Nu tänkte jag göra en tråd över bygget av snikgaraget.
Snik för att tanken är att bygga nästan 40 kvm garage för ca 60.000:-
Budgeten i stora drag är ungefär så här.
Grund 17000
Stomme 25000
Tak 9000
Fönster och
dörrar 8000
Övrigt 4000
tot 63000.
Hmmm, jag glömde markarbeten, så säg 70' då ...
I denna skuggbudget finns det rejält med hål, sånt jag inte tänkt på att ta upp, men det finns också några ställen att spara pengar genom begagnatköp osv.
Om orken inte tryter, så får ni följa både bygget och budgeten på vägen ...
//Mikael
edit: la upp XLen med aningens mer detaljerade poster... dock inte så värst mer upplysande ...
Snik för att tanken är att bygga nästan 40 kvm garage för ca 60.000:-
Budgeten i stora drag är ungefär så här.
Grund 17000
Stomme 25000
Tak 9000
Fönster och
dörrar 8000
Övrigt 4000
tot 63000.
Hmmm, jag glömde markarbeten, så säg 70' då ...
I denna skuggbudget finns det rejält med hål, sånt jag inte tänkt på att ta upp, men det finns också några ställen att spara pengar genom begagnatköp osv.
Om orken inte tryter, så får ni följa både bygget och budgeten på vägen ...
//Mikael
edit: la upp XLen med aningens mer detaljerade poster... dock inte så värst mer upplysande ...
Redigerat:
Sätten att spara pengar på är, förutom vissa begagnatköp, att t.ex. inte använda L-kantelement i grunden utan en form av LECAblock på frigolit.
Se bifogad sektionsbild. Leca står på 50mm S200 XPS, sen är utrymmet innanför fyllt med 50mm vanlig cellplast, sen ett lager med 100mm för att skapa tradionella kantbalkar.
Fönster blir Tyska Meeth-aluminiumfönstren för drygt 1000:-/st. Lite test för att se hur dom är.
Beggad dörr + port.
Takplåt, det billigaste "skit" jag hittar.
Ingen golvvärme (men nu slänger jag ner slang ändå, då jag fick lite överblivet helt gratis).
Se bifogad sektionsbild. Leca står på 50mm S200 XPS, sen är utrymmet innanför fyllt med 50mm vanlig cellplast, sen ett lager med 100mm för att skapa tradionella kantbalkar.
Fönster blir Tyska Meeth-aluminiumfönstren för drygt 1000:-/st. Lite test för att se hur dom är.
Beggad dörr + port.
Takplåt, det billigaste "skit" jag hittar.
Ingen golvvärme (men nu slänger jag ner slang ändå, då jag fick lite överblivet helt gratis).
Nu går det snabbt med bygget, redan nu har jag satt form ...
Byggstarten var väl egentligen redan kring midsommar, då det schaktades och fylldes upp med 8-16. Sen har jag, fram till förra veckan endast ordnat med avloppsrören och jämnat av bädden horisontellt och paddat.
Men för dryga veckan sen började det iaf hända lite.
På makadambädden la jag ut 50mm XPS, 10cm utanför LECA-blocken. LECA-blocken la jag 4 cm innanför profilsnöret för yttervägg, samt 1 cm under färdigt golv.
edit: i framkanten på första bilden är det inte färdigt, det ska givetvis vara cellplast helt under blocken. Och blocken ska nog också stå rakt, känns iaf mer naturligt ...
Jag lägger dessa block ner, för där ska det ligga kantjärn ovanpå.
Byggstarten var väl egentligen redan kring midsommar, då det schaktades och fylldes upp med 8-16. Sen har jag, fram till förra veckan endast ordnat med avloppsrören och jämnat av bädden horisontellt och paddat.
Men för dryga veckan sen började det iaf hända lite.
På makadambädden la jag ut 50mm XPS, 10cm utanför LECA-blocken. LECA-blocken la jag 4 cm innanför profilsnöret för yttervägg, samt 1 cm under färdigt golv.
edit: i framkanten på första bilden är det inte färdigt, det ska givetvis vara cellplast helt under blocken. Och blocken ska nog också stå rakt, känns iaf mer naturligt ...
Jag lägger dessa block ner, för där ska det ligga kantjärn ovanpå.
Redigerat:
Jag tror du kan snika mer på taket!
Jag köpte begagnade betongpannor, men även om du köper nya är Benders betongpannor jäkligt billiga. Takboard blir nog billigare än spont+papp, speciellt om du köper standard-storleken på oljehärdad board istället för att köpa speciell takboard. Funkar fint, man har bara lite mindre marginaler att jobba med!
Övrigt kommer nog överskrida 4000:- till slut
Jag köpte begagnade betongpannor, men även om du köper nya är Benders betongpannor jäkligt billiga. Takboard blir nog billigare än spont+papp, speciellt om du köper standard-storleken på oljehärdad board istället för att köpa speciell takboard. Funkar fint, man har bara lite mindre marginaler att jobba med!
Du har nog rätt både om pannor, board och "övrigt", givetvis .injonil skrev:Jag tror du kan snika mer på taket!
Jag hoppas dock fixa ner några andra poster, så övrigt kan öka något.
Jag har redan sänkt några poster, t.ex. har jag köpt bonnsågat fasadpanel, armeringsnät "begagnat" dvs över. Hittade lite även lite billigare armeringsjärn.
Ang taket, tja ... jag har helt klart en vurm för att sätta råspont och papp direkt. Ångrar man sig och vill förbättra så är det ganska drygt jobb att göra om allt detta. Sätter man någon billig skräpplåt, helst begagnad då , så blir det inte så stort projekt att göra om / byta ut.
En jäkla tidpunkt du har valt att bygga på; dagg varje natt, regn, rusk, kallt och mörkt!
Tänkte bara pigga upp lite grann!
Skämt åsido, lycka till!
Var i kalkylen ligger isolering, osb, gips? Får du in det i 25000:- stomme?
Tänkte bara pigga upp lite grann!
Skämt åsido, lycka till!
Var i kalkylen ligger isolering, osb, gips? Får du in det i 25000:- stomme?
Tack, det känns bra!injonil skrev:
Som igår, när jag handskottade över tre ton grus, från lastbilsflaket och runt hela grunden som motfylle... Då började det dessutom regna, så jag tänkte.. "Ja det är väl bara så att man inte ska börja tycka det är kul ..."
Jo, det ligger i stomme. Jag kom på att ett var lite väl grovt, så därför bifogade jag XL-filen där det fortfarande är ruskigt grovt, men ändock uppdelat på lite fler poster.
Vad kan en massa löv (och barr, kvistar, kottar och ekorrar ) göra för skada när dom ligger på gruset.
Det har som sagt stått öppet rätt länge, så en massa löv har ju blåst ner. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tror det är helt betydelselöst eller lite dåligt. Så som den smått paranoide nybörjarbyggaren har jag blåst iväg det mesta med tryckluften ...
Bild 1, innan jag blåste "rent"
Tyvärr har jag ingen bild på hur det ser ut idag, men armeringsmattor ligger bl.a på plats nu.
Bild två visar hur det såg ut i tisdags, man kan se konstruktionen ta form, 5 cm frigolit mellan XPS'en under kantbalkarna. Sen de första skivorna 10cm frigolit på plats.
Idag beställde jag betong, till på tisdag. Börjar känna av förkänningar av gjutfrossan redan nu ...
På tal om det, så kan nog den som känner sig intresserad få delta i gjutningen nu på tis. Förra året kastade jag mig själv in i en gjutning, utan att ens blivit tillfrågad (jag mer eller mindre krävde att få vara med ), allt för att få vara med och känna lite på betongen och metoderna inför min egen gjutning.
Plats: 3 mil nordost om Uppsala, tid: tis 23/9 ca 10.00. Metoder: vibrering med valvvibrator, nivå genom avdragsbanor. Yta: sloda ytan, handskura handståla efter. Ingen helikopter kommer köras. Allt kan komma att ändras, dock blir det allra troligast så här.
Skicka mig ett PM om du är intresserad!
