Mikael_L skrev:
Nu råkade jag hitta SP's rapport. Lite mer utförligt än fuktcentrum's sammandrag.
[länk]
Väldigt intressant läsning. Känner mig nu övertygad om att plasen/ångspärren får bli kvar i väggen.

Ett citat från sid 6 i rapporten, punkt 2:
"Oavsett vilket ånggenomgångsmotstånd tätskiktet bakom fästmassan till de keramiska plattorna har bör inga rekommendationer ges att plastfolien skall tas bort i ytterväggen. Detta på grund av av ökad risk för fukt- och mögelskador i konstruktionen."
 
Niklas_1 skrev:
Regel=trä eller metall? Metall känns ju tryggare för att undvika ev mögel om temperaturen i väggen skulle ändras och kondens fälls ut (eller om det är/blir otätt någonstans och det slinker in fuktig luft).

Går i byggplaner och är nyfiken på tråden. Har gått en passivhuskurs vid Passivhuscentrum i Alingsås. Där belyste de problemet med dubbel fuktspärr. Om jag inte minns fel var deras lösning denna:

Eftersom husets lufttäthet är väldigt viktig körde diffspärr/plast precis som vanligt. I våtrummen satte de metallreglar som jag nämnde ovan. Isolering, ja. Allt annat precis som vanligt.

Är inte helt 100, måste dubbelkolla utbildningspärmen och anteckningar. Så ta mig inte på orden. Återkommer...
Har kollat utbildningsmaterial och anteckningar nu. Hittade inte riktigt det jag sökte förutom en anteckning där jag skrivit: "Om dubbla tätskikt finns MÅSTE icke fuktkänsligt material användas". Jag tolkar mina egna anteckningar som stålreglar och isolering (som inte är cellulosa eller annat organiskt material).

Har man möjlighet så skulle jag planera dusch mot innervägg för att minska risken med de olika tätskikten.

Har mailat passivhuscentrum också, för att få deras rekommendation. Deras svar bygger med största sannolikhet på SPs rapporter som ni länkat till här.

Hej hej så länge!
Niklas
 
Niklas_1 skrev:
Har kollat utbildningsmaterial och anteckningar nu. Hittade inte riktigt det jag sökte förutom en anteckning där jag skrivit: "Om dubbla tätskikt finns MÅSTE icke fuktkänsligt material användas". Jag tolkar mina egna anteckningar som stålreglar och isolering (som inte är cellulosa eller annat organiskt material).

Har man möjlighet så skulle jag planera dusch mot innervägg för att minska risken med de olika tätskikten.

Har mailat passivhuscentrum också, för att få deras rekommendation. Deras svar bygger med största sannolikhet på SPs rapporter som ni länkat till här.

Hej hej så länge!
Niklas
Nu har jag fått svar. De rekommenderar en ångbroms istället för diffusionstät plast runt badrummet. Då ska stål- eller träreglar inte spela någon roll. Om jag inte minns fel var några andra inne på det spåret här tidigare också:

"Det är bra att sätta kaklet på en oorganisk t ex minerit eller liknande under tätskiktet. http://www.woody.se/Guide-for-yrkesproffs/Arbetsmoment-och-byggtips/Vatrumsskivor/ Stålreglar eller träreglar spelar ingen roll, om Ni inte tar diffusionstät plast utan byter ut plasten mot en diffusionsöppen duk runt badrummet (som skarvas lufttätt mot plasten). Diffusionsöppen duk är t ex Tyvek http://www.profile.dk/filer/aangbroms.pdf."
 
Mikael_L
Niklas_1 skrev:
Nu har jag fått svar. De rekommenderar en ångbroms istället för diffusionstät plast runt badrummet. Då ska stål- eller träreglar inte spela någon roll. Om jag inte minns fel var några andra inne på det spåret här tidigare också:

"Det är bra att sätta kaklet på en oorganisk t ex minerit eller liknande under tätskiktet. [länk] Stålreglar eller träreglar spelar ingen roll, om Ni inte tar diffusionstät plast utan byter ut plasten mot en diffusionsöppen duk runt badrummet (som skarvas lufttätt mot plasten). Diffusionsöppen duk är t ex Tyvek [länk]."
Fast då finns det andra rapporter som framför att regelkonstruktionen i väggen möglar/ruttnar istället. :S
 
Mikael_L skrev:
Fast då finns det andra rapporter som framför att regelkonstruktionen i väggen möglar/ruttnar istället. :S
Hmm, jobbigt när alla säger olika. Jag har inte plöjt igenom alla rapporter som postats här (än). Nån som känner sig manad att sammanfatta? :)
 
Niklas_1 skrev:
Hmm, jobbigt när alla säger olika. Jag har inte plöjt igenom alla rapporter som postats här (än). Nån som känner sig manad att sammanfatta? :)
Kort och gott, med ett tätskikt med väldigt högt ånggenomgångsmotstånd så slipper du problem oavsett vad du har på andra sidan.
 
