Jag installerade precis en Contura med skorsten.
Det gick på ca 56.000 med bygganmälan och sotaren.

Om man beställer en contura idag är levernas tidigast vecka 13 - 2023.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag installerade precis en Contura med skorsten.
Det gick på ca 56.000 med bygganmälan och sotaren.

Om man beställer en contura idag är levernas tidigast vecka 13 - 2023.
Tänker du ha den för mys eller värme?

F fribygg skrev:
Tänker du ha den för mys eller värme?
Både delar, men inköpt till största delen för mys.

F fribygg skrev:
Var det lätt snabbt och billigt att skaffa tändelementet? Kunde du montera det själv?
Köpte ifrån Nordic heating, tog 15min (kanske) att byta. Tror det kostar runt 1".

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
L lat skrev:
Köpte ifrån Nordic heating, tog 15min (kanske) att byta. Tror det kostar runt 1".
50 papp investering och en 500ring om året i underhåll?
Hur länge räknar du med att den ska hålla?

A
Kul att många svarar..

vad ligger priset på pellets/kWh i göteborgsområdet? Var köper man pellets billigast?

Johan1975z skrev:
Kul att många svarar..

vad ligger priset på pellets/kWh i göteborgsområdet? Var köper man pellets billigast?
Varför pellets om du inte har pelletseldning i dag har tillgång till gratis svensk biobränsle i form av ved?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Varför pellets om du inte har pelletseldning i dag har tillgång till gratis svensk biobränsle i form av ved?
Kan inte förstå din mening.
Kan du försöka skriva lite tydligare.

jag ställde frågan och du svarar typ med samma fråga. Förklara för mig varför jag ska har ha ved/pellets.

jag funderar lite på en combi, eftersom jag har tillgång till ved. Men de verkar ju inte lika effektiva.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Luftvärmepumparna används inte när det är riktigt kallt (nattetid) eftersom deras effektivitet är som lägst då COP <2.
Antar att du menar luft/luft-värmepumpar? Hur har du hittat deras COP-värden vid kallare utetemperaturer? Jag har själv försökt hitta dessa värden på min utan resultat. Har läst manualen, kollat specifikationerna etc. Det enda jag har hittat är att den klarar av att leverera värme ner till - 25C men inte vad den har för COP-värde då (Jag gissar på att den har ett COP-värde på ca 1).

Johan1975z skrev:
Kan inte förstå din mening.
Kan du försöka skriva lite tydligare.

jag ställde frågan och du svarar typ med samma fråga. Förklara för mig varför jag ska har ha ved/pellets.

jag funderar lite på en combi, eftersom jag har tillgång till ved. Men de verkar ju inte lika effektiva.
Om du kan få ved gratis kan ju inte pellets konkurrera, det finns gjutjärnskaminer med katalysator som har lång brinntid för den som inte vill eller kan investera i en täljstensugn eller kakelugn.

Pellets kan den överväga som inte har möjlighet att elda med ved men det är ju troligt att pellets priset kommer fortsätta stiga då pelletsen går att exportera och sälja dyrt till de som inte har gas eller el till vettigt pris.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Om du kan få ved gratis kan ju inte pellets konkurrera, det finns gjutjärnskaminer med katalysator som har lång brinntid för den som inte vill eller kan investera i en täljstensugn eller kakelugn.

Pellets kan den överväga som inte har möjlighet att elda med ved men det är ju troligt att pellets priset kommer fortsätta stiga då pelletsen går att exportera och sälja dyrt till de som inte har gas eller el till vettigt pris.
Om du inte har tid att göra mer än en brasa på eftermiddag/kväll för att du är iväg och jobbar så kan pellets vara intressant eftersom den kan värma under hela dygnet och även styras ifrån var du än är

A
En kombi-panna kanske är bäst för mig då

F fribygg skrev:
50 papp investering och en 500ring om året i underhåll?
Hur länge räknar du med att den ska hålla?
Räknar med minst 15 år. I princip så är det skruv & tändelement somr de svaga punkterna.

Vänta nu..ni har nästan 200kvm och ligger på ca 15-16000 kWh/år. Hade ni legat på 25000kWh/år hade jag fattat ni vill spara. Elda kostar pengar och jävla jobb också om det är tänkt att jobba som en stor del av uppvärmningen. Mitt tips.

Köp en ved eldad kamin som ni eldar så mycket ni orkar. Skön värme på vintern. Hålla på med pellets kamin för att spara 1000-2000 kWh/år dvs 150-300 kr/mån för att dra ned på kostnader. Skippa några ute luncher istället. Kanske byt ut Jula pumpen mot en bättre om den sitter på nedervåningen.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Om du inte har tid att göra mer än en brasa på eftermiddag/kväll för att du är iväg och jobbar så kan pellets vara intressant eftersom den kan värma under hela dygnet och även styras ifrån var du än är
Om man har fri ved och tid att elda en ggn om dygnet är en kakelugn utmärkt

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.