62 195 läst · 297 svar
62k läst
297 svar
Kamin för att sänka elförbrukning
eller så packar du veden i 40L säckar och säljer å köper el för pengarna…Johan1975z skrev:
Vi har en Carl Gustaf kamin. Det tar lite tid att få upp värmen men sedan håller den bra värme i 3-4 timmar eftet avslutad eldning. Har en tyst fläkt i taket som trycker ut värmen i en öppen planlösning. Eldar på eftermiddagarna och på helgerna även på förmiddagen. Har i övrigt luftvärmepump och stöder med element vid minus 8-10. Viktigt att låta värmen cirkulera. Har fått ner förbrukningen från ca 22 000 kwh till under 10 000. Ska du köpa en kamin så välj en som som håller värmen länge så behöver du inte elda stup i ett . Går att installera själv. Det viktiga är att tänka på brandsäker installation. Finns bra beskrivningar från tillverkarna.
Hej, kan inte svara på hur denna är. Ska du elda mycket kan jag tycka att det är bra att kaminen håller värmen länge och det tror jag inte denna gör
jag hade täljstenskamin i mitt förra boende och vi eldade alltid en lite brasa på morgonen innan vi gick till jobbet .. vi sparade rätt så mycket på det sättet !jonas_da skrev:Vi installerade en täljstenskamin på ca 500 kg i höstas. Förvisso var januari och februari något varmare än förra året men vi kapade nästan 50% av förbrukningen de månaderna, kom ner på ca 750 kwh i januari och nått likannde i februari från året innan då vi låg på 1500. Eldade på kvällen nästan varje dag och när jag var hemma från jobbet på sjön eldade jag även på mornarna en del. VI har FLVP som enda värmekälla så den mådde ju bra av att ha varm luft att jobba med då kaminen avger sitt lager under natten.
VI sänkte 2 grader från 21 till 19 inne och lät kaminen ta upp slacket. Känns fint att kunna drifta 135 kvm på 6700 kwh per år
Samma här tror det ibland överdrivet av folk hur mycket det "sparar" med att elda.Oldboy skrev:Det har vi också, men dess hjälp är obetydlig.
Vi har två kaminer, och eldade ett tag som dårar i båda. Det syntes inte ens en krusning i den totala elförbrukningen (direktverkande el), men det var varmt och skönt i de båda rum där kaminerna stod, men tyvärr inte ngn annanstans. Då ska tilläggas att min fru var hemma så det var endast på nätterna som vi inte eldade. Själv jobbade jag för högtryck med att fälla, såga, klyva och skyffla runt veden.
Så, been there, done that, och kan konstatera att det inte fungerar.
Vi har en bakugn som ska lagra värme.
För det första spred sig inte värmen. Vi hade ca 18-19 grader övervåning.
Bytte ut hela värmesystemet. Nu har vi bergvärme och i samma veva bytte vi även bil pluginhybrid som står på laddning minst en gång per dygn. Ändå är det mindre elräkningar
Dessutom har vi nu +22 i hela huset!
Dock är en kamin eller liknande en bra mysfaktor eller när det blir strömavbrott!
värmeflyttare kanske är en bra lösning och mer ekonomiskJohan1975z skrev:Bor i ett hus på två plan (ena planet källare). 190kvm totalt.
Har två LL-värmepumpar (en på varje plan). Det sitter en billig pump från jula på undervåningen.
Har även FTX i huset.
Årlig förbrukning ligger runt 15-16.000kwh men då har vi det ganska kallt på vintern också.
Vi bor i se3.
jag kan hämta gratis ved men får transportera den ca 8 mil. På stället där jag kan hämta ved är jag ganska ofta och jag har en skruttbil som jag kan lasta en del i.
Är det värt att slänga in en kamin på övervåningen? Har inte kollat upp vad det kostar eller vad man ska ha. Kom gärna med tips.
Tack
Det var inget förslag, utan ett exempel på att det finns kaminer till salu för mindre än 20-40 tkr. Jag kan ge 20 exempel till, Aduro kaminerna från Danmark är det väldigt många som är nöjda med och vissa av deras modeller kunde man köpa förra hösten för drygt 10 tkr.F fribygg skrev:
Om du inte har godkänd skorsten med eldstad redan idag kommer det att bli dyrt.
Du måste ha bygganmälan för eldstaden, bryta upp taket för ny skorsten osv. Sedan periodisk sotning, brandskyddskontroll mm.
En bra täljstenskamin kostar minst 20, vill du ha något som lagar värme ett dygn kostar det minst dubbelt. Vi satte in en stor rund Lotus. Nästan 600 kg täljsten, otroligt bränslesnål. Rekommenderas, kräver dock golvbjälklag som tål tyngden.
Men som sagt, om du saknar eldstad idag så har du en rätt saftig ingångskostnad. Det finns också vissa byggtekniska krav pga brandskydd, det är inte givet att kamin går att ställa överallt.
Du måste ha bygganmälan för eldstaden, bryta upp taket för ny skorsten osv. Sedan periodisk sotning, brandskyddskontroll mm.
En bra täljstenskamin kostar minst 20, vill du ha något som lagar värme ett dygn kostar det minst dubbelt. Vi satte in en stor rund Lotus. Nästan 600 kg täljsten, otroligt bränslesnål. Rekommenderas, kräver dock golvbjälklag som tål tyngden.
Men som sagt, om du saknar eldstad idag så har du en rätt saftig ingångskostnad. Det finns också vissa byggtekniska krav pga brandskydd, det är inte givet att kamin går att ställa överallt.
Johan1975z skrev:Bor i ett hus på två plan (ena planet källare). 190kvm totalt.
Har två LL-värmepumpar (en på varje plan). Det sitter en billig pump från jula på undervåningen.
Har även FTX i huset.
Årlig förbrukning ligger runt 15-16.000kwh men då har vi det ganska kallt på vintern också.
Vi bor i se3.
jag kan hämta gratis ved men får transportera den ca 8 mil. På stället där jag kan hämta ved är jag ganska ofta och jag har en skruttbil som jag kan lasta en del i.
Är det värt att slänga in en kamin på övervåningen? Har inte kollat upp vad det kostar eller vad man ska ha. Kom gärna med tips.
Tack
Du tänker inte på att de kan sänka grundtemperaturen några grader och att du får en mycket behagligare temperatur med en kamin.Oldboy skrev:Problemet med kaminer är att värmen går upp som en sol och ned som en pannkaka.
Så, om man inte tänker göra som vintercampingen i lumpen, att elda 24h/dygn inkl eldvaktsschema så ger det ingen nämnvärd besparing på elförbrukningen för uppvärmning.
Låt oss anta det mest extremt överdrivet positiva scenariot:
Ni lyckas elda 8h/dygn hela vinterhalvåret, dvs 1/3-del av uppvärmningssäsongen. Kaminen på ovanvån, så låt oss anta att det motsvarar 75% av uppvärmningskostnaderna, dvs 0.75 x 16000 = 12000kWh.
12000/3 = 4000kWh sparade.
Då har ni eldat kl 16-24 varje dag. I praktiken lite mindre på vdg och lite mer på helgdagar. Utöver det har ni farit och hämtat ved i skytteltrafik, och om ni inte får veden färdigtorkad, sågad och kluven så tillkommer det arbetet. Det går åt rätt många kbm med ved om man eldar regelbundet för uppvärmning.
Om elen kostar 4kr/kWh så är besparingen 16000kr/år, givet att allt kringarbete med veden är gratis, inkl sotning.
Med en investering på säg 32000kr för kamin och installation så kommer det att ha betalat sig på 2 år.
2 år är en snabb pay-off-tid, men är det en rimlig estimering att elda så mkt? Det finns i stort sett inget liv bortsett från jobb och vedeldning.
Har ingen aning om pelletspriserna nu, men tidigare när jag jämförde så låg pelletskamin och LLVP ganska lika i kostnader för uppvärmning. När elpriset nu blivit 4 ggr så dyrt så borde det vara betydligt fördelaktigare med pellets, men även pelletspriset har förmodligen rakat i höjden...
Fördelen med pellets vs ved är att kaminen jobbar på 24h/dygn med endast en pelletspåfyllning a 2 min/dag. Det är en stor fördel och betydligt lättare att få ihop med ett mer normalt liv.
Det är ju bara TS som kan avgöra vad som är värt det för dem angående besparingar/investeringar/mysfaktor/jobb med vedhantering och vedeldning.
Själv hade jag resonerat att om elpriserna har ändrat sig så mycket på ganska kort tid så finns det väl inget som säger att priset på pellets inte kan göra det, speciellt om efterfrågan ökar. TS har ju fri tillgång på ved även om det är en hel del transport inblandad men det är ju en sträcka som man förhoppningsvis ändå hade kört och går ju att kombinera med annat.
Skorsten är en ganska stor installation och det blir en extra takgenomföring såvida man inte drar den utanför väggen men tycker själv att det ser lite tråkigt ut plus att man går miste om en del värme.