Mikael_L
Niklas_1 skrev:
Hmm, jobbigt när alla säger olika. Jag har inte plöjt igenom alla rapporter som postats här (än). Nån som känner sig manad att sammanfatta? :)
Det är jobbigt när nya rön och/eller material ska implementeras i en produkt där resultatet tar lång tid att utvärdera. :)

Nåja, nu är det alldeles snart skarpt läge i mitt badrum.
Såhär som på bilderna ser det ut nu. Det är färdigt reglat med ca cc30 överallt. Där det är vågräta reglar är det yttervägg som alltså är korsreglat på insidan av ångspärren.
Jag har också remsor av 11mm OSB mellan väggens reglar och de 45x45'or som det korsreglas. Detta för att ge lite mer plats åt rörbockfixturerna (så dom inte pressar på plasten så hårt) men även för att öka möjligheten till lite luftväxling i mellanrummet mellan de täta skikten.

Men nu kommer tiotusenkronorsfrågan:
Ska jag skippa isoleringen (45mm) i mellanrummet?
Förbättrar det oddsen för ett mögelfritt utrymme mellan tätskikt och ångspärr?
 
  • bh111221-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh111221-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L// Spontant, så här efter att ha läst i tråden samt ögnat igenom SP-rapporten så skulle jag inte ha isolerat mellanrummet
 
Mikael_L
Jag tänker lite så också. Att i alla fall skippa iso just vid duschen.

Inte pga diffusionsmotståndet i isoleringen, för det är i sammanhanget helt försumbart, men att ge luften lite möjlighet till konvektion, dvs luftrörelser i spalten, vilket snabbare borde transportera ev fukt till de ytor där den kan diffundera bort.

Och egentligen tror jag faktiskt det inte spelar någon roll alls ... :)
Men om det ev ger någon fördel så är ju valet bra.

Att skippa iso just i det området i väggen, att få 3 kvm med endast 240mm istället för 285mm isolering kan jag nog leva med. :)
 
Jag har isolerat min 45'a bakom badrum.
 
Lyfter denna intressanta tråd lite.

Skickade ett mail till GVK och frågade om ångspärrens vara eller icke vara samt om dubbla tätskick i yttervägg och de svarade så här:



-"Hystering kring plastfolien/ångspärrens varande är enbart en konsekvens av kaklade ytor (vars fästmassa binder fukt för evigt) i kombination med usla (rollade/vätskebaserade) tätskikt.
En plastmatta som ytskikt binder ju ingen fukt. 15-20 minuter efter duschning är det lika torrt som i sovrummet eller vardagsrummet.
Såldes kan plasten riskfritt behållas."

Vi svarade och frågade:

-"Har idag ingen plastfolie i väggen eftersom vi rev ner den gamla som var skadad. Föreslår du då att vi sätter upp ny diffissionstät plastfolie eller räcker det med enbart våtrumstapet?"

GVK svarade:

-"Plastfolien ska skydda isoleringen. Om man tar bort den bör den skarvas med plastmattan i våtrummet vilket kan vara besvärligt. Skulle återmonterat med överlapp och tejp om det vore hos mig."



Jag tycker att detta låter rimligt så jag har återmonterat ny ångspärr och tätat mot tak och angränsande rum.

(Obs! Vill betona att vi skall ha våtrumsmatta/tapet på väggarna, inget kakel.)
 
Redigerat:
Bra guide där -RB-. :)
 
Redigerat:
Pompadom skrev:
Lyfter denna intressanta tråd lite.

Skickade ett mail till GVK och frågade om ångspärrens vara eller icke vara samt om dubbla tätskick i yttervägg och de svarade så här:



-"Hystering kring plastfolien/ångspärrens varande är enbart en konsekvens av kaklade ytor (vars fästmassa binder fukt för evigt) i kombination med usla (rollade/vätskebaserade) tätskikt.
En plastmatta som ytskikt binder ju ingen fukt. 15-20 minuter efter duschning är det lika torrt som i sovrummet eller vardagsrummet.
Såldes kan plasten riskfritt behållas."

Vi svarade och frågade:

-"Har idag ingen plastfolie i väggen eftersom vi rev ner den gamla som var skadad. Föreslår du då att vi sätter upp ny diffissionstät plastfolie eller räcker det med enbart våtrumstapet?"

GVK svarade:

-"Plastfolien ska skydda isoleringen. Om man tar bort den bör den skarvas med plastmattan i våtrummet vilket kan vara besvärligt. Skulle återmonterat med överlapp och tejp om det vore hos mig."



Jag tycker att detta låter rimligt så jag har återmonterat ny ångspärr och tätat mot tak och angränsande rum.

(Obs! Vill betona att vi skall ha våtrumsmatta/tapet på väggarna, inget kakel.)
Precis som min mattläggare sa jag som är ansluten till GVK svarade. "Behåll plasten! Problemet med plastfolien kom med de rollade tätskikten."
Rev själv plasten när vi lejde ut ett badrum för många år sedan då man på den tiden använde rollade tätskikt. Även då var rekommendationen att riva plasten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.