljud bakom några cm glasull och kunna sova i fred så misstar man sig nog.

S
rent ljud mässigt så gör ju isolering från eller till i sådan tunn vägg.
ni skall göra med isolering som ni tycker blir bra. behöver ej lyssna på mig

För ljudisolering är det viktigt med ngt i väggen, kan annars tom bli resonans. Sätt markskivor om du villa ha extra "tyst"

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?iuybdr

Mikael_L skrev:
Har pysslat mycket med ljud (stereo) och stående vågor som det heter är en förstärkning av vissa frekvenser (beror på storlek/mått på rum/låda)
För att undvika förstärkning av div frekvenser använder man diffusorer (hårda/mjuka)
I en vägg bildas lådor som förstärker vissa frekvenser (stående vågor)för att få bukt med dessa kan man använda tex mineralull.Mineralullen äter upp ljudenergin(blir till värme)
En oisolerad vägg kommer alltid att låta mer.
Andra sätt att dämpa ljud är TUNGA material som inte börjar svänga med så lätt:)

Redigerat:
Mikael_L
Nu är köksväggarna i alla fall grundmålade.

Och jag inser, igen, hur oerhört tråkigt jag tycker det är att spackla, slipa och måla.

Om jag ska värdera tjänsten efter hur gärna jag själv gör jobbet istället så är målarna värda 1000:-/timmen och snickaren, tja ... 50:-/timmen. :D

• bh120306#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovestad och 1 till
  • Laddar…
A
S*tan vad mycket dosor du lyckats få ihop i väggen

:)

Alfred Jonsson skrev:
S*tan vad mycket dosor du lyckats få ihop i väggen

:)
Många brödrostar :p

Västerhaninge 17 skrev:
Många brödrostar :p
Jag tror han räknat på det och kommit fram till att doslock och vägguttag är billigare än kakel :)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Ja nu passar vi på när han inte är här och kan försvara sig. :)

Tror han tycker överskåp är överreklamerat. Tillräckligt många dosor så kan han förvara porslinet i dessa istället.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
....jag skulle vilja veta varför dosorna sitter på TIO olika höjder. Om inte annat blir det jobbigt att hämta porslinet.

Tanta tyckte att vi hade många i köket, men tyvärr får jag erkänna mig besegrad :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.