Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
L LiteForce skrev:
Det är vanligt att människor använder sjukdomar som argument för att mena på att det inte fins någon Gud. På vår planet har vi massor av sjukdomar ex parasiter, förkylningar, cancersjukdomar mm.

Om Gud träder in och utrotar alla sjukdomar hur hade värdens sjukvård sett ut ?
Vad hade vi lärt oss om olika sjukdomar vilken forskning hade tagit människan framåt ?

Ett bra ex Corona som kina spred som nu drabbar oss alla där forskare snabbt utvecklade ett vaccin som hela värden tar. Vi har kommit otroligt långt och besitter stora kunskaper inom biologi tack vare virus, parasiter och sjukdomar som vi nu kan bota. Om Gud skulle gå in och hjälpa oss så fort en sjukdom drabbade oss vad skulle då hända om Gud inte sitter barnvakt längre och vill vi ha en barnvakt 24/7 ? Det påverkar mer än man först tror om Gud börjar bestämma över oss.
Så vad skall vi lära oss av den fattiga Indiska familj, som tvingas sälja sin lilla dotter till en barnbordell i Calcuttas slum, där hon våldtas tiotals gånger, varje dag? Framförallt. Vad har hon gjort, för att förtjäna det ödet?

Staffans

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så vad skall vi lära oss av den fattiga Indiska familj, som tvingas sälja sin lilla dotter till en barnbordell i Calcuttas slum, där hon våldtas tiotals gånger, varje dag? Framförallt. Vad har hon gjort, för att förtjäna det ödet?

Staffans
ingenting har hon gjort för att förtjäna ett så hemskt öde och det fins oerhört många som av olika anledningar far illa vilket är hemskt. Men är det då Gud som satt henne i denna tragiska sitts ?. Vad vi absolut kan lära oss är att ingripa och hjälpa dem om man ser att någon far illa. Det är människors handlingar som skapar dessa möjliga situationer varför fins det ens en barnbordell och varför är det ens lagligt som du beskriver och för att något ska kunna säljas måste någon vilja köpa barnet frågan är varför vill inga människor i deras närhet hjälpa dem ? Om någon lider kan vi ju agera och hjälpa dem som medmänniska. Om vi människor tog oss samman över hela jorden skulle vi i princip kunna utrota svält med allt det överflöd som faktiskt finns så varför vill ingen dela med sig av sitt överflöd och göra detta möjligt ?

Vilken skitstövel din Gud verkar vara som låter helt oskyldiga leva och plågas utan att göra nått åt det trots att han lätt skulle kunna fixa allt. Hur kan man se upp till och ära en sådan??? Eller är det av rädslan över att komma i onåd man trots allt hyllar sadisten? Sedan kan man ju ha en lång debatt om din Gud över huvud taget existerar eller om det bara är dina hjärnspöken.

E elmont skrev:
Vilken skitstövel din Gud verkar vara som låter helt oskyldiga leva och plågas utan att göra nått åt det trots att han lätt skulle kunna fixa allt. Hur kan man se upp till och ära en sådan??? Eller är det av rädslan över att komma i onåd man trots allt hyllar sadisten? Sedan kan man ju ha en lång debatt om din Gud över huvud taget existerar eller om det bara är dina hjärnspöken.
Min Gud :) Jag äger ingen Gud och skulle jag det skulle man nog ha otroligt svårt att låta bli att förändra mycket här i värden trots att man då förmodligen skapar konsekvenser. Jag vet heller inte om Gud fins men jag tror det och vi har alla samma Gud fast vi har olika syn på Gud även olika namn på gud. Ex.Vikingarna kallade honom Thor vilket inte var korrekt benämning på Gud enligt kristendomen och tvärtom.

Du menar om jag förstår dig rätt att Gud ska utrota eller straffa alla människor som ex för krig eller beter sig omänskligt samt alla sjukdomar mm som också drabbar oss människor och skapar lidande för att det existerar människor som olyckligt lider av detta. Jag tror du skulle få all sjukvårds personal, forskare, militärer&krigsherrar mm som är intresserade och brinner för sin sak och lever på detta att protestera mot den Gud som förstör och lägger sig och påverkar deras liv. Den Gud du beskriver blir i sådant fall en fruktad diktator som bestämmer över oss människor är det vad du vill och vill komma till när livet tar slut ?

Jag föredrar en god Gud som har kraften att förlåta oss för våra synder och låter oss leva våra liv fritt som vi önskar. Det fins två saker i livet som vi alla med säkerhet vet och gör 100% vi föds sen går klockan oavsett om vi sover är vaken eller annat där emellan hur vi nu väljer att leva våra liv sen dör vi vilket innebär att vi alla får svaret en dag. Det är inte Gud som behöver förändras det är vi människor som behöver förändras hur vi behandlar varandra våra medmänniskor.

Om gud vore allsmäktig och råder över allt skulle han inte behöva straffa någon till att sköta sig ( det är bara människor som tror att det fungerar att styra med hot) utan bara se till att ingen skulle bete sig illa.

