62 384 läst · 297 svar
62k läst
297 svar
Kamin för att sänka elförbrukning
Kaminen är specad till 6-8000 W enl.tillverkare. dvs. teoretiskt 144000 W per dygn men hur mycket pellets det kräver har jag ingen aning om. Faktum kvarstår oavsett enl. mäklaruppgifterna pp 40000 mot dagens betydligt siffra.F fribygg skrev:
Om du behöver hjälp att uppskatta hur mycket pellets det går åt för att få ut 144000W tycker jag du ska kika på det närmrevärde 5kWh/kg jag tidigare skrev.M Micke52 skrev:
Klarar du inte matten får du gärna svaret här i tråden
Möjligt att dina pellets har ett högre energivärde än de 4,9 som är standard och om det är så framgår det nog av din faktura.
Det är den ursprungliga uppgiften på 40 000 kWh som är felaktig/inte stämmer.M Micke52 skrev:
Nya oljefyllda elradiatorer sparar 0 kWh jämfört med äldre då de har exakt samma verkningsgrad. Köp 1 kWh el få 1 kWh värme.
Däremot kan inomhuskomforten öka då det blir tystare och värmen blir mer jämn. Men några pengar sparar man alltså inte.
Skruven i min KMP Lilla frö släpper pellets i brännkoppen vart 10-20 sekund. Varierande mängd avhängig av om den kör på låg eller hög effekt, men intervallet ändrar sig inte. Det klirrar lite när dom träffer brännkoppen, men inget som stör mig. Associationen till "Nu bliver det varmt och mysigt!" gör närmare att att det är ett lugnande ljud, typ som när det sprakar och knastrar i en vanlig öppen spis.L Lexing skrev:
Det var precis det du skrev (det är dyrare och blir svårare att sota) om du menar att materialet blir dyrare så har du misslyckats totalt med att framföra din åsikt.F fribygg skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Pellets innehåller 4800kWh/ton så en pall är ca 4000kWh. Gissar att han hade nått fel några av dom gamla elementen så dom låg på och drog maxeffekt 365dagar i året.F fribygg skrev: