Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P pmd skrev:
Är du kristen?

Jag är det inte och tycker inte att religioner ska blanda sig i samhällets lagar och regler.
Kristen vet inte om jag vill kalla det jag tror på för att vara kristen. Jag går inte i kyrkan annat än vid nödvändiga händelser. Jag tror doc på gud men hur gud ser ut eller vad för väsen gud är vet jag inte man kan inte veta det man inte har upplevt eller varit med om men jag vet att gud är olika för alla och beroende på vem du frågar får man olika svar på vem och vad gud är. Ex Frågar du en Japan, Ryss, Indier, viking, turk osv får du olika syn på vad gud är och förmodligen tror väl även du på något större vilket gud är.

Ebba är däremot uttalad kristen och lever samt förespråkar denna tro och vill också ha in mer kristendom i samhället. Därför bör hon ju då känna till budorden och själv föregå med gott exempel eller hur.

https://www.expressen.se/debatt/aven-fororten-skulle-ma-bra-av-en-kristen-grund/

D
harry73 harry73 skrev:
Nu vet jag inte hur jag ska tolka ditt svar eller var jag ska placera mig, så det är kanske bäst att bara fråga.

Hör jag till de hängivna Ebbasupportrar?

Och för att kunna ställa en följdfråga innan du svarat på den första, får jag väl anta att om man drar frågan svartvitt i två sidor, tillhör jag ebbasidan.
Min följdfråga är då varför du tror att jag har överseende med hennes personattack på Binninge?
Binninge har samma skyldigheter och rättigheter som alla andra, och då spelar det ingen roll om han är en äckelpäckel eller inte. Vill han stämma ebba för förtal, är det hans rätt och får han rätt, har jag såpass mycket förtroende för rättssystemet att jag tror att det är ett rättvist beslut. Men vad Ebba skriver om Binninge påverkar ju inte hennes rätt till huset på något sätt och därmed inte heller min syn i frågan.
Det gör du nog inte om du klarar av att ha en åsikt i hennes favör i husfrågan men ändå är öppen för att hennes publicering på facebook faller under förtalslagen.

D
P pmd skrev:
Är du kristen?

Jag är det inte och tycker inte att religioner ska blanda sig i samhällets lagar och regler.
Tror han tänker på att KD utskrivet är Kristdemokraterna och att Ebba har, vad jag förstått, en gedigen kristen utbildning.

L LiteForce skrev:
Kristen vet inte om jag vill kalla det jag tror på för att vara kristen. Jag går inte i kyrkan annat än vid nödvändiga händelser. Jag tror doc på gud men hur gud ser ut eller vad för väsen gud är vet jag inte man kan inte veta det man inte har upplevt eller varit med om men jag vet att gud är olika för alla och beroende på vem du frågar får man olika svar på vem och vad gud är. Ex Frågar du en Japan, Ryss, Indier, viking, turk osv får du olika syn på vad gud är och förmodligen tror väl även du på något större vilket gud är.

Ebba är däremot uttalad kristen och lever samt förespråkar denna tro och vill också ha in mer kristendom i samhället. Därför bör hon ju då känna till budorden och själv föregå med gott exempel eller hur.

[länk]
Du är vidskeplig. Alla är inte det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Staffans2000
Min syn på gud, är att det är en fiktionsfigur. Som Fantomen eller Bamse.
När jag träffar folk som missionera, frågar jag alltid fråga vad de tycker om Jobs bok.
Där är minsann inte gud så god. För egen prestige plågar och slaktar han folk och fä, för glatta livet.

Staffans

4 Mos. 15:32 -36
”32 En gång under Israels tid i öknen blev en man tagen på bar gärning när han samlade ved på sabbaten. 33 Han greps och fördes inför Mose, Aron och hela menigheten.
35 Då sa Herren till Mose: ”Mannen måste dö. Hela menigheten ska stena honom till döds utanför lägret.” 36 De förde då ut honom utanför lägret och stenade honom till döds så som Herren hade befallt Mose.”

