A
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Fast TS har ju ett rätt bra system redan. Så förstår inte varför krångla till det för att spara några hundringar i månaden. Klart man kan få ned kostnader för det är vad allt handlar om och inte kWh i slutändan! Oftast vill man ha upp komforten med iaf bibehållen kostnad. Så ser jag det iaf, klart jag kan släcka lampor mer, kan dra ned tempen med 1 grad, vi kan duscha i allt tider om Max 5min mm. För att spara några tusen per år men allt detta minskar komforten och välbefinnandet. Dra ned på onödigt skit istället. Går räkna upp sjukt massa grejor som man lägger ned 1000-tals kronor på utan att blinka.
ja, men om elen blir svindyr i vinter så är det bra med ved tänker jag, samtidigt som en kamin är mysig och höjer värdet.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
ja, men om elen blir svindyr i vinter så är det bra med ved tänker jag, samtidigt som en kamin är mysig och höjer värdet.
Ja det är mysigt med vedeldad kamin men kommer inte spara så mycket kostnader för dig, de där minst 50 000 sek du lägger ned för att spara 500:-/mån kan du spara på annat sätt. Köp en täljstens kamin som du eldar gratis ved i, men inte för att spara mängder av el (kostnader)

Höja värdet är bara en bonus, men du investerar för din familj inte nån annan!

• Gilla
egge80
  • Laddar…
A
Ja det är mysigt med vedeldad kamin men kommer inte spara så mycket kostnader för dig, de där minst 50 000 sek du lägger ned för att spara 500:-/mån kan du spara på annat sätt. Köp en täljstens kamin som du eldar gratis ved i, men inte för att spara mängder av el (kostnader)

Höja värdet är bara en bonus, men du investerar för din familj inte nån annan!
jag betalade 8000kr i december.
Vad kommer jag betala nu i december? 30.000?
Eldar man ner 500-1000kwh så blir det stor skillnad.

• Gilla
  • Ledsen
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
jag funderar lite på en combi, eftersom jag har tillgång till ved. Men de verkar ju inte lika effektiva.
Den kombinerade kaminen jag köpte (Aduro H5) är på pappret ganska effektiv (har inte hunnit installera den ännu). 2-7kW reglerbar effekt via pelletsförbränningen och upp till 9kW effekt vid vedvärmning. Verkningsgraden ska vara minst 83% för ved och minst 87% för pellets.

• Gilla
Gubbe 65 och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
jag betalade 8000kr i december.
Vad kommer jag betala nu i december? 30.000?
Eldar man ner 500-1000kwh så blir det stor skillnad.
Ja inte roligt alls. Gör vad ni känns är rätt för er. Finns många sätt att spara på.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
A
Ja inte roligt alls. Gör vad ni känns är rätt för er. Finns många sätt att spara på.
jag välkomnar alla tips och jag kanske är fel ute som tror på en vedkamin.
Hade satsat på solceller om det inte varit förenligt tak är gammalt.

Köp en täljstens kamin som du eldar gratis ved i, men inte för att spara mängder av el (kostnader)
Varför skulle man köpa en täljstenskamin?
Söker man möjligheten att lagra värmen och elda nån gång om dan behöver man en täljstensugn eller en kakelugn.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Varför skulle man köpa en täljstenskamin?
Söker man möjligheten att lagra värmen och elda nån gång om dan behöver man en täljstensugn eller en kakelugn.
Kan man sätta in en sådan på övervåningen i ett 80-tals hus. Väger väl enormt mycket.

Johan1975z skrev:
Kan man sätta in en sådan på övervåningen i ett 80-tals hus. Väger väl enormt mycket.
Inte kan du belasta ett vanligt träbjälklag med ett eller två ton punktlast utan att ha nått bärande under, om du har eller kan sätta en bärande vägg under kan det absolut funka med en kakelugn precis som det gör/gjorde i ett hus byggt 1880

En gjutjärnskamin med tål ett vanligt träbjälklag så det är nog det enklaste, men inte lär du få tag i en ny vermont castings med katalysator till den kommande uppvärmningssäsongen så ska du ha en sådan får du nöja dej med en begagnad

Johan1975z skrev:
Troligtvis inte om det inte byggdes med detta i åtanke från början.

Jag förstärkte själv mellanbjälklaget för en kamin med last på ca 600kg och de vanliga 45x220 bjälkarna fick förstärkas till 3st 45x220 i 3-4 fack som exempel.

I övrigt använder vi själv kamin och kakelugn under vintern. Kakelugnen eldas då 2 ggr per dygn. En brasa morgon och en kväll. Rumstermostaterna till golvvvärmen slås då av och sparar en del.

Kaminen i ett annat hus används annorlunda. Termostaten till bergvvärmepumpen sitter utomhus. Vi sänker värmen till ca 20gr och eldar 2-3 gånger från eftermiddag/kväll. Kaminen står i v-rum med öppet till matrum/kök som under eldning får ca 25. Vi hade haft svårare att sänka innetemp utan kaminen så är främst så den kommer till nytta, förutom mysfaktorn då.

Vi har också gratis ved förresten.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
förstår inte varför krångla till det för att spara några hundring
Om TS vill "krångla till nåt" eller inte för att ev spara några kronor, är upp till TS.
Allt jag gjort är att beskriva mitt system, som jag tycker funkar bra & är relativt billigt i investering, drift & underhåll.
Om du, TS eller nån annan inte håller med så är det bara att ignorera man na inlägg.

• Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
N nochl skrev:
Troligtvis inte om det inte byggdes med detta i åtanke från början.

Jag förstärkte själv mellanbjälklaget för en kamin med last på ca 600kg och de vanliga 45x220 bjälkarna fick förstärkas till 3st 45x220 i 3-4 fack som exempel.

I övrigt använder vi själv kamin och kakelugn under vintern. Kakelugnen eldas då 2 ggr per dygn. En brasa morgon och en kväll. Rumstermostaterna till golvvvärmen slås då av och sparar en del.

Kaminen i ett annat hus används annorlunda. Termostaten till bergvvärmepumpen sitter utomhus. Vi sänker värmen till ca 20gr och eldar 2-3 gånger från eftermiddag/kväll. Kaminen står i v-rum med öppet till matrum/kök som under eldning får ca 25. Vi hade haft svårare att sänka innetemp utan kaminen så är främst så den kommer till nytta, förutom mysfaktorn då.

Vi har också gratis ved förresten.
Har du kollat faktiska besparing?

Har själv en kamin, bergvärme och innegivare som då drar ned framledings tempen då. Nackdelen är att i huvudplanen blir varmt som fasen men nere där då VPn dragit ned framlednings tempen blir kallare. Fördelen borde ha varit att ha kamin nere sen skicka upp värmen men så funkar inte för mig. Kanske bara eldar 1,5m3 per år så skulle nog upp i 3-5m3 för de kanske skulle märkas men har inte gratis ved så går säkert jämnt upp. Blir skönt och mysigt iaf:rofl:

L lat skrev:
Om TS vill "krångla till nåt" eller inte för att ev spara några kronor, är upp till TS.
Allt jag gjort är att beskriva mitt system, som jag tycker funkar bra & är relativt billigt i investering, drift & underhåll.
Om du, TS eller nån annan inte håller med så är det bara att ignorera man na inlägg.
Precis vad jag sen skrev att göra vad som känns bäst för dem.

A
Precis vad jag sen skrev att göra vad som känns bäst för dem.
men om jag köper en keddy eller liknande för 30.000kr och eldar några kubik. Jag borde väl spara rätt mycket pengar på det.
Som jag skrev betalade jag 8000kr i SE3 bara för december.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.