Staffans2000
Om karln (Eller kvinnan) jobbade på som en tok i sex dagar, för att sedan taga sig en välbehövlig rast, är drt konstigt att han (eller hon) lyckades så väl med allt. Himmel, jord, hav och land. Ljus och mörker. Men, när det skulle skapas människor. Då rörde han (eller hon) ihop något på en höft med det som blev över. Detta, trots att vi skulle vara hans avbild. Ganska lågt självförtroende där, kan jag säga och så blev det som det blev, när gud släppte Betaversionen av människa, direkt på marknaden.

Staffans

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Och skulle det vara så att vi verkligen är guds efterbild så måste väl förebilden ha rätt många fel och brister.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Om gud hade varit god hade hon sett till att det inte fanns vidriga parasiter och obotliga sjukdomar som drabbar barn. Nu verkar det istället som att gud är en sadist, men troligare är att det inte finns någon gud.

P
Hon var förstås alldeles överjävligt elak i sitt förra liv.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Jag föredrar en god Gud som har kraften att förlåta oss för våra synder
Vad innebär det att gud förlåter oss våra synder? Slipper man sitta i fängelse för att ha mördat någon?

P
Men, när det skulle skapas människor. Då rörde han (eller hon) ihop något på en höft med det som blev över. Detta, trots att vi skulle vara hans avbild.
Förklaringen till att människor är skitstövlar är just att vi är guds avbild.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Det är vanligt att människor använder sjukdomar som argument för att mena på att det inte fins någon Gud. På vår planet har vi massor av sjukdomar ex parasiter, förkylningar, cancersjukdomar mm.

Vad hade vi lärt oss om olika sjukdomar vilken forskning hade tagit människan framåt ?

Ett bra ex Corona som kina spred som nu drabbar oss alla där forskare snabbt utvecklade ett vaccin som hela värden tar. Vi har kommit otroligt långt och besitter stora kunskaper inom biologi tack vare virus, parasiter och sjukdomar som vi nu kan bota. Om Gud skulle gå in och hjälpa oss så fort en sjukdom drabbade oss vad skulle då hända om Gud inte sitter barnvakt längre och vill vi ha en barnvakt 24/7 ? Det påverkar mer än man först tror om Gud börjar bestämma över oss.
En sjukvård utan sjukdomar är väl som en klimatkris utan kris, typ?
Känns det inte som om "barnvakten" har hoppat av för länge sedan?

P pmd skrev:
Vad innebär det att gud förlåter oss våra synder? Slipper man sitta i fängelse för att ha mördat någon?
Jag vet inte vad konsekvenserna blir av att utföra en sådan hemsk gärning. Men jag tror vi lever flera liv för att lära oss vilket också kan betyda att vi får erfara samma öde vi utsätter våra medmänniskor för. Detta för att lära oss vad gärningen innebär. Vissa saker kan man endast förstå och lära genom att uppleva det själv så en sådan karma vill man nog inte dra på sig. Nästa liv baseras på hur man hanterar detta livet vilket betyder att för att få ett bättre liv behöver man också utvecklas som människa och detta inte för att man måste det för vi är fri att göra det vi vill och känner. När vi lärt oss vad vi är här för att lära oss först då kommer vi att kunna gå vidare till näst kommande värd

Aha en Hindu, vilket är ännu en "religion" som gynnar dom rika och mäktiga på dom fattigas bekostnad.
Det kanske sämsta med religioner är att det alltid är dom fattiga och svaga i samhället som ska vara underdåniga och bära dom rika och mäktiga på sina axlar.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E elmont skrev:
Aha en Hindu, vilket är ännu en "religion" som gynnar dom rika och mäktiga på dom fattigas bekostnad.
Det kanske sämsta med religioner är att det alltid är dom fattiga och svaga i samhället som ska vara underdåniga och bära dom rika och mäktiga på sina axlar.
En Hindu ? :crysmile: Hur i all världens kom du fram till detta. Sen undrar jag hur reinkarnation enligt dig endast skulle falla på dom rika & Hindu ? Alla har lika värde och genomgår reinkarnation både fattiga och rika. Angående rik & fattig har detta ingen betydelse för hur man upplever sitt liv för oavsett om jag har eller inte har pengar kan jag vara lycklig eller olycklig det är något man själv till 100% kan påverka för pengar skapar inte lycka, kärlek, vänlighet, hälsa, välbefinnande mm. Människor är ofta avundsjuk på rika för alla prylar och saker dom kan skaffa sig med pengar vilket gör att man glömmer att dom har sina problem som alla andra. En rik person kan absolut vara lika olycklig som en fattig kan det fin många exempel på detta som varför så många rika människor i värden håller på med droger exempelvis, väljer att avsluta sitt liv eller rikas rädsla att förlora sina pengar och på grund av det inte vågar leva sitt liv. Jag är själv inte rik på pengar och inget jag heller funderar över eller är avundsjuk på att andra har.

https://fof.se/tidning/2001/7/artikel/reinkarnation-en-vasterlandsk-missuppfattning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.