Räcker väl för att hålla sig borta från religion. Hur mycket ont och elände har inte religion förorsakat och förorsakar just nu.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Dr Jumping Jack skrev:
4 Mos. 15:32 -36
”32 En gång under Israels tid i öknen blev en man tagen på bar gärning när han samlade ved på sabbaten. 33 Han greps och fördes inför Mose, Aron och hela menigheten.
35 Då sa Herren till Mose: ”Mannen måste dö. Hela menigheten ska stena honom till döds utanför lägret.” 36 De förde då ut honom utanför lägret och stenade honom till döds så som Herren hade befallt Mose.”

Räcker väl för att hålla sig borta från religion. Hur mycket ont och elände har inte religion förorsakat och förorsakar just nu.
Nu har vi fått en ny knorr på tråden med temat: elak gud.:D

Ös på med tidellagoch insest

Staffans

Kim Jung-un måste vara grymt svartsjuk på gud, ett sånt föredöme för en diktator. Ensam ledare med oinskränkt makt som straffar hänsynslöst som han vill, måste tillbedjas ständigt och en hel dag skall ägnas helt åt honom, har också enorm förmåga, vid syndafloden mördar gud hela planetens befolkning utom Noa och hans familj. Gud vet också vad alla tänker och tänker du fel blir du straffad.Du kommer inte ens undan när du dör. Du är livegen som en slav utan fri vilja.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du är vidskeplig. Alla är inte det.
Jag tror du misstolkar betydelsen av tro och vidskeplighet. Att tro på ex vis Gud & Jesus är inte vidskeplighet. Exempel på vidskeplighet är. Gå aldrig under en stege, En svart katt över vägen eller En trasig spegel ger sju års olycka. Detta är bara några populära vidskepligheter som finns.

Staffans2000
L LiteForce skrev:
Jag tror du misstolkar betydelsen av tro och vidskeplighet. Att tro på ex vis Gud & Jesus är inte vidskeplighet. Exempel på vidskeplighet är. Gå aldrig under en stege, En svart katt över vägen eller En trasig spegel ger sju års olycka. Detta är bara några populära vidskepligheter som finns.
Du får tro på vad du vill. Det jag opponerar mig emot, är din tro på att alla tror på någon, eller något. Så är inte fallet. Själv är jag övertygad om att det inte finns någon gud eller liknande.
Här är en man som förklarar det jag vill framföra, men han gör det på ett mycket bättre sätt än jag någonsin skulle kunna göra.

Staffan Fry

• Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, och jag ser också gärna en sekulär stat, men det är därmed inte nödvändigtvis rätt väg att försöka stoppa vissa från att vara med och leka.
Det har du kanske rätt i, men odemokraters deltagande i en demokrati är ett hittills olöst dilemma. Det bästa vi kan göra är att bygga in skyddsmekanismer så att de inte kan avskaffa demokratin om de får mycket makt. (Om det nu hjälper).

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Tror han tänker på att KD utskrivet är Kristdemokraterna och att Ebba har, vad jag förstått, en gedigen kristen utbildning.
Nionde budet handlar väl mest om att man inte ska försöka lura andra och inte om att man ska låta sig köras över av någon som inte håller ett avtal?

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min syn på gud, är att det är en fiktionsfigur. Som Fantomen eller Bamse.
När jag träffar folk som missionera, frågar jag alltid fråga vad de tycker om Jobs bok.
Där är minsann inte gud så god. För egen prestige plågar och slaktar han folk och fä, för glatta livet.
Jag tycker att Laplaces tanke om gud är bra: jag har inget behov av den hypotesen.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Man bör förvisso inte använda sagoböcker som moraliska rättesnören, men gamla testamentet ska nog en kristen bortse från. Det är det gamla förbundet. Jesus inrättade ju ett nytt förbund.

P
L LiteForce skrev:
Jag tror du misstolkar betydelsen av tro och vidskeplighet.
Vad är den principiella skillnaden mellan tro på övernaturliga väsen och vidskeplighet?

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.