K Krux skrev:
Det vet jag inte riktigt. Är väl av samma uppfattning som dig där att oftast är inte effekten lika bra. Är väl fördel vid tex strömavbrott och även om priset på pellets sticker . Men du får säkert mer effekt i en ren pelletskamin
Problemet hos mig är just att huset inte kan bebos under ett längre elavbrott:thinking:

A
Tycker om den denna sidoskorsten som KMP har.
Finns den andra tillverkare som har liknande?

denna blir inte så varm och den funkar som en värmeväxlare för inkommande luft.

https://kmp-ab.se/drag.htm

• Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
K
yonna yonna skrev:
Problemet hos mig är just att huset inte kan bebos under ett längre elavbrott:thinking:
Förstår dit problem. Själv har jag just nu iaf en cronspis som funkar som värmekälla i nödfall. Inte funderat på någon kamin för att myselda i och som värmekälla om strömmen går? Finns ju möjligheter att dra en skorsten genom väg också. Inte vidare snyggt förstås men ändå. Annars går det ju alltid att lösa med ett litet elverk inte vidare praktiskt men det gör ju så huset är beboligt

• Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
K
Johan1975z skrev:
Tycker om den denna sidoskorsten som KMP har.
Finns den andra tillverkare som har liknande?

denna blir inte så varm och den funkar som en värmeväxlare för inkommande luft.

[länk]

[media]
Intressant!

• Gilla
viktorwa
  • Laddar…
Nån typ av vatten mantlad kamin vore ju det bästa.

Har själv Bergvärme, FTX och en täljstens kamin (8kW) FTX gör ingen jätte skillnad kanske sprider nån tiondels grad extra överallt. För bästa funktionen skulle man ha den längst ned i källaren typ. Men det är grymt skönt att ha när Bergvärmen funkar som sämst dvs runt 0 grader. Har dock inomhus givare så blir ok ändå. Blir riktigt gött i några rum om man har öppen planlösning som vi.

• Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
A
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Nån typ av vatten mantlad kamin vore ju det bästa.

Har själv Bergvärme, FTX och en täljstens kamin (8kW) FTX gör ingen jätte skillnad kanske sprider nån tiondels grad extra överallt. För bästa funktionen skulle man ha den längst ned i källaren typ. Men det är grymt skönt att ha när Bergvärmen funkar som sämst dvs runt 0 grader. Har dock inomhus givare så blir ok ändå. Blir riktigt gött i några rum om man har öppen planlösning som vi.
i min källare är vi inte speciellt mycket känns lite tråkigt att sätta en kamin där. Får man upp mycket värme till ovanvåningen via trappan?

vad är rimligt för en installation?

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
i min källare är vi inte speciellt mycket känns lite tråkigt att sätta en kamin där. Får man upp mycket värme till ovanvåningen via trappan?

vad är rimligt för en installation?
..och det är därför man inte sätter kamin i källaren;)

Av kamin har jag ingen aning beror på vad du skall ha Räkna inte på så mycket lägre el om du inte skall elda jäkligt mkt, ha en rejäl kamin som ger bra effekt. Kan hända du kan minska med 500kWh /år mer tror jag inte. Så gör det för att kunna ha skönare och varmare i perioder inte spara el då det betalar sig aldrig i investeringen.

A
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
..och det är därför man inte sätter kamin i källaren;)

Av kamin har jag ingen aning beror på vad du skall ha Räkna inte på så mycket lägre el om du inte skall elda jäkligt mkt, ha en rejäl kamin som ger bra effekt. Kan hända du kan minska med 500kWh /år mer tror jag inte. Så gör det för att kunna ha skönare och varmare i perioder inte spara el då det betalar sig aldrig i investeringen.
men nu är jag ju inne på pelletskamin. De går ju på wifi och brinner längre än ett dygn. Måste väl gå att räkna hem det rätt fort med dagens elpriser.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jag har precis konverterat från LLVP till luftvatten och radiatorer. Installerade allt själv utom pumpen som jag köpte på blocket, en fin Nibe. Allt som allt 25 papp för 10 radiatorer och material som köptes på Blocket och tyska e-bay. Kopplingar och rör är nästan 50% billigare i Tyskland beroende på eurokurs.

• Gilla
AAT och 11 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har precis konverterat från LLVP till luftvatten och radiatorer. Installerade allt själv utom pumpen som jag köpte på blocket, en fin Nibe. Allt som allt 25 papp för 10 radiatorer och material som köptes på Blocket och tyska e-bay. Kopplingar och rör är nästan 50% billigare i Tyskland beroende på eurokurs.
men nu svarar du på nått som inte har med ämnet att göra.

jag har ftx och två luftvärmepumpar. Blir lite jobbigt att byta ut allting. En pelletskamin låter som en bra idé på vintern.

• Gilla
Leif Larson och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
men nu svarar du på nått som inte har med ämnet att göra.

jag har ftx och två luftvärmepumpar. Blir lite jobbigt att byta ut allting. En pelletskamin låter som en bra idé på vintern.
Min baktanke är att om du ändå ska satsa pengar på en kamin kan du lägga den på att ändra värmesystemet då det kommer spara er mer pengar i längden. Kaminen ger er inte varmvatten billigt tex…

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
A
Min baktanke är att om du ändå ska satsa pengar på en kamin kan du lägga den på att ändra värmesystemet då det kommer spara er mer pengar i längden. Kaminen ger er inte varmvatten billigt tex…
nej, förstår. Men då jag har FTX så känns det väll bättre att satsa på bergvärme om 15 är när luftvärmepumparna är kass.

Bergvärme gör inte så stor skillnad mot LVVP längre. Desto längre du väntar desto mer kostar det dig under tiden tyvärr. I min spåkula ser jag inte lägre elpriser på en 15-årsperiod :(

• Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
A
Bergvärme gör inte så stor skillnad mot LVVP längre. Desto längre du väntar desto mer kostar det dig under tiden tyvärr. I min spåkula ser jag inte lägre elpriser på en 15-årsperiod :(
men jag kan inte ett skit om VVS. Jag kommer behöva ta hjälp med allt. Det blir nog väldigt dyrt. Saknar radiatorer.

men pelletskamin som brinner dygnet om måste väl ändå vara en hyfsad lösning.

• Gilla
10_tummar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.