Johan1975z skrev:
men jag kan inte ett skit om VVS. Jag kommer behöva ta hjälp med allt. Det blir nog väldigt dyrt. Saknar radiatorer.

men pelletskamin som brinner dygnet om måste väl ändå vara en hyfsad lösning.
Ja, bättre än inget såklart, men ett relativt dyrt sätt att enbart värma luft :(

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, bättre än inget såklart, men ett relativt dyrt sätt att enbart värma luft :(
men det behöver väl inte vara dyrare än en sådan lösning du har om elpriserna ligger på 3-4kr i vinter. Pellets ligger runt 60 öre/kWh om jag har googlat rätt.

Johan1975z skrev:
men nu är jag ju inne på pelletskamin. De går ju på wifi och brinner längre än ett dygn. Måste väl gå att räkna hem det rätt fort med dagens elpriser.
Jag skulle vilja se den kalkylen, pellets priset lär väl följa övriga energipriser även framöver?

• Gilla
Johan ryd och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det beror på i huvudsak 3 faktorer:

1. Vad du betalar totalt för kamin, installation och kringkostnader? Helst inte över 30-40 tkr.
2. Hur mycket du tänker elda, vid + 5 grader och kallare, vid 0 grader och kallare eller vid - 5 grader och kallare? Det är en hel del arbete med eldning.
3. Hur länge du har fri ved? Med den körsträckan bör du ha dragkok och släpkärra.
Titta på en pelletskamin, det sägs att den är riktigt effektiv och snål.

• Gilla
Magnus Holmberg1
  • Laddar…
Kanske ett varningens ord för att köpa begagnad kamin på Blocket etc ? Minns jag läste någon som monterat en begagnad icke godkänd kamin då den inte uppfyllde krav för nyinstallation. En granne nämnde dock att reglerna nu ändrats så äldre kaminer kan monteras , kanske stämmer ? Har inte orkat googla på det.

Har själv kamin i vardagsrummet sedan 2010. Eldade friskt i den en av vargavintrarna för c 10 år sedan. Märktes dock inte mycket på elräkningen (bergvärme+golvvärme) . Nu eldas det mest för mys kalla vinterdagar, samt vår/höst då det blir stora skillnader mellan dag/natt temp ute. Golvvärmen hinner inte ikapp under natten och när solen gått up behövs inte värme från golvet. Bryr mig inte så mycket om elkostnade nu då jag har bundet 2 år till, bor i Elområde 2.

En anna nackdel för mig är rumsgivaren i markplanet stryper ju värmen även i källarens radiatorer när jag eldar i kaminen. Blir kyligt i källaren om jag eldra mycket i markplanet. Kan iofs elda i gillestugan, men den brasinsatsen är princip inte mycket bättre än öppen spis

För komfortens skull är en vedkamin fantastisk. Jag har annars LLVP, och då blir det oftast kallt på väggar och golv, men kaminen värmer upp ganska mycket med sin strålningsvärme. Sedan kan ju en kamin vara ett stöd för en värmepump när det är som kallast, vid -20˚ så är COP ganska lågt och pumpen håller mest på att avfrosta hela tiden. Och om man är borta några dagar kan man ju ställa ner värmepumpen då, för att sen elda när man kommer hem för att snabbt få upp värmen.

Ja, man bör kolla att en begagnad kamin uppfyller kraven, från nån gång i början på 00-talet började de flesta kaminer att klara det.

Johan1975z skrev:
Bor i ett hus på två plan (ena planet källare). 190kvm totalt.
Har två LL-värmepumpar (en på varje plan). Det sitter en billig pump från jula på undervåningen.
Har även FTX i huset.
Årlig förbrukning ligger runt 15-16.000kwh men då har vi det ganska kallt på vintern också.
Vi bor i se3.

jag kan hämta gratis ved men får transportera den ca 8 mil. På stället där jag kan hämta ved är jag ganska ofta och jag har en skruttbil som jag kan lasta en del i.

Är det värt att slänga in en kamin på övervåningen? Har inte kollat upp vad det kostar eller vad man ska ha. Kom gärna med tips.
Tack
Har du fri ved eller inte?

Förstår inte spåret med pelletskamin?

Det kräver en hel del jobb med vedeldning med kamin men det är ett perfekt komlplement till Luftvärmepump.

Vid låga temperaturer <-5 grader låter man kaminen ta över uppvärmningen och sparar säkert minst 5000 kWh på en uppvärmningsäsong.

I kronor mellan 10 - 30 tkr per år beroende på hur hårt Putin drar åt kranarna

• Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
A
Bussmotor Bussmotor skrev:

Eh, ja. Vi har ju skrivit om det i de sista svaren.

Bussmotor Bussmotor skrev:
Men knappast om man har fri tillgång till ved?

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
Har du fri ved eller inte?

Förstår inte spåret med pelletskamin?

Det kräver en hel del jobb med vedeldning med kamin men det är ett perfekt komlplement till Luftvärmepump.

Vid låga temperaturer <-5 grader låter man kaminen ta över uppvärmningen och sparar säkert minst 5000 kWh på en uppvärmningsäsong.

I kronor mellan 10 - 30 tkr per år beroende på hur hårt Putin drar åt kranarna
jag har hur mycket ved som helst. Men får klyva och frakta själv. Föräldrarna har skog.

men tror pellets kanske är ännu bättre då det kan brinna dygnet om. Vi har ju båda jobb så det är svårt att hålla på och elda konstant

Johan1975z skrev:
jag har hur mycket ved som helst. Men får klyva och frakta själv. Föräldrarna har skog.

men tror pellets kanske är ännu bättre då det kan brinna dygnet om. Vi har ju båda jobb så det är svårt att hålla på och elda konstant
Om ni inte bor i tättbebyggt område med restriktioner kan ni rlda från att ni kommer hem från jobbet och lägga in en sista laddning när ni går och lägger er. Den som går upp först lägger i ny ved och ytterligare en laddning innan resa till jobbet.

Men ovan alltså endast då det är kallare än ca -5 grader.

Eftersom ni inte verkar ska värma vatten så behöver du inte elda som kaminmannen dygnet runt ;)

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det beror på i huvudsak 3 faktorer:

1. Vad du betalar totalt för kamin, installation och kringkostnader? Helst inte över 30-40 tkr.
2. Hur mycket du tänker elda, vid + 5 grader och kallare, vid 0 grader och kallare eller vid - 5 grader och kallare? Det är en hel del arbete med eldning.
3. Hur länge du har fri ved? Med den körsträckan bör du ha dragkok och släpkärra.
Bara en kamin kostar ju mellan 20-40tkr. Sen ska man ju ha skorsten & installation på det. Så att komma under 30-40tkr lär man nog aldrig göra

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:

I ditt fall skulle jag kolla på en Vermont castings med katalysator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.