Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P pmd skrev:
Vad är den principiella skillnaden mellan tro på övernaturliga väsen och vidskeplighet?
Det beror på vad man avser mena med övernaturligt väsen, menar man Pysslingar, Troll ex vis är det övernaturliga sago väsen och tror man att dessa fins på riktigt är det vidskeplighet eftersom det inte fins någon bekräftad sanning eller dokumentation om detta genom vår historia.

Menar man i stället Gud så fins det dokumentation ex vis Bibeln och bevis i form av Jesus som utförde mirakel på jorden samt alla kyrkor runt vår jord där präster förespråkar Guds ord. Det är en Tro på något som är större än oss människor och som också sägs vara vår skapare.

• Haha
MartinP666
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Det beror på vad man avser mena med övernaturligt väsen, menar man Pysslingar, Troll ex vis är det övernaturliga sago väsen och tror man att dessa fins på riktigt är det vidskeplighet eftersom det inte fins någon bekräftad sanning eller dokumentation om detta genom vår historia.

Menar man i stället Gud så fins det dokumentation ex vis Bibeln och bevis i form av Jesus som utförde mirakel på jorden samt alla kyrkor runt vår jord där präster förespråkar Guds ord. Det är en Tro på något som är större än oss människor och som också sägs vara vår skapare.
Varför är vittnesmål om vättar och troll mindre trovärdiga än vittnesmål om gud?

Vad gäller antalet personer som vittnar så har Robert Pirsig detta att säga:
“When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called a Religion.”

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är vittnesmål om vättar och troll mindre trovärdiga än vittnesmål om gud?

Vad gäller antalet personer som vittnar så har Robert Pirsig detta att säga:
“When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called a Religion.”
Har du hört vittnesmål om pysslingar och troll får jag gratulera dig du är den första i så fall vad Jag vet :D

P
Jag har inte hört några vederhäftiga vittnesmål om vare sig vättar, troll, pysslingar eller andra gudar. De verkar inte vilja ge sig till känna.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du får tro på vad du vill. Det jag opponerar mig emot, är din tro på att alla tror på någon, eller något. Så är inte fallet. Själv är jag övertygad om att det inte finns någon gud eller liknande.
Här är en man som förklarar det jag vill framföra, men han gör det på ett mycket bättre sätt än jag någonsin skulle kunna göra.

[media]
Staffan Fry
Video klippet ett bra exempel på någon som är bitter och skyller händelser på vår jord på Gud. Många resonerar på det viset för att de inte förstår den fria viljan och klagar på att om Gud fans skulle det och det inte hända. Vi är rätt många miljarder människor på jorden och alla vill vi uppnå saker i livet därför kan ju omöjligen alla få allt för när någon vill något påverkar det även någon annan. Krig, svält, förstörelse mm är något vi människor skapar med våra gärningar och inte heller guds fel men då det krisar nog mycket i livet då vänder många sig till Gud. Vi kan inte påverka saker som drabbar oss utifrån i våra liv när vi är så många som delar denna jord men vi kan bestämma 100% hur vi väljer att påverkas inom oss och hur vi väljer att hantera det vi möter och drabbas av i livet.

L LiteForce skrev:
Har du hört vittnesmål om pysslingar och troll får jag gratulera dig du är den första i så fall vad Jag vet
Hur tror du att amsagor om pysslingar och troll har uppstått då? Folk har på riktigt trott även på dessa övernaturliga väsen. Sätt dig ner och ta in att rädda, kalla, svältande, obildade backstugusittare förklarat världen runt omkring dem med övernaturliga ting. Acceptera att de tagit fram dessa till tröst och för att göra världen begriplig och att det inte behöver finnas några vetenskapliga bevis för det är inte så den typen av människor förklarar världen. Begrunda och ta in att det kanske inte är så konstigt att sådana tankar, förr eller nu, slagit rot hos vissa.

Och har du tid kan du sen sitta kvar och ta in att detta också stämmer för hur vi ateister ser på religiösa.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man bör förvisso inte använda sagoböcker som moraliska rättesnören, men gamla testamentet ska nog en kristen bortse från. Det är det gamla förbundet. Jesus inrättade ju ett nytt förbund.
Men är inte gamla testamentet ”guds ord” med t ex stentavlorna och 10 buden. Hade gud fel tidigare men nu har han rätt? Är det inte snarare så att man censurerat gud och tagit bort det som är uppenbart stötande och försöker behålla det som passar. Att guds ord inte håller beror ju på att det inte är en övermänsklig makt som skrivit bibeln, den är skriven av människor, då blir ju allt förklarat.

