Mikael_L skrev:
Totalt 28 hål för eldosor, vatten och avlopp som alla skulle hamna med mm-precision längs de där få metrarna där köksinredningen ska vara. Jag höll på att bli nipprig.
Jag har en chans till att bryta ihop, ty gipsskivorna är ju kvar. :x
Bra läge att skaffa en GLL 3-80....;)
 
Daniel78 skrev:
Du behöver en hole-in-one sats, och lite extra insatser för apparatdosor..
[länk]
Vet dock inte ifall biltema säljer lösa insatser, men Jula gör.

Det funkar även fint att bara ha 2 insatser och bara skruva upp skivan med ett par skruv, borra upp för 2 dosor, sedan lossa skivan och flytta insatserna.

Det går 1000 gånger snabbare än att måtta fram för hålen.
Tror Mikael får sin fix genom lyckan att få mm passning på hålen genom mätande och beräknande d^_^b
 
Mikael_L
Daniel78 skrev:
Du behöver en hole-in-one sats, och lite extra insatser för apparatdosor..
[länk]
Vet dock inte ifall biltema säljer lösa insatser, men Jula gör.

Det funkar även fint att bara ha 2 insatser och bara skruva upp skivan med ett par skruv, borra upp för 2 dosor, sedan lossa skivan och flytta insatserna.

Det går 1000 gånger snabbare än att måtta fram för hålen.
Exakt så har jag gjort med exakt den hålsökaren från biltema. ;)
Sen är det mätt och borrat/hålsågat för det som inte är apparatdosor.

Jag klarade mig hyggligt med två insatser, satt in insatserna i översta dosorna, skruvade upp skivan med två skruv högst upp. Tog hål för dosorna, sen var det bara att lyfta lite på skivan för att kunna pillra in insatserna i dosor längre ner, den behövdes inte skruvas dän.

Men Jag blev ändå nipprig, även med hole-in-one kommer inte hålen exakt. Sökaren missar ofta med någon mm, Hålet jag borrat i OSB-skivan är starkare än aluminiumkonan i insatsen som ska styra borret. Så istället för att det blir ett ovalt hål i skivan blir det ovalt hål i insatsen.
Med gipsskivor funkar det klockrent, men OSB bråkar.
Hålen i mina två insatser är numera väldigt nötta och stora.
Kunde inte biltema gjort den där styrningen i mitten av hårdmetall istället för alu. :S


edit:
Och vore det bara en eller två hål för apparatdosor i en och samma skiva sket man ju i det och lät skivan hamna där den hamnar istället, men det funkar ju inte om det ska vara hål för 6st dosor i samma skiva.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Men Jag blev ändå nipprig, även med hole-in-one kommer inte hålen exakt. Sökaren missar ofta med någon mm, Hålet jag borrat i OSB-skivan är starkare än aluminiumkonan i insatsen som ska styra borret. Så istället för att det blir ett ovalt hål i skivan blir det ovalt hål i insatsen.
Med gipsskivor funkar det klockrent, men OSB bråkar.
Hålen i mina två insatser är numera väldigt nötta och stora.
Kunde inte biltema gjort den där styrningen i mitten av hårdmetall istället för alu. :S
Vad använder du för något att borra hålen med?
Ifall du använder en vanlig hålsåg med "riktig" centrumborr så kanske den sliter för mycket på hylsan, de dosfräsar jag använder har rätt slöa centrumborr, redan från början.

De dosfräsar jag använder har aldrig strulat, iofs så har jag "riktiga" hole-in-one (den orangea modellen), men jag har aldrig haft några problem varken med spån, osb, plywood eller gips.

Man måste "leka lite" med sökaren för att få den att hamna rätt, man kan inte bara släppa den på första stället den fäster.

Jag har nog öppnat upp 2000 hål med mina och aldrig missat.
 
Mikael_L
Jag använder den dosfräs som "alla" elektriker kör med:
146675-1-t70_01w.jpg

Jag leker runt lite med sökaren för att försöka hitta det som mest känns som mitten.
Det blir ändå lite sådär.

Alltså ... :O
Nu ska vi inte överdriva detta, inte har detta berett mig så väldiga problem att det är värt så här mycket skrivande. ;)
Att man blir nipprig på de där 28 hålen har ju minst lika mycket att göra med känslan att få upp 4 st skivor på en förmiddag istället för en på en halvtimme. :x
 
Jag tittade precis på mina "riktiga" hole-in-one, det är aluminiumhylsor i dom också.
 
Kan du inte borra lite större hål i OSB-skivan? Det borde väl inte spela ngn roll om det är 5mm glapp i OSB:n?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Larsa skrev:
Kan du inte borra lite större hål i OSB-skivan? Det borde väl inte spela ngn roll om det är 5mm glapp i OSB:n?
Hrrmm...
Tror du jag :O kan det? :x

Människor som fokuserar på rätt saker kan nog det ... :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Hrrmm...
Tror du jag :O kan det? :x

Människor som fokuserar på rätt saker kan nog det ... :rolleyes:
Vetskapen om att hålet i OSB skivan är några mm större släpper efter några år.
Knepet är att ha lite för mycket att fokusera på då blir man tvungen att till slut släppa en del obetydelselösa saker. ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Snickare brukar ofta köra T-75 i OSB (antar att det är den) och T-70 i gips. Man ser ofta att det är ett större hål i OSB:n i alla fall.

//Patrik
 
Mikael_L
Flunsan ... eller nåt ... har härjat här. Men nu har det börjat röra sig igen.

Jag tycker inte man behöver ljudisolera med än så här. Bara för att döda lite stående vågor i väggen. För flanktransmissionen lär MU knappt göra någon skillnad.


Så är köket äntligen gipsat och jag har även hunnit spackla in remsan.


När jag skruvade gips - ooops ... ! :eek: :x
 
  • bh120229#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120229#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120229#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120229#04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
du får lite ljud. bäst är det att sätta hela väggen. annars får du bongodruma ändå
 
A
Ljudet lär gå genom rejält då..
 
S
menar du när man isolerar hela väggen?
 
Behöver ej fylla hela regelns bredd men hela vägen uppifrån o ner är optimalaste sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.