F fribygg skrev:
Bra pris! Mitt emellan det du tidigare skrev och det pris som jag angav

Men inte kan du ta ut 25000kWh ur en pall som innehåller 4000kWh så din besparing beror sannolikt inte på pelletsen i någon större grad
Kaminen är specad till 6-8000 W enl.tillverkare. dvs. teoretiskt 144000 W per dygn men hur mycket pellets det kräver har jag ingen aning om. Faktum kvarstår oavsett enl. mäklaruppgifterna pp 40000 mot dagens betydligt siffra.
 
M Micke52 skrev:
Kaminen är specad till 6-8000 W enl.tillverkare. dvs. teoretiskt 144000 W per dygn men hur mycket pellets det kräver har jag ingen aning om.
Om du behöver hjälp att uppskatta hur mycket pellets det går åt för att få ut 144000W tycker jag du ska kika på det närmrevärde 5kWh/kg jag tidigare skrev.
Klarar du inte matten får du gärna svaret här i tråden;)
Möjligt att dina pellets har ett högre energivärde än de 4,9 som är standard och om det är så framgår det nog av din faktura.
 
M Micke52 skrev:
Du får gärna se fakturorna från lantmännen.
Har ingen aning om vad glaset gjorde i effekt.
Tänk även på att alla paneler var från 74 dvs. inget oljefyllt utan rena elelement. Tror det var 11 eller 12 1500W paneler som jag skrotade.
Det är den ursprungliga uppgiften på 40 000 kWh som är felaktig/inte stämmer.

Nya oljefyllda elradiatorer sparar 0 kWh jämfört med äldre då de har exakt samma verkningsgrad. Köp 1 kWh el få 1 kWh värme.

Däremot kan inomhuskomforten öka då det blir tystare och värmen blir mer jämn. Men några pengar sparar man alltså inte.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Ni som förespråkar pelletskamin, hur är ljudet när den fyller på , är det någon gång ibland eller är det ofta?
 
F fribygg skrev:
Visst kan du det, men det är dyrare och blir svårare att sota, jag skulle undvika vinklar på vinden.
Vad är det för skit du hittar på?
Varför skulle det bli dyrare att sota?
Jag har jobbat dom sotare i 13 år och vi har samma taxa även om det är en dragning på vinden
 
M Mr Marqs skrev:
Varför skulle det bli dyrare att sota?
Det har jag inte påstått, att skorstenen blir väsentligt dyrare var vad jag skrev men det gick väl förbi dina erfarna ögon och goda läsförmåga.
 
Mitt pallpris idag är 3400. Fritt hemkört om jag beställer 2 pallar. För mig är detta en dryg årsförbrukning.
 
yonna yonna skrev:
Mitt pallpris idag är 3400. Fritt hemkört om jag beställer 2 pallar. För mig är detta en dryg årsförbrukning.
Det verkar vara normalpris nu, det är väl bara Micke52 som lyckats köpa för 2600kr i dag
 
L Lexing skrev:
Ni som förespråkar pelletskamin, hur är ljudet när den fyller på , är det någon gång ibland eller är det ofta?
Skruven i min KMP Lilla frö släpper pellets i brännkoppen vart 10-20 sekund. Varierande mängd avhängig av om den kör på låg eller hög effekt, men intervallet ändrar sig inte. Det klirrar lite när dom träffer brännkoppen, men inget som stör mig. Associationen till "Nu bliver det varmt och mysigt!" gör närmare att att det är ett lugnande ljud, typ som när det sprakar och knastrar i en vanlig öppen spis.
 
  • Gilla
Micke52 och 1 till
  • Laddar…
Man vänjer sig på samma sätt som FTX'en som hörs om man lyssnar efter riktigt noga eller det svaga brummet från kyl/frysen. Precis som @JesperKn skriver: ett litet klirr i brännarskålen.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Bygglov på dessa?
 
L Lexing skrev:
Bygglov på dessa?
Gjorde bygganmälan. Kostade 3400:- i min kommun.
 
F fribygg skrev:
Det har jag inte påstått, att skorstenen blir väsentligt dyrare var vad jag skrev men det gick väl förbi dina erfarna ögon och goda läsförmåga.
Det var precis det du skrev (det är dyrare och blir svårare att sota) om du menar att materialet blir dyrare så har du misslyckats totalt med att framföra din åsikt.
 
yonna yonna skrev:
Man vänjer sig på samma sätt som FTX'en som hörs om man lyssnar efter riktigt noga eller det svaga brummet från kyl/frysen. Precis som @JesperKn skriver: ett litet klirr i brännarskålen.
Måste sotarmästare godkänna dessa och även sota ?
 
F fribygg skrev:
En normal pall väger väl ca830kg och varje kilo innehåller väl ca 5kWh och kostar nu nästan 3500kr på tex granngården så en sådan pall kan omöjligt spara in 25000kWh
Pellets innehåller 4800kWh/ton så en pall är ca 4000kWh. Gissar att han hade nått fel några av dom gamla elementen så dom låg på och drog maxeffekt 365dagar i året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.