Johan1975z skrev:
Vad tror ni om denna? Finns på lager nu.

[länk]
Inte mycket att ha för annat än myseldning. 5kW är klent och räcker inte långt. Täljstenskaminer av den där sorten lagrar ingen värme, det är bara för utseendet.
221kg tung så väger själva stenen bara 130-140kg, det blir inte mycket till värmelager. En liter vatten kan lagra lika mycket som 4kg täljsten, det där ger lika mycket som att värma en 35liters varmvattenkastrull.

Skaffa en vanlig gjutjärnskamin med stort vedmagasin istället. Dom brukar vara på 12-14kW och kan hittas för under 10 000SEK.

Ska du ha en täljstenskamin som faktiskt lagrar ordentligt med värme så får du lägga ut minst 80K och räkna med att den bör väga runt 2000kg. Och nått sånt blir nog svårt att lägga på vinden.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Inte mycket att ha för annat än myseldning. 5kW är klent och räcker inte långt. Täljstenskaminer av den där sorten lagrar ingen värme, det är bara för utseendet.
221kg tung så väger själva stenen bara 130-140kg, det blir inte mycket till värmelager. En liter vatten kan lagra lika mycket som 4kg täljsten, det där ger lika mycket som att värma en 35liters varmvattenkastrull.

Skaffa en vanlig gjutjärnskamin med stort vedmagasin istället. Dom brukar vara på 12-14kW och kan hittas för under 10 000SEK.

Ska du ha en täljstenskamin som faktiskt lagrar ordentligt med värme så får du lägga ut minst 80K och räkna med att den bör väga runt 2000kg. Och nått sånt blir nog svårt att lägga på vinden.
länka gärna nått vettigt då. Antar att den inte får vara för tung.. övervåning som tidigare nämnt
 
Köpte själv en attityd 100 för 2 år sen.
Allt har ju gått upp nu men då gav jag komplett med skorsten och asklåda 34118.60 kr. Bild på ett krånglat pappersdokument, förmodligen en faktura, som visar priset för en Attityd 100 med tillbehör totalt 34118.60 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern vedspis av modellen Attityd 100 med skorsten, omgiven av staplad ved, placerad i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NovisenFrånGötet och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
länka gärna nått vettigt då. Antar att den inte får vara för tung.. övervåning som tidigare nämnt
En modern kamin klädd med täljsten köper man som Finnjävel skriver för utseendets skull, vilket inte behöver vara fel.

Man får beräkna att temperaturen sjunker från kl 23.00 då man lägger sista inlägget till kl 07.00 när man går upp, med kanske 3 grader i huset beroende på isoleringsgrad, vid kanske -5 grader utomhus. Men det är ganska OK om vi pratar om ca 23 till 20 grader. Det fixar i a f min Contura 690 utan täljsten.

Conturas 500-serie har ganska kort vedlängd (bensinmacksved) dvs liten brännkammare, vilket inte riktigt passar oss som klyver och kapar själv och vill att det ska brinna länge.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Köpte själv en attityd 100 för 2 år sen.
Allt har ju gått upp nu men då gav jag komplett med skorsten och asklåda 34118.60 kr.[bild] [bild]
Snygg!

En täljstenskamin kan vara mycket snygg och mjukare i framtoning men blir i stort sett alltid mer dominerande i rummet än en mer diskret grå eller svart plåtkamin.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
länka gärna nått vettigt då. Antar att den inte får vara för tung.. övervåning som tidigare nämnt
Den här hade jag, går till 7kW
https://www.pejseringen.dk/hwam-3420c
Hysteriskt effektiv värmespridning. HWAM har många andra modeller i varierande pris- och effektklasser.
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
Den här hade jag, går till 7kW
[länk]
Hysteriskt effektiv värmespridning. HWAM har många andra modeller i varierande pris- och effektklasser.
denna verkar prisvärd men kanske inte jättesnygg. Däremot verkar contura och de dyra märkena ha tilluft via skorstenen, det tror jag inte går att lösa på de billigare.

https://www.bauhaus.se/braskamin-westfire-etos-21-svart
 
  • Gilla
Frebbe
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
denna verkar prisvärd men kanske inte jättesnygg. Däremot verkar contura och de dyra märkena ha tilluft via skorstenen, det tror jag inte går att lösa på de billigare.

[länk]
Men om du ska ha eldstaden för värme och elda en gång per dygn behöver du väl nått helt annat en en designkamin med 100kg dekorsten?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
denna verkar prisvärd men kanske inte jättesnygg. Däremot verkar contura och de dyra märkena ha tilluft via skorstenen, det tror jag inte går att lösa på de billigare.

[länk]
Den kostade 7995 kr förra året så bör hamna på kampanj för 10 tkr inom kort.
Det är inte fel att söka produkter med låg investeringskostnad men storlek och effekt måste vara OK. Varumärket kostar men många produkter med svagt varumärke är bra. Speciellt danskarna är duktiga men tyvärr är dkk inte fördelaktig för oss svenskar nu.

Funderade själv på denna för övervåningen men hade förstört möjligheten till solceller.
 
Johan1975z skrev:
denna verkar prisvärd men kanske inte jättesnygg. Däremot verkar contura och de dyra märkena ha tilluft via skorstenen, det tror jag inte går att lösa på de billigare.

[länk]
Jag har själv uteluftsanslutning på min Contura och det ät naturligtvis bra men jag skulle inte se det som en ”Deal breaker”.
 
A
F fribygg skrev:
Men om du ska ha eldstaden för värme och elda en gång per dygn behöver du väl nått helt annat en en designkamin med 100kg dekorsten?
Ge mig ett förslag då. Jag kan inget om det. Får gärna se lite bra ut också.
 
Johan1975z skrev:
Ge mig ett förslag då. Jag kan inget om det. Får gärna se lite bra ut också.
Du har fått förslaget Vermont Castings och modellen Intrepid II, vilket för mig och andra visat sig vara en välfungerande högkvalitativ hållbar gjutjärnskamin med katalysator.

Om du vill ha en billig plåt kamin så kör på det men tro inte att det kommer att räcka med en eldning per dygn utan du behöver vara hemma och elda hela tiden om den ska värma kåken eller så behöver du en vattenmantlad variant och en separat acctank samt radiatorer samt tid att elda några ggr per dygn.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Gå till butikerna och titta.
Allt ser inte riktigt lika bra ut i verkligheten som på bild.
Kolla även hur stor eldstad du vill ha.
Får man bara in små pinnar i spisen så går den bort hos mig.
Min spis tar hyfsat stora vedträ men kikade på storleken mindre innan köp.
Skillnaden var bara en tusenlapp i pris ner till den mindre som jag tyckte var snyggare på bild så vid besök i affären så gick den fet bort både storleksmässigt och utseendemässigt.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Du har fått förslaget Vermont Castings och modellen Intrepid II, vilket för mig och andra visat sig vara en välfungerande högkvalitativ hållbar gjutjärnskamin med katalysator.

Om du vill ha en billig plåt kamin så kör på det men tro inte att det kommer att räcka med en eldning per dygn utan du behöver vara hemma och elda hela tiden om den ska värma kåken eller så behöver du en vattenmantlad variant och en separat acctank samt radiatorer samt tid att elda några ggr per dygn.
ja, har läst en del om den och kikat på youtube. Den verkar grym. Sen känns det lite som den passar mer in i ett torp än i en villa i Göteborg.
Tänker sälja huset om några år..
Men den kanske är jättesnygg, har bara svårt att bedöma det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.