S
jobba och bygg precis som du vill. att kolla hur någon annan byggt, kan ge dig mer stress och du börjar slarva.
 
Jag tror faktiskt att det blir bättre om man bygger långsamt. Kan inte förstå varför alla tycker att det måste gå så snabbt hela tiden. Vi har byggt till vårt hus oerhört långsamt.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ge en hel drös med argument till varför det bör gå snabbt (i vissa fall).

Bundet kapital - det halvfärdiga huset kostar en massa räntepengar
Byggkostnader - el, hyra av saker, egna bilkostnader osv kostar en del.
Bli klar så att barnen får börja skola "på rätt ställe" eller andra liknande anledningar.
Det nuvarande boendet är inte hållbart.

Är fyra viktiga skäl bland många som kan vara aktuellt för en del.

Sen går det också givetvis att finna en hel massa skäl till varför bygget bör få ta sin tid. :)


Jag kollar en hel del på hur andra bygger, både hur dom gör, tekniska lösningar och hur snabbt det går.
Jag tror inte jag blir så jättemycket stressad av just skillnader i tempo.
Men det är ju viktigt att hålla sånt ifrån sig lite ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Det är många duktiga husbyggare här på forumet.
Själv sticker jag inte under stol med att det går långsamt och är jobbigt (jag menar inte heller att andra sticker under stol med det, men det är ju helt klart ett stort åtagande man gör).

Men när jag ser tempot hos medlemmar som spoon195:
[länk]
[länk]
bummse:
[länk]
bygganytt (men jag hittar ingen projekttråd över hans bygge!)
Enk Projektet:
[länk]
Så blir man impad.

Eller för den del alla jätteinspirerande hus som en del medlemmar skapat, t.ex:
[länk]
[länk]

Några nämnda, men många "glömda". :blushing:
Det finns gott om inspiratörer här på forumet, helt klart.
Håller helt med, man kan ju få ågren för mindre. :blushing:
 
Det som jag upplever som det värsta med att det tar tid är att man kanske måste försöka hålla värmen i ett halvfärdigt oisolerat hus på vintern.

Dyrt blir det. :(
 
Mikael_L skrev:
Så var det äntligen dags att lägga takpannorna nån gång där i somras. Det vackra vädret var ju bara att tacka för.
9 ton pannor skulle upp, det är bara att hugga i.
Snygga pannor! Lite skifferkänsla när jag tittar på bilderna, vad är det för slag?
 
Mikael_L
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det är många duktiga husbyggare här på forumet.
Själv sticker jag inte under stol med att det går långsamt och är jobbigt (jag menar inte heller att andra sticker under stol med det, men det är ju helt klart ett stort åtagande man gör).

Men när jag ser tempot hos medlemmar som spoon195:
[länk]
[länk]
bummse:
[länk]
bygganytt (men jag hittar ingen projekttråd över hans bygge!)
Enk Projektet:
[länk]
Så blir man impad.

Eller för den del alla jätteinspirerande hus som en del medlemmar skapat, t.ex:
[länk]
[länk]

Några nämnda, men många "glömda". :blushing:
Det finns gott om inspiratörer här på forumet, helt klart.
Hade helt missat denna tråd. Kul att du hinner med att bygga också och inte bara svara på mina frågor d^_^b

Snyggt jobbat. Det här med tiden är ju ett av hobbybyggarens största problem.
Tänk om man fick gå heltid och bygga något år vad mycket det skulle bli gjort. Nu får man balansera jobb, socialt liv och byggande så gott det går.

Tror du kommer vara upp på taket fler gånger och rensa med tanke på hur mycket träd du har som står nära huset. :p
 
Blir bra det där!
Efter att ha hängt på detta forum några år och förstått hur noga Mikael är med allt, in i minsta detalj, så är min personliga övertygelse om att det där huset är ett av Sveriges mest välbygda.
Jag tror inte någon av de stora husföretagen, oavsett teknik, kommer i närheten av samma kvalitet.
Det är oxå det som jag ser som en av de största fördelarna med att bygga själv i lösvirke.
 
A
Mikael_L skrev:
Jag kan ge en hel drös med argument till varför det bör gå snabbt (i vissa fall).

Jag tror inte jag blir så jättemycket stressad av just skillnader i tempo.
Men det är ju viktigt att hålla sånt ifrån sig lite ... ;)
Jag går alltid efter devisen att det skall bli klart utvändigt fort, sedan kan man lägga tid invädigt när vintern kommer.

Snyggt hus tycker jag!

Gillade dina takpannor, de skulel vi haft ute på västkusten senaste veckorna.

50% av alla hus saknar en eller flera pannor efter de hårda vindarna.

Idag hade vi 31m/s i byarna, nu är det bara 24m/s...
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Blir bra det där!
Efter att ha hängt på detta forum några år och förstått hur noga Mikael är med allt, in i minsta detalj, så är min personliga övertygelse om att det där huset är ett av Sveriges mest välbygda.
Jag tror inte någon av de stora husföretagen, oavsett teknik, kommer i närheten av samma kvalitet.
Det är oxå det som jag ser som en av de största fördelarna med att bygga själv i lösvirke.
Det känns faktiskt inte riktigt klokt att du skriver så ... :x

Det blir nog bra det där huset, det tvivlar jag inte på egentligen, men sådär extraordinärt tror jag inte att det blir.
Jag är noggrann (och långsam) som man måste vara när man gör något nytt första gången och vill lyckas ganska bra direkt. Det är liksom inte som att baka en sockerkaka, man kan slarva på och bara baka en ny om det inte blev bra på första försöket.

Min pappa, som hjälpt mig rätt mycket, säger förövrigt att jag är noga, men han menar ju egentligen petig ;), men vill inte låta negativ. :) Han har förövrigt själv byggt tre hus och tre garage i sitt liv, med lite olika stora egna arbetsinsatser.

Som sagt blir huset säkert rätt OK, åtminstone bättre än de hus där entreprenörerna fuskar eller misslyckas. Sånt som drabbar några husköpare lite då och då. Så jag håller med om fördelarna med att bygga själv - kontrollen ...

Förövrigt är ju faktiskt forumet helt klart delaktigt i det fantastiska slutresultat, forumet vilket jag är otroligt tacksam för.
 
Mikael_L
Nåväl, dags för lite mer uppdatering då.

Idag höjde jag antagligen taxeringsvärdet på kåken. Vi fick rinnande kallt vatten inne i huset. :)

Och så här ser det ut där vattnet har börjat rinna.
 
  • 111217#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 111207#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 111207#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 111207#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj vilket litet kök. Och vilket konstigt kylskåp. Det stora gröna, är det en espressomaskin?:)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Marlene Eskilsson skrev:
Jag tror faktiskt att det blir bättre om man bygger långsamt. Kan inte förstå varför alla tycker att det måste gå så snabbt hela tiden. Vi har byggt till vårt hus oerhört långsamt.
Skönt att höra....då behöver jag inte göra klart i år heller... :D
 
Hur håller du varmt i kåken nu när vattnet är inkopplat? Det verkar fattas ett rör eller två.. :) Elpatron?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.