62 384 läst · 297 svar
62k läst
297 svar
Kamin för att sänka elförbrukning
Om man ska accumulera värme är det ofrånkomligt att det blir tugnt (>1ton) oavsett om man väljer tegel, täljsten eller vatten att spara energin i.lnilsson skrev:
Vill man ha en lättare eldstad bör man titta på en kamin med katalysator som kan laddas med ved nån ggn om dygnet och brinna långsamt utan att skita ner luften.
Jag har haft 2 olika typer av kökspannor innan jag bytte till vattenmantlad pelletskamin.Mattias_Jo1 skrev:
Först en Wamsler 57(?), en urusel vedpannan.
Bytte till en Parca/CTC 318 och halverade vedförbrukningen. Nu en vattenmantlad pelletskamin och är förbrukningen ung 3 1/2 pall. Räknar med 14280 kWh ggr 80% verkningsgrad (har bara koll på temp, mellan 115-150, inte co2), ung 11500 kWh netto på 235m2.
japp, jag har svängt från ved till pellets och nu tillbaka till ved.F fribygg skrev:Om man ska accumulera värme är det ofrånkomligt att det blir tugnt (>1ton) oavsett om man väljer tegel, täljsten eller vatten att spara energin i.
Vill man ha en lättare eldstad bör man titta på en kamin med katalysator som kan laddas med ved nån ggn om dygnet och brinna långsamt utan att skita ner luften.
tanken är ju som sagt att elda när det är kallt. Ibland jobbar någon av oss hemifrån.
en eldstad kan väl också höja värdet lite.
har ni tips på vedkaminer med katalysator?
Jovisst. För mig är det tyvärr inte fråga om vilja, mitt golv orkar inte med så tunga saker…F fribygg skrev:Om man ska accumulera värme är det ofrånkomligt att det blir tugnt (>1ton) oavsett om man väljer tegel, täljsten eller vatten att spara energin i.
Men det låter intressant att kunna elda långsamt med katalysator. Det jag har läst hittills om katalysatorer är att dom använts för att ytterligare minska utsläppen efter en redan bra förbränning, inte att dom skulle kunna fixa resultatet av en så dålig förbränning som flera timmars pyreldning.
Självklart finns det nyare modeller och på nätet finner du den svenska importören som säljer dem och har reservdelar även till 30 år gammla kaminerJohan1975z skrev:
Billigt i form av lite pengar kommer du nog inte få tag i en ny kvalitetskamin, men hållbarheten är god, de är renoveringsbara och årskostnad för uppvärmning har goda förutsättningar att bli låg
Då är det sannolikt en täljstensugn eller en kakelugn som är det rätta för den som har fri ved, en eldstad som mår bra av att eldas en ggn per dygn och kan hålla huset varmt med låga utsläpp och har en hållbarhet på decennier och är så okomplicerad och oberoende av importerade reservdelar att den kan användas en mansålder eller mer.K Krux skrev:
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Tid att elda? Kanske en gång på morgonen om en går mycket tidigare till jobbet. Sedan 3-4 ilägg på kvällen från kl 16.00 till man går och lägger sig. Ett ilägg varar bara två timmar eller så. Det går utmärkt att lägga i medans man lagar mat till middag och nästa dags lunch och barnen förr läxor. Det man måste lära sig avstå är TV och annat skräp som bara suger tid.
vad tror du om Vermont med katalysator då?F fribygg skrev:Då är det sannolikt en täljstensugn eller en kakelugn som är det rätta för den som har fri ved, en eldstad som mår bra av att eldas en ggn per dygn och kan hålla huset varmt med låga utsläpp och har en hållbarhet på decennier och är så okomplicerad och oberoende av importerade reservdelar att den kan användas en mansålder eller mer.
Kan du rekommendera något?
Måste ju lösa nått fort innan vintern
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Fast TS har ju ett rätt bra system redan. Så förstår inte varför krångla till det för att spara några hundringar i månaden. Klart man kan få ned kostnader för det är vad allt handlar om och inte kWh i slutändan! Oftast vill man ha upp komforten med iaf bibehållen kostnad. Så ser jag det iaf, klart jag kan släcka lampor mer, kan dra ned tempen med 1 grad, vi kan duscha i allt tider om Max 5min mm. För att spara några tusen per år men allt detta minskar komforten och välbefinnandet. Dra ned på onödigt skit istället. Går räkna upp sjukt massa grejor som man lägger ned 1000-tals kronor på utan att blinka.L lat skrev:Jag har haft 2 olika typer av kökspannor innan jag bytte till vattenmantlad pelletskamin.
Först en Wamsler 57(?), en urusel vedpannan.
Bytte till en Parca/CTC 318 och halverade vedförbrukningen. Nu en vattenmantlad pelletskamin och är förbrukningen ung 3 1/2 pall. Räknar med 14280 kWh ggr 80% verkningsgrad (har bara koll på temp, mellan 115-150, inte co2), ung 11500 kWh netto på 235m2.