146 064 läst · 2 074 svar
146k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Exakt, smutskastning om det är ljug och dåligt.harry73 skrev:Nu finns begreppet smutskastning inte i lagstiftningen. Det rätta ordet borde vara förtal, som är aktuellt just nu i samband med husaffären.
Det kan vara förtal, även om man underbygger sina påståenden och även om de är sanna. Men det går inte att förtala företag eller politiska partier.
Så att säga att KD är bra eller dåligt för kvinnor, kan aldrig bli förtal
Fullmakt används i alla möjliga sammanhang och bevisar inte att man är dement. Ansökan om god man kan vem som helst lämna in, säger inget om personens kognitiva funktion. Vittnen utan medicinsk kompetens som intygar demens kommer rätten inte bry sig om. Om någon läkare kan intyga demens så hade detta intyget funnits redan nu. Anledningen att läkarintyg saknas är att Esbjörn inte är dement.L LiteForce skrev:Han kan visa problemen genom vittnen som faktiskt utfört handlingar via fullmakter och annat för hans räkning och för att han själv inte klarat av detta. Sen visar också ansökan om Godman att han själv anser sig oförmögen att klara sig utan hjälp vilket flera vittnen förmodligen kan styrka under ed. Han kan dessutom också skaffa sig ett andra utlåtande av läkare som mycket väl kan ha en annan syn på dessa problem än den första.
Lägger Esbjörn nu en helt ny ribba för fastighetsaffärer? Förr stod man för ett muntligt bud, nu kan man backa ända till kontraktet skrivs, muntligt bud kan alltid tas tillbaka.Tills nu har underskrivet köpekontrakt varit något som gäller. Nu har Esbjörn visat att ett köpekontrakt inte innebär att du självklart får tillträde till fastigheten när du planerat. Du skriver ett köpekontrakt, betalar handpenning och beslutar om tillträde t ex om 3 mån. Du säljer din nuvarande bostaden med tillträde någon vecka senare än ditt eget tillträde. Så går ju ett typiskt köp till. När du nu möter säljaren på mäklarkontoret el banken för att göra upp affären så meddelar säljaren att han ångrat sig men kan tänka sig en förlikning. Om du betalart t ex 10% extra så får du utlovat köpebrev. Du har nu ingen bostad om en vecka och det kommer ta minst ett år innan rätten överhuvudtaget kan komma till beslut om du driver en rättslig process(om det går som för Ebba). Skall vi framöver förbereda oss på en prishöjning när köpebrevet och affären görs upp. Är det som elmont skriver ”det bara att avstå” och ” ingen tvingar henne” men blir det verkligen så i praktiken. Blir det inte snarare så att man blir så illa tvungen att vika ner sig och betala. Skall vi alltså nu planera för att det blir en prishöjning i samband med tillträdet. Hur stor blir den? Blir det en Lex Esbjörn?
Det hoppas inte jag, för ju mer tiden går desto sämre är läget för Busch.Nötegårdsgubben skrev:
Om hon vore en privatperson som inte var politisk rikskändis så skulle det knappast vara något problem för henne att låta processen ta sin tid eftersom fakta i målet talar mycket starkt till hennes fördel.
Nu tror jag att hon gärna vill avsluta det här så snabbt som möjligt och Binninge får mer och mer överläge ju mer tiden går. En tingsrättsdom i oktober skulle med stor säkerhet vara till Busch fördel, men det är långt dit, och Expressen tänker nog inte glömma bort affären tills dess.
Men en halv seger är bättre än en förlust så om resultatet av en förlikning blir att Busch behåller fastigheten men får betala extra för det så tror jag att hon bör vara nöjd med det.
Det viktigaste för hur fastighetsaffärer kommer att skötas i framtiden är ju att Busch behåller fastigheten.
Visst, men lustigt nog så är Esbjörn enligt lag tvingad att slutföra affären.E elmont skrev:
Men nu är det ju mer än landets lagar som styr i den här processen.
Det är inte Esbjörn som har gjort en ansökan om en god man för sig. Det är en person som har generalfullmakt för Esbjörn som har gjort den ansökan.L LiteForce skrev:Han kan visa problemen genom vittnen som faktiskt utfört handlingar via fullmakter och annat för hans räkning och för att han själv inte klarat av detta. Sen visar också ansökan om Godman att han själv anser sig oförmögen att klara sig utan hjälp vilket flera vittnen förmodligen kan styrka under ed. Han kan dessutom också skaffa sig ett andra utlåtande av läkare som mycket väl kan ha en annan syn på dessa problem än den första.
Se aktibilaga 2 i mål nummer Ä 7012-20 i Västmanlands tingsrätt.
Risken är nog rätt liten att vi vanliga dödliga kommer att råka ut för något liknande.D Dr Jumping Jack skrev:Lägger Esbjörn nu en helt ny ribba för fastighetsaffärer? Förr stod man för ett muntligt bud, nu kan man backa ända till kontraktet skrivs, muntligt bud kan alltid tas tillbaka.Tills nu har underskrivet köpekontrakt varit något som gäller. Nu har Esbjörn visat att ett köpekontrakt inte innebär att du självklart får tillträde till fastigheten när du planerat. Du skriver ett köpekontrakt, betalar handpenning och beslutar om tillträde t ex om 3 mån. Du säljer din nuvarande bostaden med tillträde någon vecka senare än ditt eget tillträde. Så går ju ett typiskt köp till. När du nu möter säljaren på mäklarkontoret el banken för att göra upp affären så meddelar säljaren att han ångrat sig men kan tänka sig en förlikning. Om du betalart t ex 10% extra så får du utlovat köpebrev. Du har nu ingen bostad om en vecka och det kommer ta minst ett år innan rätten överhuvudtaget kan komma till beslut om du driver en rättslig process(om det går som för Ebba). Skall vi framöver förbereda oss på en prishöjning när köpebrevet och affären görs upp. Är det som elmont skriver ”det bara att avstå” och ” ingen tvingar henne” men blir det verkligen så i praktiken. Blir det inte snarare så att man blir så illa tvungen att vika ner sig och betala. Skall vi alltså nu planera för att det blir en prishöjning i samband med tillträdet. Hur stor blir den? Blir det en Lex Esbjörn?
Om någon skulle göra mot mig som Esbjörn har gjort mot Ebba så skulle det medföra praktiska bestyr med tillfälligt boende, eller om omständigheterna var som när jag köpte och sålde hus senast så skulle jag vara tvungen att bo kvar i mitt gamla hus tills rätten hade sagt sitt. Det hade medfört en del merkostnader, men det hade inte varit någon katastrof. 8-9 månader senare hade jag kunnat flytta in i mitt nya hus efter att Tingsrätten hade dömt. Och merkostnaderna hade ju säljaren fått stå för.
Jag tror att det är en väldigt lite risk att någon kommer att göra en Esbjörn om köparen är en helt vanligt okänd person, men kändisar bör nog vara mycket noggranna i framtida fastighetsaffärer.
Inte säker på det. Inte så lätt att hitta tillfälligt boende. T ex för en barnfamilj. Många tvekar nog att starta en rättslig process. Går nog fler Esbjörns där ute. Frestande för folk utan moraliska betänkligheter. Blir ju helt omöjligt att skydda sig mot.P pmd skrev:Risken är nog rätt liten att vi vanliga dödliga kommer att råka ut för något liknande.
Om någon skulle göra mot mig som Esbjörn har gjort mot Ebba så skulle det medföra praktiska bestyr med tillfälligt boende, eller om omständigheterna var som när jag köpte och sålde hus senast så skulle jag vara tvungen att bo kvar i mitt gamla hus tills rätten hade sagt sitt. Det hade medfört en del merkostnader, men det hade inte varit någon katastrof. 8-9 månader senare hade jag kunnat flytta in i mitt nya hus efter att Tingsrätten hade dömt. Och merkostnaderna hade ju säljaren fått stå för.
Jag tror att det är en väldigt lite risk att någon kommer att göra en Esbjörn om köparen är en helt vanligt okänd person, men kändisar bör nog vara mycket noggranna i framtida fastighetsaffärer.