Johan1975z skrev:
denna verkar prisvärd men kanske inte jättesnygg. Däremot verkar contura och de dyra märkena ha tilluft via skorstenen, det tror jag inte går att lösa på de billigare.

[länk]
HWAM tillhör de svindyra märkena. Men ibland har danska leverantörer rea och du kan köpa en toppenkamin till humant pris. Jag rekommenderar en dansk kamin.

Se till att kaminen du köper har termostatstyrda spjäll så sparar du mycket arbete.. Lätt att glömma spjällen när man skall laga lunchlåda samtidigt som man eldar. HWAM har även ett system som tillbehör med spjäll som du kan styra med mobiltelefonen och reglera effekten.

Sedan är tilluft via skorstenen en sak som skorstenen har, det har inget med kamin tillverkaren att göra.

Premodul har detta
https://www.premodul.se/skorstenar/skorsten-tilluft/
 
F fribygg skrev:
Vermont Castings
Nu har jag bara kollat på bilderna på nätet, men hur mycket värme ger den när du slutar elda.
 
Johan1975z skrev:
ja, har läst en del om den och kikat på youtube. Den verkar grym. Sen känns det lite som den passar mer in i ett torp än i en villa i Göteborg.
Tänker sälja huset om några år..
Men den kanske är jättesnygg, har bara svårt att bedöma det.
Nej den är inte jättesnygg, inte billig att köpa, har 'dyra' reservdelar, omodern design

Det är en fantastisk kamin som rätt använd kan värma ett helt hus hela dygnet, den är byggd för att hålla i årtionden, den har reservdelsförsörjning i Sverige även 32 år efter lanseringen, den har ungefär samma verkningsgrad som dagens standardkaminer men i verkligheten lägre utsläpp tack vare katalysator. Klassisk design, rimlig vedlängd
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu har jag bara kollat på bilderna på nätet, men hur mycket värme ger den när du slutar elda.
Den ger ingenting. Finessen är alltså att du pyreldar hela tiden så inläggen räcker mycket längre, I flera timmar. Men katalysatorn omvandlar pyrgaserna till värme och utsläppen blir rena.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Nej den är inte jättesnygg, inte billig att köpa, har 'dyra' reservdelar, omodern design

Det är en fantastisk kamin som rätt använd kan värma ett helt hus hela dygnet, den är byggd för att hålla i årtionden, den har reservdelsförsörjning i Sverige även 32 år efter lanseringen, den har ungefär samma verkningsgrad som dagens standardkaminer men i verkligheten lägre utsläpp tack vare katalysator. Klassisk design, rimlig vedlängd
ja, jag förstår och den är säkert bästa valet. Men min flickvän tyckte den såg ut lite som en bastukamin. En sämre men modernare kamin kanske höjer värdet mer. Kvinnor är ju med och köper hus, inte enbart ekonomiska män.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
ja, jag förstår och den är säkert bästa valet. Men min flickvän tyckte den såg ut lite som en bastukamin. En sämre men modernare kamin kanske höjer värdet mer. Kvinnor är ju med och köper hus, inte enbart ekonomiska män.
Nej den är knappast det bästa valet, däremot är det en kamin som kan placeras på träbjälklag och värma en villa på ett vettigt vis i decennier.

En tulikivi täljstensugn på ett par ton på bottenvåningen är mycket bättre.

En klassisk kakelugn med murstock i tegel är bättre

En vedkamin som du kan köpa och installera själv innan uppvärmningssäsongen är förmodligen tillräckligt bra men funkar ju inte om du inte är hemma och eldar.

Själv har jag en enkel vattenmantlad plåt kamin Thorma 'iceberg' i en fastighet, det var det billigaste jag kunde skaffa och installera just den veckan för ca 5 år sedan och den funkar fortfarande.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Finessen är alltså att du pyreldar hela tiden
Och vad ger den för effekt när du "pyreldar"?
Vill du ha ut tex 2kW så måste du elda ca 0,75kg, och vill du ha ut den effekten hela natten så måste den klara ett inlägg på ung 7kg vilket blir en del ved och den ser ju inte ut att ha så stort magasin/volym.
Och jag tror inte era hus nöjer sig med 2kW när det är -10C.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
K
Bara ett tips . En del som säljer kaminer kan komma ut kolla förutsättningar och lämna offert . Kanske vore värt att kolla upp? Du får iaf lite rådgivningar och olika kaminer att kolla på och fundera på
 
A
K Krux skrev:
Bara ett tips . En del som säljer kaminer kan komma ut kolla förutsättningar och lämna offert . Kanske vore värt att kolla upp? Du får iaf lite rådgivningar och olika kaminer att kolla på och fundera på
har pratat med några idag. Den största försäljaren i området hade dessa i lager:

Contura 520t eller 596t
Thermatec 21 eller 23 ts
Keddy k 900 hög
1 jötul 377

men de är inte tillräckligt bra enligt några här.
Svårt…
 
Johan1975z skrev:
har pratat med några idag. Den största försäljaren i området hade dessa i lager:

Contura 520t eller 596t
Thermatec 21 eller 23 ts
Keddy k 900 hög
1 jötul 377

men de är inte tillräckligt bra enligt några här.
Svårt…
Har du torr ved i lämplig mängd till någon av de kaminerna?
 
A
F fribygg skrev:
Har du torr ved i lämplig mängd till någon av de kaminerna?
jag har torr ved. Dock mest gran då jag tar bort det från våra hagar. Men kan fixa Björk med men det måste ju torka ett år.
 
Johan1975z skrev:
jag har torr ved. Dock mest gran då jag tar bort det från våra hagar. Men kan fixa Björk med men det måste ju torka ett år.
Felskrivning från min sida, har du ved i lagom längd?
 
A
F fribygg skrev:
Felskrivning från min sida, har du ved i lagom längd?
har ärligt inte kollat längderna i kaminerna.
Jag brukar klyva i olika längder.
Men givetvis är det ju skönt om man får in längre bitar
 
Johan1975z skrev:
har ärligt inte kollat längderna i kaminerna.
Jag brukar klyva i olika längder.
Men givetvis är det ju skönt om man får in längre bitar
Moderna designade kaminer av contura typ brukar vilja ha kort ved.
Undantag finns Aduro (9?)kaminen jag provat klarade ca 40cm lång ved men det gick att få in jättelite och jag vill inte värma en bostad med en sådan.
 
A
F fribygg skrev:
Moderna designade kaminer av contura typ brukar vilja ha kort ved.
Undantag finns Aduro (9?)kaminen jag provat klarade ca 40cm lång ved men det gick att få in jättelite och jag vill inte värma en bostad med en sådan.
ok, så moderna design-kaminer är dyra, kort ved, och hälften så låg kWh mot en Vermont. Känns ju som man borde kunna hitta nått emellan en Vermont och Contura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.