L LiteForce skrev:

Det finns inga bevis att Jesus utförde mirakel. Nya testamentet är en partsinlaga skriven av hans lärjungar. Du kan vara säker på att om Jesus utfört mirakel så att det funnits beskrivningar om detta t ex i samtids romerska skrifter. Inte heller bibeln är något bevis. Det finns inget som helst bevis för guds existens.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Jag tror du misstolkar betydelsen av tro och vidskeplighet. Att tro på ex vis Gud & Jesus är inte vidskeplighet. Exempel på vidskeplighet är. Gå aldrig under en stege, En svart katt över vägen eller En trasig spegel ger sju års olycka. Detta är bara några populära vidskepligheter som finns.
”Med vidskeplighet avses en inre drivkraft, benägenhet, böjelse eller tendens att tillgripa vidskepelse, skrock och övernaturliga företeelser som förklaringar på tillvarons mysterier”. Wikipedia
Detta är exakt vad religion är.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Video klippet ett bra exempel på någon som är bitter och skyller händelser på vår jord på Gud. Många resonerar på det viset för att de inte förstår den fria viljan och klagar på att om Gud fans skulle det och det inte hända.
Ingriper inte gud mot parasiter som äter upp barns ögon inifrån eftersom dessa parasiter har en fri vilja?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Men är inte gamla testamentet ”guds ord” med t ex stentavlorna och 10 buden. Hade gud fel tidigare men nu har han rätt? Är det inte snarare så att man censurerat gud och tagit bort det som är uppenbart stötande och försöker behålla det som passar. Att guds ord inte håller beror ju på att det inte är en övermänsklig makt som skrivit bibeln, den är skriven av människor, då blir ju allt förklarat.
Innan ekumeni med andra religioner blev inne betraktade den kristna kyrkan GT som gammal judisk skrock.
(Lite lätt förenklat.:rofl: )

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Det finns inget som helst bevis för guds existens.
Det beror på att Gud(K) är ett övernaturligt väsen, precis som alla andra gudar.

Staffans2000
L LiteForce skrev:

Bibeln skrevs flera hundra år efter det att Jesus påstogs ha dött.
DVS. som bäst är det en berättelse grundad på hörsägnen. Det är min tro.

Vad tycker du om Jobs bok?
Tror du på skapelseberättelsen?

Staffans

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bibeln skrevs flera hundra år efter det att Jesus påstogs ha dött.
DVS. som bäst är det en berättelse grundad på hörsägnen. Det är min tro.

Vad tycker du om Jobs bok?
Tror du på skapelseberättelsen?

Staffans
Jag vet inte mycket om Jobs bok har inte läst eller kunskap om den annat än det jag kollade upp nu när du skrev frågan. Inledningen Om Jobs bok har jag läst som verkar behandla frågan om hur en allsmäktig och god Gud kan tillåta lidande, det s.k. teodicé-problemet.
https://www.karnbibeln.se/las/?b=18

Jag tror på big-bang teorin vilket doc påminner mycket om Bibelns skapelseberättelse, och dess ”Och Gud sade: Varde ljus. Och det vart ljus”. Lemaitres skapade teorin Den Stora Smällen-teorin och är allmänt accepterad.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ingriper inte gud mot parasiter som äter upp barns ögon inifrån eftersom dessa parasiter har en fri vilja?
Det är vanligt att människor använder sjukdomar som argument för att mena på att det inte fins någon Gud. På vår planet har vi massor av sjukdomar ex parasiter, förkylningar, cancersjukdomar mm.

Om Gud träder in och utrotar alla sjukdomar hur hade värdens sjukvård sett ut ?
Vad hade vi lärt oss om olika sjukdomar vilken forskning hade tagit människan framåt ?

Ett bra ex Corona som kina spred som nu drabbar oss alla där forskare snabbt utvecklade ett vaccin som hela värden tar. Vi har kommit otroligt långt och besitter stora kunskaper inom biologi tack vare virus, parasiter och sjukdomar som vi nu kan bota. Om Gud skulle gå in och hjälpa oss så fort en sjukdom drabbade oss vad skulle då hända om Gud inte sitter barnvakt längre och vill vi ha en barnvakt 24/7 ? Det påverkar mer än man först tror om Gud börjar bestämma över oss.

• Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.