Det har som sagt stått öppet rätt länge, så en massa löv har ju blåst ner. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tror det är helt betydelselöst eller lite dåligt. Så som den smått paranoide nybörjarbyggaren har jag blåst iväg det mesta med tryckluften ...
Bild 1, innan jag blåste "rent"
Tyvärr har jag ingen bild på hur det ser ut idag, men armeringsmattor ligger bl.a på plats nu.
Bild två visar hur det såg ut i tisdags, man kan se konstruktionen ta form, 5 cm frigolit mellan XPS'en under kantbalkarna. Sen de första skivorna 10cm frigolit på plats.
Idag beställde jag betong, till på tisdag. Börjar känna av förkänningar av gjutfrossan redan nu ...
På tal om det, så kan nog den som känner sig intresserad få delta i gjutningen nu på tis. Förra året kastade jag mig själv in i en gjutning, utan att ens blivit tillfrågad (jag mer eller mindre krävde att få vara med ), allt för att få vara med och känna lite på betongen och metoderna inför min egen gjutning.
Plats: 3 mil nordost om Uppsala, tid: tis 23/9 ca 10.00. Metoder: vibrering med valvvibrator, nivå genom avdragsbanor. Yta: sloda ytan, handskura handståla efter. Ingen helikopter kommer köras. Allt kan komma att ändras, dock blir det allra troligast så här.
Skicka mig ett PM om du är intresserad!
Tips! undvik nettobetong. När jag gjöt för garaget för 2 år sedan kom de 2h sent på fredagseftermiddagen, klart med gjutningen ung. 16,00 och vi väntade på att gå ut med glättaren och jämna till, Kunde gå ut på Söndagen vid 16,00.
Då var det försent. Kompisar till mig var nyss med om en gjutning med deras betong och samma sak hände men bara med en fördröjning av ung 12h. Jag får ju lov att flytspackla golvet och det kostar mig ung 10 tusen i material och betongen gick på 18 tusen för 7 kubik med slangbil (längd 13 m på plattan). De har tydligen några som åker omkring i en polskreggad bil och slipar plattorna när man klagar (flera som sett detta). Lycka till.
Då var det försent. Kompisar till mig var nyss med om en gjutning med deras betong och samma sak hände men bara med en fördröjning av ung 12h. Jag får ju lov att flytspackla golvet och det kostar mig ung 10 tusen i material och betongen gick på 18 tusen för 7 kubik med slangbil (längd 13 m på plattan). De har tydligen några som åker omkring i en polskreggad bil och slipar plattorna när man klagar (flera som sett detta). Lycka till.
Jo, jag är lite intresserad av att göra så på en carport som jag ska bygga. Någon som vet vad det är för plast man kan använda?
Ursäkta att jag lånar tråden lite
edit: hur går det förresten med förberedelserna? måste vara klart imorn!
Ursäkta att jag lånar tråden lite
edit: hur går det förresten med förberedelserna? måste vara klart imorn!
Bara lite frigolit kvar, sen armeringsjärn och mattor, det kör vi i morgon bitti ...
ehhh, skoja lite..., JA.
Idag najade vi allt och armerade det sista lilla. Fokskummade lite här och där. osv
Nästan allt klart, jag gjorde statementet att nu kan vi faktiskt hälla i skiten, för det som är kvar är endast grädde på moset.
Men ett par timmars småfix imorgon mellan hämtning av vibrator och sloda och att betongen anländer ska väl åtgärda de sista smågrejerna.
hmmm, undrar om jag kommer sova nåt i natt....
............................... betongfrossa ......................................
ehhh, skoja lite..., JA.
Idag najade vi allt och armerade det sista lilla. Fokskummade lite här och där. osv
Nästan allt klart, jag gjorde statementet att nu kan vi faktiskt hälla i skiten, för det som är kvar är endast grädde på moset.
Men ett par timmars småfix imorgon mellan hämtning av vibrator och sloda och att betongen anländer ska väl åtgärda de sista smågrejerna.
hmmm, undrar om jag kommer sova nåt i natt....
............................... betongfrossa ......................................