62 560 läst · 297 svar
63k läst
297 svar
Kamin för att sänka elförbrukning
Självklart blir ved det absolut billigaste för ts. Men pellets är ju intressant på grund av automationen. Möjligheten att kunna tillföra värme kontinuerligt inte bara på eftermiddagen när man är hemma och kan göra eld. Är i samma funderingar själv som ts då också inte har någon vattenburen värme och inga planer att skaffa det
Är i samma sits som dig och har samma funderingar som dig . Pellets har ju fördelar med automationenJohan1975z skrev:
Helt rätt men med Putin-priser kan kanske temperaturen i huset variera från ca 23 grader vid midnatt till ca 19 grader vid kl 06.00. Dvs man använder ingen eluppvärmning ö h t nattetid.Jonatan79 skrev:
Luftvärmepumparna används inte när det är riktigt kallt (nattetid) eftersom deras effektivitet är som lägst då COP <2.
Ja man undrar vad återbetalning tiden är?K Krux skrev:Självklart blir ved det absolut billigaste för ts. Men pellets är ju intressant på grund av automationen. Möjligheten att kunna tillföra värme kontinuerligt inte bara på eftermiddagen när man är hemma och kan göra eld. Är i samma funderingar själv som ts då också inte har någon vattenburen värme och inga planer att skaffa det
Har för närvarande luft luft med 14000 kWh per år i ett 1976 tegel hus.
Har bundit på 53 öre t 2024.
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Nja, I praktiken så stänger man av elvärme eller kör LLVP på låg värme 24/7 och så startar förste man hem kaminen så man låter alltså temperaturen falla dagtid. Kaminer ger bra strålningsvärme så man upplever det snabbt som varmt i rummet när man börjar elda. Siste man i säng lägger i sista inlägget så har man värme några timmar på natten.Oldboy skrev:Problemet med kaminer är att värmen går upp som en sol och ned som en pannkaka.
Så, om man inte tänker göra som vintercampingen i lumpen, att elda 24h/dygn inkl eldvaktsschema så ger det ingen nämnvärd besparing på elförbrukningen för uppvärmning.
Låt oss anta det mest extremt överdrivet positiva scenariot:
Ni lyckas elda 8h/dygn hela vinterhalvåret, dvs 1/3-del av uppvärmningssäsongen. Kaminen på ovanvån, så låt oss anta att det motsvarar 75% av uppvärmningskostnaderna, dvs 0.75 x 16000 = 12000kWh.
12000/3 = 4000kWh sparade.
Då har ni eldat kl 16-24 varje dag. I praktiken lite mindre på vdg och lite mer på helgdagar. Utöver det har ni farit och hämtat ved i skytteltrafik, och om ni inte får veden färdigtorkad, sågad och kluven så tillkommer det arbetet. Det går åt rätt många kbm med ved om man eldar regelbundet för uppvärmning.
Om elen kostar 4kr/kWh så är besparingen 16000kr/år, givet att allt kringarbete med veden är gratis, inkl sotning.
Med en investering på säg 32000kr för kamin och installation så kommer det att ha betalat sig på 2 år.
2 år är en snabb pay-off-tid, men är det en rimlig estimering att elda så mkt? Det finns i stort sett inget liv bortsett från jobb och vedeldning.
Har ingen aning om pelletspriserna nu, men tidigare när jag jämförde så låg pelletskamin och LLVP ganska lika i kostnader för uppvärmning. När elpriset nu blivit 4 ggr så dyrt så borde det vara betydligt fördelaktigare med pellets, men även pelletspriset har förmodligen rakat i höjden...
Fördelen med pellets vs ved är att kaminen jobbar på 24h/dygn med endast en pelletspåfyllning a 2 min/dag. Det är en stor fördel och betydligt lättare att få ihop med ett mer normalt liv.
Lite primitivt men vad göra när elen kostar tio kronor som den lär göra i vinter?
Tips då att kolla upp t ex Aduro pelletskamin omdömen. Alla är inte 100% nöjda. Aduromn kostar ca 30 tkr ä, det går att få en Aduro vedkamin för under hälften med hög effekt.K Krux skrev:Självklart blir ved det absolut billigaste för ts. Men pellets är ju intressant på grund av automationen. Möjligheten att kunna tillföra värme kontinuerligt inte bara på eftermiddagen när man är hemma och kan göra eld. Är i samma funderingar själv som ts då också inte har någon vattenburen värme och inga planer att skaffa det
Vörmer själv hela villan på ca 165 kvm med en Contura 690 ner till ca -10 grader. Total kostnad inkl installation ca 90 tkr (Stockholm och Coronan)
vad tror du om KMP då? De har skorsten på sidan av huset vilket verkar smidigt. Speciellt om man vill ha solceller i framtiden.B Boende45 skrev:Tips då att kolla upp t ex Aduro pelletskamin omdömen. Alla är inte 100% nöjda. Aduromn kostar ca 30 tkr ä, det går att få en Aduro vedkamin för under hälften med hög effekt.
Vörmer själv hela villan på ca 165 kvm med en Contura 690 ner till ca -10 grader. Total kostnad inkl installation ca 90 tkr (Stockholm och Coronan)
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Eftersom andra rekommenderar specifika märken så är jag inte sämre utan rekommenderar danska Hwan. Hade I förra huset en 3420 som var ofattbart stark. Googla på danska reaoutlets, de skeppar även till Sverige.
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Jag håller med om att det är primitivt men bor man i SE3 eller SE4 och har rörligt kanske man skiter i det.A Anders_Nilsson skrev:Nja, I praktiken så stänger man av elvärme eller kör LLVP på låg värme 24/7 och så startar förste man hem kaminen så man låter alltså temperaturen falla dagtid. Kaminer ger bra strålningsvärme så man upplever det snabbt som varmt i rummet när man börjar elda. Siste man i säng lägger i sista inlägget så har man värme några timmar på natten.
Lite primitivt men vad göra när elen kostar tio kronor som den lär göra i vinter?
I SE4 är prognosen att priset i juli blir i nivå med december förra året. 30 grader i poolen?
Den här vintern eldade jag när timpriset var som högst, vilket oftast var runt kl 16-20. Jag hade en automatik som slog av värmepumpen under de dyraste timmarna, och skickade en notis till mig om att det var dags att elda. Eftersom jag oftast jobbar hemifrån så var det inget besvär.
Detta bör vara det mest lönsamma sättet att använda sin ved.
Detta bör vara det mest lönsamma sättet att använda sin ved.