62 335 läst · 297 svar
62k läst
297 svar
Kamin för att sänka elförbrukning
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Ja du tjänar säkert mer då du har LLVP än jag med bergvärme. Vet du hur mycket LLVPn drar per styck endast? Kan du få dem att gå mycket mindre så har du nog bättre förutsättningar än mitt vattenburna system.Johan1975z skrev:
min luftvärmepump sprider värmen i hela övervåningen riktigt bra (om dörrarna är öppna). Kan inte se någon skillnad på att kaminen skulle sprida sämre.Jonatan79 skrev:
Om värmen sprids dåligt så beror det ofta på att man har stängt igen ventilerna. Nu har jag ftx iofs.. det blir någon grad kallare i sovrummen men det spelar ingen större roll. Vi har duntäcken.
Du ska inte ha för höga förväntningar bara. Vad har du för tjocklek på isolering på vinden förresten? Sätt upp en stark takfläkt i samma rum som kaminen så sprids värmen bättreJohan1975z skrev:min luftvärmepump sprider värmen i hela övervåningen riktigt bra (om dörrarna är öppna). Kan inte se någon skillnad på att kaminen skulle sprida sämre.
Om värmen sprids dåligt så beror det ofta på att man har stängt igen ventilerna. Nu har jag ftx iofs.. det blir någon grad kallare i sovrummen men det spelar ingen större roll. Vi har duntäcken.
jag tycker värmen sprids väldigt bra i huset. Det är inte luftvärmepumpen eller ftxen som blåser runt luften, utan jag tror det är pga det kommer in ny luft via ftx, precis som om jag hade haft ventiler i väggarna.Jonatan79 skrev:
Jag vill gärna ha en centralvärmesystem med en luftvattenpump i framtiden men just nu är det för dyrt. Jag tänker att en kamin ger även en mysfaktor och värdehöjande så borde väl vara bättre än att inte göra något?
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
huset är byggt på 40-talet och utbyggt på 80-talet. Då gjordes en totalrenovering. Det är inplastat så inte fukt läcker upp och det är isolerat med lösull över hela vinden.Mattias_Jo1 skrev:
Javisst är katalysatorn kostsam, kanske 3000kr vart 20:e år, att byta tätningslistena vart 10e eller 20e år får man också räkna med.Johan1975z skrev:
Intrepiden har en sen mer än 30 år beprövad konstruktion och kaminerna fungerar fortfarande och matchar effektiviteten i många av dagens eldstäder.
Hur länge håller en 'ny' kamin av annat fabrikat och om det är en pelletskamin, finns det delar om 10-20år och vad kostar de?
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
Förra vintern var en provballong med priser på 5 kr. Nu är 5 kr det nya normala. Kommande vinter blir det 10 kr. Varje MWh kostar plötsligt pengar. Tyskland och EU har gjort Sverige till en koloni och så länge vi är kvsr i EU får vi finns oss i kolonial status.Mattias_Jo1 skrev:Fast TS har ju ett rätt bra system redan. Så förstår inte varför krångla till det för att spara några hundringar i månaden. Klart man kan få ned kostnader för det är vad allt handlar om och inte kWh i slutändan! Oftast vill man ha upp komforten med iaf bibehållen kostnad. Så ser jag det iaf, klart jag kan släcka lampor mer, kan dra ned tempen med 1 grad, vi kan duscha i allt tider om Max 5min mm. För att spara några tusen per år men allt detta minskar komforten och välbefinnandet. Dra ned på onödigt skit istället. Går räkna upp sjukt massa grejor som man lägger ned 1000-tals kronor på utan att blinka.
Nix. Men sänkningen i innetemperatur som blir möjlig tack vare kaminen ger ju ganska mycket per sänkt grad.Mattias_Jo1 skrev:Har du kollat faktiska besparing?
Har själv en kamin, bergvärme och innegivare som då drar ned framledings tempen då. Nackdelen är att i huvudplanen blir varmt som fasen men nere där då VPn dragit ned framlednings tempen blir kallare. Fördelen borde ha varit att ha kamin nere sen skicka upp värmen men så funkar inte för mig. Kanske bara eldar 1,5m3 per år så skulle nog upp i 3-5m3 för de kanske skulle märkas men har inte gratis ved så går säkert jämnt upp. Blir skönt och mysigt iaf
Tyvärr sprids värmen inte till övervåningen för oss heller.
För huset med kakelugnen så brukar energiförbrukningen på vintern vara lägre när vi är där och eldar och håller ca 20gr än då vi inte är där och kör underhållstemperatur på 10gr, så kakelugnens långsamma spridning är nog väldigt bra för energibesparing.
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Verkar betydligt bättre än vi har för tillfälletJohan1975z skrev:
På vinden har jag en hel del att göra men har dragit kabel och skall dra nätverks kabel mm på vinden så det blir nått annat år
Oerhört mycket skitsnack i tråden. TS vill ha en snygg, effektiv och prisvärd braskamin.
Om elpriserna skjuter i höjden i vinter vilket vi ser en möjlighet till är en kamin i kombination med fri ved en mycket bra lösning. Det går att kapa elförbrukningen minst 500 kWh/månad kanske upp till 1000 kWh beroende på hur kall vintern blir.
En bra kamin får man för ca 15 tkr plus skorsten. Inte omöjligt att få allt installerat och klart för 40 tkr.
Varför ge rekommendationer på speciallösningar?
Här är förslag på kamin: https://www.bauhaus.se/aduro-9-svart-braskamin#yotpo-recension
Den kostar för övrigt mindre än 1/3-del än hybridkaminen för pellets. Dessutom brukar den säljas för kampanjpris omkring 12 tkr normala år.
Men även Contura har en mindre modell i 800 serien som brukar vara på kampanj för en rimlig kostnad. Tyvärr är Contura dyra på allt även skorsten.
Det viktiga förutom verkningsgraden (som bör vara omkring 80%) är effekten som bör klara hela husets värmebehov (effekt minst 6-7 kWh) vid strömavbrott ett antal dagar.
Värmespridningen sköter FTX om men även LLVP om de har s k kaminläge.
Jag lovar att incitament för att elda om priset stiger till t ex 5 kr/kWh blir stort.
Om elpriserna skjuter i höjden i vinter vilket vi ser en möjlighet till är en kamin i kombination med fri ved en mycket bra lösning. Det går att kapa elförbrukningen minst 500 kWh/månad kanske upp till 1000 kWh beroende på hur kall vintern blir.
En bra kamin får man för ca 15 tkr plus skorsten. Inte omöjligt att få allt installerat och klart för 40 tkr.
Här är förslag på kamin: https://www.bauhaus.se/aduro-9-svart-braskamin#yotpo-recension
Den kostar för övrigt mindre än 1/3-del än hybridkaminen för pellets. Dessutom brukar den säljas för kampanjpris omkring 12 tkr normala år.
Men även Contura har en mindre modell i 800 serien som brukar vara på kampanj för en rimlig kostnad. Tyvärr är Contura dyra på allt även skorsten.
Det viktiga förutom verkningsgraden (som bör vara omkring 80%) är effekten som bör klara hela husets värmebehov (effekt minst 6-7 kWh) vid strömavbrott ett antal dagar.
Jag lovar att incitament för att elda om priset stiger till t ex 5 kr/kWh blir stort.
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Håller med så klart, det är upp till TS. Men denna kamin som du länkar till hur länge håller denna när du slutar elda? Men installations kostnaden verkar ju bra. Själv installerade jag denna och den blir gött med värme långt efter jag slutat elda. Men men välja nån som passar ekonomiskt och funktionell är viktigt.B Boende45 skrev:Oerhört mycket skitsnack i tråden. TS vill ha en snygg, effektiv och prisvärd braskamin.
Här är förslag på kamin: [länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder