62 531 läst · 297 svar
63k läst
297 svar
Kamin för att sänka elförbrukning
Jag går i samma tankar att komplettera värmepumpen med en kamin. När temperaturen sjunker till minus 20-30gr räcker inte luftvärmepumpen till. För mig går det över på direkt el som det ser ut nu vilket är dyrt att värma huset med el. Jag kan tipsa att när man ändå kollar detta titta med fördel på vattenmantlade kaminer för då kan man driva mycket av värmen till radiatorer och en del till luft också man får ut så mycket mer värme i huset sen kan man även koppla kaminen till en tekniktank så har man varmvatten också samt kan man koppla på solceller, värmepump mm på en tekniktank
jag har inga radiatorer…L LiteForce skrev:Jag går i samma tankar att komplettera värmepumpen med en kamin. När temperaturen sjunker till minus 20-30gr räcker inte luftvärmepumpen till. För mig går det över på direkt el som det ser ut nu vilket är dyrt att värma huset med el. Jag kan tipsa att när man ändå kollar detta titta med fördel på vattenmantlade kaminer för då kan man driva mycket av värmen till radiatorer och en del till luft också man får ut så mycket mer värme i huset sen kan man även koppla kaminen till en tekniktank så har man varmvatten också samt kan man koppla på solceller, värmepump mm på en tekniktank
Ja men pelletspriset lär väl fortsätta stiga också som allt annat så det kan nog ta ett tag även om elen sticker iväg. Sen beror det ju hur mycket jobb det blir att installera en pelletskamin . Jag har tyvärr fått rörligt pris just nu och huset årsförbrukning är ca 20000 kWh är även i område 4 så funderar på alla möjliga hjälpmedelT Titagurgi skrev:
Tack för bra tips. Har ju en cronspis idag en stor tung pjäs men hinner bara med Max en brasa om dagen tyvärr sen går det ju inte att elda på för mycket den får ju i te bli för varm med puts och deB Boende45 skrev:Tips då att kolla upp t ex Aduro pelletskamin omdömen. Alla är inte 100% nöjda. Aduromn kostar ca 30 tkr ä, det går att få en Aduro vedkamin för under hälften med hög effekt.
Vörmer själv hela villan på ca 165 kvm med en Contura 690 ner till ca -10 grader. Total kostnad inkl installation ca 90 tkr (Stockholm och Coronan)
Inte Putin-priser, MP+sossar-priser.B Boende45 skrev:Helt rätt men med Putin-priser kan kanske temperaturen i huset variera från ca 23 grader vid midnatt till ca 19 grader vid kl 06.00. Dvs man använder ingen eluppvärmning ö h t nattetid.
Luftvärmepumparna används inte när det är riktigt kallt (nattetid) eftersom deras effektivitet är som lägst då COP <2.
Lite strul i början med att det var fel c-pump i den(för stor). Bytt tändelement 1 gång.
Rengöring av glas varje dag(vill att det ska vara helt rent), sotning 1ggr/månad.
Satte in en termisk blandningsventil och en strypventil för att få en bra skiktning i ack.
Termostat uppe & i botten på ack, men borde egentligen vara en diff.termostat i botten på ack.
Rengöring av glas varje dag(vill att det ska vara helt rent), sotning 1ggr/månad.
Satte in en termisk blandningsventil och en strypventil för att få en bra skiktning i ack.
Termostat uppe & i botten på ack, men borde egentligen vara en diff.termostat i botten på ack.
Var det lätt snabbt och billigt att skaffa tändelementet? Kunde du montera det själv?L lat skrev:Lite strul i början med att det var fel c-pump i den(för stor). Bytt tändelement 1 gång.
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg