B bygglov skrev:
Läs hela texten.
Länka gärna till det som visar att ditt påstående stämmer
 
Läs texten.
F fribygg skrev:
Länka gärna till det som visar att ditt påstående stämmer
 
B bygglov skrev:
Läs texten.
Att störande eldning kan sägas vara reglerad till max 2ggr i veckan håller jag med om.

Att generellt påstå att eldning för värme i tättbebyggt område är reglerat till 2ggr a'4h är felaktigt och därför anser jag att du sprider dravel på detta forum.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
Det tycks inte finnas något generellt förbud mot att elda för uppvärmning inom tätbebyggt område i Sverige, utan det ligger på kommunnivå. Inom stockholm ser det t.ex. ut vara tillåtet (kanske är ett större problem i andra kommuner med mindre utbyggd fjärrvärme o.s.v.)
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Med det sagt så kanske det blir förbjudet i flera kommuner om fler och fler villaägare installerar kamin för att hjälpa till med uppvärmningen. Går själv i dessa tankar och ser ju på forumet att det tycks vara en bredare rörelse. Så det är lite av en riskabel investering.
 
  • Gilla
bygglov
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Betänk att alla grannar i ett tätbebyggt område eldar med kaminer. Det kommer stinka sopstation och regna moln av aska.
Nej, att elda för värme i en effektiv eldstad med torr ved behöver inte ge några nämnvärda negativa effekter utan kan betecknas som klokt och ansvarsfullt och helt i linje med samhällets önskan om att medborgarna ska klara sej själva några dagar eller om det är en vecka i händelse av kris.
TS vill ju dessutom elda i kamin för att sänka elförbrukningen och då rekommenderar jag en katalysator försedd gjutjärnskamin som har goda förutsättningar att mer än halvera TS elförbrukning och som kan stå för hela villans värmebehov om man placerar den rätt och eldar dagligen.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Med det sagt så kanske det blir förbjudet i flera kommuner om fler och fler villaägare installerar kamin för att hjälpa till med uppvärmningen. Går själv i dessa tankar och ser ju på forumet att det tycks vara en bredare rörelse. Så det är lite av en riskabel investering.
Skaffa en tung accumulerande eldstad, en kakelugn är generellt bättre både på att värma bostaden och ur investeringssynpunkt
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om det enbart är ute efter att sparas pengar kan även solceller och andra åtgärder vara bra. Det jag säger är att oavsett hur du väljer att installera den kommer den att påverka både egen och andras hälsa. Dessutom kan den bli begränsad till användning 4h två gånger i veckan enligt lag. Saker som är värda att ha i åtanke vid beslut.
F fribygg skrev:
Nej, att elda för värme i en effektiv eldstad med torr ved behöver inte ge några nämnvärda negativa effekter utan kan betecknas som klokt och ansvarsfullt och helt i linje med samhällets önskan om att medborgarna ska klara sej själva några dagar eller om det är en vecka i händelse av kris.
TS vill ju dessutom elda i kamin för att sänka elförbrukningen och då rekommenderar jag en katalysator försedd gjutjärnskamin som har goda förutsättningar att mer än halvera TS elförbrukning och som kan stå för hela villans värmebehov om man placerar den rätt och eldar dagligen.
 
B bygglov skrev:
Om det enbart är ute efter att sparas pengar kan även solceller och andra åtgärder vara bra. Det jag säger är att oavsett hur du väljer att installera den kommer den att påverka både egen och andras hälsa. Dessutom kan den bli begränsad till användning 4h två gånger i veckan enligt lag. Saker som är värda att ha i åtanke vid beslut.
Javisst.
Nu är det ju kamin för att sänka elförbrukning TS frågar om och du kanske har några kloka förslag innom trådens ämne?
 
Ja vi har en keddy braskamin som backup i händelse av kris och trivseledning enligt föreskrifter och är nöjda med det. För att spara pengar däremot som var det som efterfrågades funderar vi på att investera i solceller. Jag tror reglerna för eldning i kamin kommer begränsas mer framöver så som investering tror jag inte på det.
F fribygg skrev:
Javisst.
Nu är det ju kamin för att sänka elförbrukning TS frågar om och du kanske har några kloka förslag innom trådens ämne?
 
B bygglov skrev:
Det finns flera rättsfall på det. Rätten kom fram till att det var en skälig användning. Det finns en anledning till att folk dör i förtid i större utsträckning i länder som Indien och många afrikanska länder. Betänk att alla grannar i ett tätbebyggt område eldar med kaminer. Det kommer stinka sopstation och regna moln av aska.
I Afrikanska och Indiska städer eldar man typiskt inte med ren, torr ved i en modern kamin.

Det finns inga som helst generella förbud mot att elda för uppvärmning även inom tättbebyggt område även om många kommuner har infört det. Se till at bo i en vedvänlig kommun.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
länken bevisar inte ditt påstående att eldning skulle vara olagligt i tättbebyggt område mer än 2gg i veckan såvitt jag kan se.
Miljövänstern brukar jobba så här. Först kommer man med krav på rening. Sedan när de duktiga ingenjörerna löser alla problem så kommer man med generella svepande påståenden för att ändå få till ett förbud för det var saken i sig man var emot, inte konsekvenserna

Det senaste exemplet är att skogen skall stå som koldioxidsänka. Skit samma att vedeldning är ett kretslopp inom CO2, nu har man kommit fram till att det är just nu vi behöver suga upp CO2, inte på lång sikt.

När skogen sedan självdör av ålder får man en massiv sänkning av COP-upptaget jämfört med om man haft en kontinuerlig omsättning som dessutom hade låtit oss njuta av vedrn men det skiter man i för vedeldning hotar en gigantisk utbyggnad av vindkraft som är det ideologiska målet.

Ditt oberoende är ett rött skynke för miljömarxister.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Ja vi har en keddy braskamin som backup i händelse av kris och trivseledning enligt föreskrifter och är nöjda med det. För att spara pengar däremot som var det som efterfrågades funderar vi på att investera i solceller. Jag tror reglerna för eldning i kamin kommer begränsas mer framöver så som investering tror jag inte på det.
Det outtalade tipset här är att vårda sina grannrelationer så att man kan vara i kriminell maskopi tillsammans istället för att hålla på och gola på varandra :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ditt oberoende är ett rött skynke för miljömarxister.
Jag vet:)
 
B bygglov skrev:
Ja vi har en keddy braskamin som backup i händelse av kris och trivseledning enligt föreskrifter och är nöjda med det. För att spara pengar däremot som var det som efterfrågades funderar vi på att investera i solceller. Jag tror reglerna för eldning i kamin kommer begränsas mer framöver så som investering tror jag inte på det.
Rekommenderar du Keddyn eller är det en mindre lämpad eldstad utan katalysator och med taskig effektivitet och utan förmåga att värma hela natten som du inte skulle valt idag?

Jag tror att reglerna för främja eldning måste anpassas till den bristande tillgången på billig el och de stora utsläpp som förbränning av fossilt bränsle ger i Europa nu så jag förespår mer eldning i kakelugn och täljstensugn framöver för de som inte har möjlighet att sätta in en ordentlig vedpanna med acctankar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.