Fast nog ser det ut som att kylskåpet är provisoriskt inkopplad mot golvvärmen? =)
 
Mikael_L
Ja nu har vi, för en väldigt hög kostnad, ordnad med en möjlighet att tvätta. :)


mycke_nu skrev:
Hur håller du varmt i kåken nu när vattnet är inkopplat? Det verkar fattas ett rör eller två.. :) Elpatron?
En 2kW värmefläkt. Den är ställd på 10-15° då jag inte är där.
(Egentligen behövs inte den heller, marken under huset är fortfarande såpass varm och ute är det inte så kallt än att huset håller sig åtminstone över nollan.)
 
Säkert inga problem nu, ha lite beredskap bara om det skulle knäppa till och bli -20 i två veckor.
 
Mikael_L skrev:
Det känns faktiskt inte riktigt klokt att du skriver så ... :x

Det blir nog bra det där huset, det tvivlar jag inte på egentligen, men sådär extraordinärt tror jag inte att det blir.
Jag är noggrann (och långsam) som man måste vara när man gör något nytt första gången och vill lyckas ganska bra direkt. Det är liksom inte som att baka en sockerkaka, man kan slarva på och bara baka en ny om det inte blev bra på första försöket.

Min pappa, som hjälpt mig rätt mycket, säger förövrigt att jag är noga, men han menar ju egentligen petig ;), men vill inte låta negativ. :) Han har förövrigt själv byggt tre hus och tre garage i sitt liv, med lite olika stora egna arbetsinsatser.

Som sagt blir huset säkert rätt OK, åtminstone bättre än de hus där entreprenörerna fuskar eller misslyckas. Sånt som drabbar några husköpare lite då och då. Så jag håller med om fördelarna med att bygga själv - kontrollen ...

Förövrigt är ju faktiskt forumet helt klart delaktigt i det fantastiska slutresultat, forumet vilket jag är otroligt tacksam för.
Eftersom jag själv byggt lösvirke, sett flera kompisar som byggt lösvirke samt besökt många som fått husbyggsatser monterade så anser jag mig ofta se en klar kvalitetsskillnad.
Dels så tenderar egenbyggarna att vara mer noga, dels använder vi ofta både "hängslen och livrem" för att vara på den säkra sidan och saker får ta en timme extra för att bli riktigt bra.

Detta gäller egenbyggare i allmänhet och jag tror det gäller dig Mikael i synnerhet :)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Säkert inga problem nu, ha lite beredskap bara om det skulle knäppa till och bli -20 i två veckor.
2kW-aren klarade hålla huset på plusgrader hela förra vintern iaf, som var så kall. Och nu är huset dessutom aningen mer isolerat.
Men de kallaste dagarna var det inte mycket marginal. :)
 
Mikael_L
  • trappa#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappa#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappa#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Idag reglade jag färdigt badrummet, så nu kan jag klämma upp skivorna på väggarna.
https://www.byggahus.se/forum/threa...i-badrum-innanfoer.183873/page-6#post-1433901

Så här blev RiRören, avloppet och väggbockfixturerna ordnat under handfatet.

Och så passar jag på och bifogar en bild från övervåningen, tagen i somras.
Nu är det fullknökat med byggbråte där, så det skulle inte vara kul att försöka få en vettig bild.
 
  • bh111221-05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh111221-06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Sätter du både OSB och gips på väggarna?

Vi brukar alltid göra så.
 
Mikael_L
Alfred Jonsson skrev:
Sätter du både OSB och gips på väggarna?
Japp så blir det här.
Stadigt, ljuddämpande och rejält. :)
 
Mikael_L
Bild #1
BKR-reglerna fastslår att springan runt rörbockfixturen får vara max 2mm, så i vanlig ordning överarbetar jag, siktar på 1 mm och det blir en halv mm, typ ... :x

Bild #2 och #3
Sen har jag klämt upp OSB och sen minerit.

Idag flytspacklade jag golvet. Det är lite småfix kvar som jag handspacklar i morgon, eller när det nu blir.
 
  • bh120114-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120114-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120114-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imponerande!
Hoppas att du känner att det börjar närma sig slutet.
 
Tumme upp!

De röda pluttarna på rören, är de från VP-2 dosor? Ser väldigt likt ut i alla fall.

//Patrik
 
Mikael_L
Ibland tycker jag det känns så.

Men för det mesta inser jag hur hopplöst mycket det egentligen är kvar. :O
Särskilt när jag börjar tänka på trädgården, övervåningen, fasaden på norrsidan, det som är kvar på garaget & friggan, altanen osv - ja förutom det som uppenbarligen är kvar inne på nedre våningen ...

Men samtidigt är ju knepet att inte tänka så mycket ända längst fram och bort i tid.
Utan tänka och fokusera på lite närmare delmål.
Och när nedervåningen är klar kan vi flytta dit, så för det mesta fokuserar jag bara till den punkten - det får vara meningen med "klart" just nu.

Och då kan jag ju också tycka att nu när tvättstuga är i princip klart, badrum snart klart, vvs blir därmed också i huvudsak klart, så känns det plötsligt lite lättare.
Att ha fått klart de moment jag hela tiden känt mig allra mest osäker över.

Att sätta golv, göra väggar klara, och innertak, samt montera kök, känns inte så värst oöverkomligt.
 
Mikael_L
Ja nästan, från Eljos takdosa.
 
Jag antar du gör allt själv med lite hjälp från vänner och bekanta, men hur många timmar i veckan lägger du själv?
Jag lejde bort målning och listning då det tog för lång tid för att göra själv, hur resonerar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.