Johan1975z skrev:
Bor i ett hus på två plan (ena planet källare). 190kvm totalt.
Har två LL-värmepumpar (en på varje plan). Det sitter en billig pump från jula på undervåningen.
Har även FTX i huset.
Årlig förbrukning ligger runt 15-16.000kwh men då har vi det ganska kallt på vintern också.
Vi bor i se3.

jag kan hämta gratis ved men får transportera den ca 8 mil. På stället där jag kan hämta ved är jag ganska ofta och jag har en skruttbil som jag kan lasta en del i.

Är det värt att slänga in en kamin på övervåningen? Har inte kollat upp vad det kostar eller vad man ska ha. Kom gärna med tips.
Tack
Grön sandugn med synlig eldstad och gyllene detaljer, liknar en kakelugn. sandugn hos skorstenspojkarna. Som en kakelugn fast mycket billigare.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Kan man sätta två vinklar på skorstenen på vinden? Vill inte ha skorstenen rakt upp, om jag vill ha solceller i framtiden.
Det går fint att sätta 2 st 45* vinklar på vinden.
Jag besiktningar skorstenar hela dagarna så jag vet att det är godkänt att göra så.

C
Funderar på kamin på nedervåningen och skorsten rakt ovanför på övre våning. Värmer 3 meter skorsten bra eller är den isolerad/skyddad mot värme att den knappt avger någon värme?

C Chippe skrev:
Funderar på kamin på nedervåningen och skorsten rakt ovanför på övre våning. Värmer 3 meter skorsten bra eller är den isolerad/skyddad mot värme att den knappt avger någon värme?
Det kommer att värma som ett extra element på övervåningen.

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
Någon som känner t ngn bra skorstens installatör i Västra Götaland runt Lidköping som installerar prisvärda kamine?

B Boende45 skrev:
Absolut bara det inte förstör huset estetiskt. Kan minska värdet på huset avsevärt.
Behöver man tillstånd och behövs besiktning av sotarmästare för denna skorsten ?
Samt behövs det sotas ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har precis konverterat från LLVP till luftvatten och radiatorer. Installerade allt själv utom pumpen som jag köpte på blocket, en fin Nibe. Allt som allt 25 papp för 10 radiatorer och material som köptes på Blocket och tyska e-bay. Kopplingar och rör är nästan 50% billigare i Tyskland beroende på eurokurs.
Har försökt hitta radiatorer på E-bay utan något bra resultat. Kan du dela en länk ?

G Gibran skrev:
Har försökt hitta radiatorer på E-bay utan något bra resultat. Kan du dela en länk ?
Blocket för radiatorer och resten på tyska E-bay,

Johan1975z skrev:
Kan man sätta två vinklar på skorstenen på vinden? Vill inte ha skorstenen rakt upp, om jag vill ha solceller i framtiden.
Visst kan du det, men det är dyrare och blir svårare att sota, jag skulle undvika vinklar på vinden.

Johan1975z skrev:
Kan man sätta in en sådan på övervåningen i ett 80-tals hus. Väger väl enormt mycket.
Det går att förstärka taket, men det innebär ju förstås att riva upp en del av taket, förvisso den del där kakelugnen eller dylikt ska stå.

Vi kör kakelugn, en rejäl pjäs, men som håller värmen i 17 timmar, full värmespridning i 4 av dem, sedan dalar det ned i ytterligare 13h. Vi eldar en sväng på morgonen för att hålla värmen uppe, och sedan när vi kommer hem på kvällen med kanske 2-3 inlägg av håller den värmen hela natten.

Kan varmt rekommendera kakelugn eller kamin med täljsten. Lagrar värmen och håller den länge dessutom en trevlig värme rummen. Har du en LVP på övervåningen? Kan använda den på fläktläge och bara blåsa vidare den varma luften beroende på placering.

All värme stiger ju uppåt, finns möjlighet att ha på markplan? Och bästa läget är att den står centralt förstås men så är det ju inte i alla hus. Då veden är gratis för dig så är det ju rätt billigt i längden, och höjer i regel värdet på huset också. Men för effektivitetens skull så är det bra om murstocken är relativt central.

Hej när vi köpte huset 2012 180kvm 2 vån byggt 1974 ingen källare. Allt med elvärme paneler överallt i alla rum årsförbrukning 40000kw i uppvärmning bara.
I maj 12 köpte jag en Ariterm pelletskamin med draglåda (ingen skorsten). Slängde ut alla elelement utom badrum och sovrum dessa ersattes med nya oljefyllda.
Nu ligger vi på 13-15000kw per år så kaminen tjänades in på 2-3 år. Ännu kostar 1 pall pellets ca. 2600 och förbrukning är ca mindre än 1 pall per år och då ligger vi på 22 grader bottenplan och 20 på ovanvåning. Så rekommenderar varmt en pelletskamin vår genererar mellan 6000-8000 watt i värme.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Herregud vilken skillnad!! Går inte att jänföra mot kakelugn, då är pellets överlägset bättre. Att byta ut gamla radiatorer kan förstås göra en hel del men kan nog inte förklara mer än 20% av reduktionen. Måste kännas rätt gött när elräkningarna kom efter att allt var klart

K
M Micke52 skrev:
Hej när vi köpte huset 2012 180kvm 2 vån byggt 1974 ingen källare. Allt med elvärme paneler överallt i alla rum årsförbrukning 40000kw i uppvärmning bara.
I maj 12 köpte jag en Ariterm pelletskamin med draglåda (ingen skorsten). Slängde ut alla elelement utom badrum och sovrum dessa ersattes med nya oljefyllda.
Nu ligger vi på 13-15000kw per år så kaminen tjänades in på 2-3 år. Ännu kostar 1 pall pellets ca. 2600 och förbrukning är ca mindre än 1 pall per år och då ligger vi på 22 grader bottenplan och 20 på ovanvåning. Så rekommenderar varmt en pelletskamin vår genererar mellan 6000-8000 watt i värme.
Vattenmantlad?

K Krux skrev:
Vattenmantlad?
Nej gjord i tjockt gjut gods på front sidor och topp runt 120kg. Inget vatten inblandat.

T Tuffah skrev:
Herregud vilken skillnad!! Går inte att jänföra mot kakelugn, då är pellets överlägset bättre. Att byta ut gamla radiatorer kan förstås göra en hel del men kan nog inte förklara mer än 20% av reduktionen. Måste kännas rätt gött när elräkningarna kom efter att allt var klart
Jo tack bara hålla med ska kanske tillägga att kaminen är helt styrd via datadisplay startar vid inställd temperatur och/eller klockslag.
Kan starta/stänga av via fullt dataprogram dag/natt. Det enda man behöver göra är fylla magasinet med pellets (1 påse) och tömma rengöra aska 1 gång/vecka vintertid.

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.