Mikael_L
Suhagg skrev:
Ja nu passar vi på när han inte är här och kan försvara sig. :)

Tror han tycker överskåp är överreklamerat. Tillräckligt många dosor så kan han förvara porslinet i dessa istället.
Jaja, när katten är borta ... :rolleyes:

Det är ju fågelholkar förstår du väl. Vi har massor med undulater ... :p

Alfred Jonsson
S*tan vad mycket dosor du lyckats få ihop i väggen

MathiasS
....jag skulle vilja veta varför dosorna sitter på TIO olika höjder. Om inte annat blir det jobbigt att hämta porslinet.
Alla har förklarat för mig vad det är viktigt att gödsla med vägguttag osv.
Till sist trodde jag på det ... :x

Jag hoppas det kommer se lite mindre förvirrat ut när det är klart.
Längst till höger sitter en brytare lite högre upp för utomhusbelysning och längre ner en trappkopplad brytare för att kunna släcka köket från vardagsrummet.
(allra högst upp är en kopplingsdosa för utomhuselen, dvs täcklock över dosan sen)

Dosan mitt under fönstret är ett VU, och de fyra på samma höjd hitom denna är också VU + strömbrytare för en belysning som ska byggas in i en låda över halvön + nätverk (eller TV) + VU igen. Det är främst dessa uttag som kommer synas när köket är klart.
Alla dosor under denna nivå döljs av bänkskåp.
Alla ovanför, utom lamputtaget över fönstret döljs också av skåp, fläkt och annan inredning.
Men höjder är valda för att passa sitt bruk. Dosa för spisfläkt kan inte sitta på samma höjd som dosa för matning till ljuslådan för halvön osv.
 
Mikael_L
Nu har jag börjat montera lite köksinredning.

Bland annat är fläktkåpan monterad så långt det gick. Nu måste den rostfria kåpan som leder uppåt kortas ner, ty IKEA vill tydligen inte att fläkten ska få sitta högt nog att man kan se sina kastruller utan att böja på knäna.
Jag har satt underkant på 157cm ÖG, dvs ca 66-67 cm över spisen. Det borde väl inte bli så tokigt?

Sen har jag monterad en del av inredningen på andra sidan - skafferiet och skåpen över kyl/frys.
Bänkskåpet i bild är bara ditställt för fotograferingen, ty här stannar det då jag ska ha en täcksida där mellan och vi har inte bestämt luckor än och kan således inte köpa någon täcksida än heller.
Bänkskivan är inte heller det som komma skall, utan bara något junk jag hade över som jag la dit.
 
  • bh120307#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120307#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Alla har förklarat för mig vad det är viktigt att gödsla med vägguttag osv.
Till sist trodde jag på det ... :x
Var inte ledsen, dom som retar dej är bara avundsjuka. Vi har 21 uttag (42 brunnar) i köket/matrummet.

Ska sätta upp ett uttag till, faktiskt. Hatar förlängningssladdar.
 
Vad är det för svart grunka som sitter i taket åvan fläkten ?

Själv önskar jag att det fanns en mojäng som skulle kunna styra matoset antingen till ett kolfilter eller ut genom imkanalen:rolleyes: med ett spjäll

Mycket varm luft som försvinner genom imkanalen på vintern vid matlagning:thumbdown:
 
Mikael_L
Västerhaninge 17 skrev:
Vad är det för svart grunka som sitter i taket åvan fläkten ?
Det är grejen som man ska ha ifall man har kolfilter.
Dem styr ut den återförda luften genom gallret i kåpan som ska sättas upp där.

Ja, vi tänker prova med kolfilter först. Det går att dra imkanal rakt upp där i efterhand.
 
Tycker du verkar tänka helt rätt med dosorna. Det enda jag ångrar är att jag skulle ha dragit mer/dosor. Och då har jag ändå tagit i, tror att vi använde 700m rör + x m slang, till ett hus på 100+100 =)
 
Mikael_L
Tjenixen!

Har läst igenom din tråd nu och är mäkta imponerad. Glömde dock kolla efter det jag va intresserad av när jag läste igenom det:p Så undrar bara två saker om du har lust o svara på det.

Vilket kvm pris tror du att det kommer sluta på? Och räknar du med köp av tomt då med eller det är enbart "byggkostnaderna"?

mvh
 
Mikael_L
palman87 skrev:
Vilket kvm pris tror du att det kommer sluta på? Och räknar du med köp av tomt då med eller det är enbart "byggkostnaderna"?
Tja du. Svårt att svara på, då jag bara bränner pengar utan att ha koll på hur mycket det går åt. :surprised:
Det som måste köpas, måste ju, typ. ;)

Men när etapp 1 är klar så har vi 100kvm hus klart med en oinredd, men färdigisolerad övervåning på 60-65 kvm, med gavelfönster och ett takfönster också.
Jag tror inte att vi lagt ut nå mycket mer än 600' på allt byggmaterial då - från markjobb upp till skorstenen. Men precis allt jobb är i egen regi. (utom grävaren och två killar som la ut betongen och stålade ytan en dag (för ca 10')).
I detta ingår att vi gjort en del saker för att komma lindrigare undan, ekonomiskt.
ganska enkla och billiga saker och ytskikt, och en del begagnat:
Ikea-kök.
Billiga klickgolv.
Begagnad frånluftsvärmepump.
Begagnade vitvaror
Trappa fynd från blocket.
Benders betongpannor
Relativt enkelt och billigt kakel och klinker.
osv

Allt bling bling och sånt som är lätt att uppgradera senare har vi prioriterat ner.
 
Då är det priset utan tomt?

Tack för ett bra svar:)

Mvh
 
Mikael_L
Ja precis. Exkl tomt och anslutningar (el, VA) och alla bygglovsavgifter och andra mer eller mindre tråkiga och idiotiska avgifter som inte tillför huset något.
Endast material och pyttelite betalt arbete.
 
Snygg fläkt! vad det för fläkt? märke?pris?
 
Mikael_L
  • bh120317#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vlev ju riktigt fint med såna smygar!(y)
 
Gillar fläkten, men tyvärr för bred för det utrymme som finns i vårt hus. Har bara 70cm. Gillar att man kan ställa kryddburkarna på den där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.