Jag installerade själv en kamin i redan befintlig skorsten för ca 2 år sedan. Fick dra om badrumsventilationen för att få fritt en pipa i skorstenen. Vi hade redan både kökspanna (med liten ack. tank på 500l) och gammal köksspis men ville ha möjlighet att elda kamin för mysfaktor och även för att värma huset under höst och vår samt möjlighet till snabb värme under vintern om det blivit utkylt om man varit borta eller kommit hem för sent för att hinna elda dagen innan. Vi ville även ha lite bättre verkningsgrad än köksspisen och lite längre mellan ilägg av ved och möjlighet att se elden. Valet föll därför på en gjutjärnskamin (vi föredrar dessutom den estetiken då vi har ett gammalt hus). Viktig faktor var vedlängden så att kaminen sväljer samma längder som kökspannan samtidigt som vi inte ville ha en alltför stor kamin utan skulle kunna eldas med god förbränning utan att det blir för varmt (pyseldning ökar risken för tjärbildning och sotbrand så ren förbränning är att eftersträva). Valet föll på en Jøtul F3 som vi tänkt köpa ny men några månader före projektet dragit igång fick jag tag på en begagnad till 25% av nypriset som bara behövde byta till nytt brännjärn. Den har fungerat över förväntan och vi har nyttjat den betydligt mer än planerat. Under "vanlig" vinter blir det att vi eldar varannan dag i kökspannan och varannan i kaminen. Är det riktigt kärvt och man kommer hem sent så eldar vi i båda, snabb värme från kaminen och varmvatten från kökspannan att värma huset över natten och nästkommande dag. Murstocken lagrar också en hel del värme från kaminen såklart. Vår och höst värmer kaminen själv huset och vi eldar bara pannan för tappvatten var 4-5 dag. Ved är våran primära uppvärmning, 153m2 hus i SE3, ca 70m2 garage som jag håller på 5-10grader på vintern (direktverkande el), vår elförbrukning per år brukar ligga på mellan 3000kwh och drygt 4000kwh.
Vedeldning behöver nog vara lite av en livsstil men behöver inte ta så mycket tid från vardagen, oftast ersätter den tid man ändå inte spenderat på något bättre och ger ett sunt lite avbrott. Däremot tar det en del tid när veden väl skall staplas in i vedboden men det är ju mer av en årlig engångsinsats.
Sätter man in en kamin så måste man ju inte elda i den men man har möjligheten. Rent ekonomiskt kan man ju passa på när det är som dyrast eller kallast och sen skänker den en hel del trivsel på köpet. Våran blir dessutom precis perfekt temperatur för att värma glögg på vilket inte heller är helt fel
Själv hade jag resonerat att om elpriserna har ändrat sig så mycket på ganska kort tid så finns det väl inget som säger att priset på pellets inte kan göra det, speciellt om efterfrågan ökar. TS har ju fri tillgång på ved även om det är en hel del transport inblandad men det är ju en sträcka som man förhoppningsvis ändå hade kört och går ju att kombinera med annat.
Skorsten är en ganska stor installation och det blir en extra takgenomföring såvida man inte drar den utanför väggen men tycker själv att det ser lite tråkigt ut plus att man går miste om en del värme.
Jag installerade själv en kamin i redan befintlig skorsten för ca 2 år sedan. Fick dra om badrumsventilationen för att få fritt en pipa i skorstenen. Vi hade redan både kökspanna (med liten ack. tank på 500l) och gammal köksspis men ville ha möjlighet att elda kamin för mysfaktor och även för att värma huset under höst och vår samt möjlighet till snabb värme under vintern om det blivit utkylt om man varit borta eller kommit hem för sent för att hinna elda dagen innan. Vi ville även ha lite bättre verkningsgrad än köksspisen och lite längre mellan ilägg av ved och möjlighet att se elden. Valet föll därför på en gjutjärnskamin (vi föredrar dessutom den estetiken då vi har ett gammalt hus). Viktig faktor var vedlängden så att kaminen sväljer samma längder som kökspannan samtidigt som vi inte ville ha en alltför stor kamin utan skulle kunna eldas med god förbränning utan att det blir för varmt (pyseldning ökar risken för tjärbildning och sotbrand så ren förbränning är att eftersträva). Valet föll på en Jøtul F3 som vi tänkt köpa ny men några månader före projektet dragit igång fick jag tag på en begagnad till 25% av nypriset som bara behövde byta till nytt brännjärn. Den har fungerat över förväntan och vi har nyttjat den betydligt mer än planerat. Under "vanlig" vinter blir det att vi eldar varannan dag i kökspannan och varannan i kaminen. Är det riktigt kärvt och man kommer hem sent så eldar vi i båda, snabb värme från kaminen och varmvatten från kökspannan att värma huset över natten och nästkommande dag. Murstocken lagrar också en hel del värme från kaminen såklart. Vår och höst värmer kaminen själv huset och vi eldar bara pannan för tappvatten var 4-5 dag. Ved är våran primära uppvärmning, 153m2 hus i SE3, ca 70m2 garage som jag håller på 5-10grader på vintern (direktverkande el), vår elförbrukning per år brukar ligga på mellan 3000kwh och drygt 4000kwh.
Vedeldning behöver nog vara lite av en livsstil men behöver inte ta så mycket tid från vardagen, oftast ersätter den tid man ändå inte spenderat på något bättre och ger ett sunt lite avbrott. Däremot tar det en del tid när veden väl skall staplas in i vedboden men det är ju mer av en årlig engångsinsats.
Sätter man in en kamin så måste man ju inte elda i den men man har möjligheten. Rent ekonomiskt kan man ju passa på när det är som dyrast eller kallast och sen skänker den en hel del trivsel på köpet. Våran blir dessutom precis perfekt temperatur för att värma glögg på vilket inte heller är helt fel