145 362 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja mycket tyder på att Esbjörn inte är helt klar med minnesproblem. Är man helt klar och inte har några problem lämnar man inte över sina tillgångar, ansvar & beslut på andra via fullmakt ansökan om Godman mm. Han kommer heller inte i håg att han skrivit på avtalet men han vet att han tydligen gjort det ändå vilket också är ett tecken på dessa problem. Jag tror Ebba får svårt att vinna detta för Esbjörn kommer att kunna visa på att han verkligen har dessa problem och då blir avtalet ogiltigt. Det bästa för Ebba nu vilket jag tror detta slutligen leder och borde leda till är en förlikning vilket skulle kunna gynna henne politiskt mer än att köra över Esbjörn genom att hon då visar att hon kan göra det rätta för en äldre medmänniska som inte förstått eller kunnat förstå vad han gjort.harry73 skrev:Det är något lurt med det.
Kvinnan från kursgården har tydligen en fullmakt för Esbjörn, så hon kan göra allt möjligt i Esbjörns namn. Och hon känner antagligen Binninge eftersom hon också var inblandad i Binninges obskyra förening mot maktmissbruk eller hur den nu heter. Jag förstår inte hur hon kan ha en fullmakt för Esbjörn och hur det kan bli så att någon annan gör en polisanmälan åt Esbjörn. Men det är i alla fall inte omöjligt att Esbjörn inte valde Binninge men att valet gjordes åt honom. I bästa fall vill Binninge och föreningen attackera makteliten för att skapa sig ett namn och utför de arbetet utan kostnad för Esbjörn. I värsta fall får han betala för hela kalaset.
Så ja, det är möjligt att Esbjörn inte kan fatta egna beslut, men det handlar då inte i första hand om husförsäljningen men framförallt hur han låter andra ta över hans liv och ekonomi.
Jag ser nog likheter med olika åldringsbrott. Det skulle vara intressant om media skulle utforska den biten lite mer.
ja allt annat än nej på nytt bud från Ebba skulle ju då betyda att Esbjörns avsikter med huset inte stämmer med vad han framfört. Jag tror uppriktigt att han ångrat vad han gjort och inte fult kommer i håg att han ens undertecknat avtalet.D Dr Jumping Jack skrev:Efter förhandling i rätten idag har Ebba lagt ett bud till Esbjörn. Gissningsvis mer pengar till Esbjörn. Ebba äger visserligen huset men det tar till 26-28 oktober innan det hamnar i rätten och Ebba kan få tillträde. Esbjörn skall nu fundera över budet. Starkare var inte hans ångest och vilja att behålla huset än att han nöjer sig med mer pengar. Vågar man gissa att Esbjörn säger nej och skruvar upp priset en gång till. Esbjörn, en moralisk förebild.
Fördel Esbjörn. Binninge vet att ju längre han kan dra ut på eländet desto värre blir det för Busch.D Dr Jumping Jack skrev:
Även om jag inte är lika pessimistisk angående den här affärens påverkan på KDs opinionssiffror som alla oroliga KD-väljare i den här tråden, och de verkar vara ganska många, så är det ju givet att rättsprocessen kommer att vara alltmer distraherande för Busch och KD ju närmare riksdagsvalet vi kommer.
Vi får väl hoppas på att någon grävande journalist letar lite i Binninges bakgrund och hittar något som diskvalificerar honom från att vara juridiskt ombud så att Esbjörn kan få ett ombud som ser till hans intressen.
Det är lite absurt att det ska ta nästan ett helt år från att man lämnar in en stämningsansökan tills att tvisten tas up av tingsrätten. Var ligger felet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Jag hoppas närmast att Ebba Busch drar på sig höga löpande kostnader för att hon inte kan flytta in, för den här typen av förhalning av en affär är problematisk för avtalsrätten.P pmd skrev:
Vissa talar om den stora obalansen i makt mellan parterna som ursäkt för att säljaren inte ska behöva följa avtalet, men i praktiken är det uppenbart att det är köparen som är i praktiskt underläge här – oavsett hur kända, snygga eller gamla de respektive parterna är.
Kanske inte Ebba men hur är det med KD, där verkar du inte ha problem med smutskastning. På vilket sätt är KD´s politik förskräcklig för kvinnor?K kortis skrev:Nu har jag ju aldrig smutskastat Ebba jag har i frågan om fastigheten inte tagit ställning överhuvudtaget. Att jag tycker KD för en förskräcklig politik och då främst för kvinnor är jag väl inte ensam om. Och du får gärna skicka några kronor. Och nä jag är inte Socialdemokrat. Och jag beundrar de flesta politiker oavsett färg och åsikter för att de engagerar sig, jag respekterar kanske inte alla men jag respekterar deras rätt att ha åsikter. Men jag respekterar inte det där jävla fjantet att tillskriva mig trollfabrik
"Mycket tyder på" räcker inte. Esbjörn/Binninge har bevisbördan, så de behöver övertyga rätten. Och Binninge kan knappast hävda att Esbjörn har allvarliga svårigheter eftersom han gav hele sitt liv I händerna på några kriminella åldersbrottslingar, även om det är santL LiteForce skrev:
H
Hur skall han kunna visa sina ev minnesproblem inför rätten när psykologintyget han skaffat visar att han är frisk. Vad som kommer hända är att det blir förlikning som innebär att Ebba får betala överpris. Det skulle innebära att Esbjörn, som har handlat klandervärt, vinner på att krångla och att Ebba som har gjort rätt förlorar åtminstone ekonomiskt.L LiteForce skrev:Ja mycket tyder på att Esbjörn inte är helt klar med minnesproblem. Är man helt klar och inte har några problem lämnar man inte över sina tillgångar, ansvar & beslut på andra via fullmakt ansökan om Godman mm. Han kommer heller inte i håg att han skrivit på avtalet men han vet att han tydligen gjort det ändå vilket också är ett tecken på dessa problem. Jag tror Ebba får svårt att vinna detta för Esbjörn kommer att kunna visa på att han verkligen har dessa problem och då blir avtalet ogiltigt. Det bästa för Ebba nu vilket jag tror detta slutligen leder och borde leda till är en förlikning vilket skulle kunna gynna henne politiskt mer än att köra över Esbjörn genom att hon då visar att hon kan göra det rätta för en äldre medmänniska som inte förstått eller kunnat förstå vad han gjort.
Hon har ju en möjlighet att undgå överpris, det är ju bara att avstå affären. Skulle hon betala mer så kan det knappast vara ett överpris utan det måste då bli ett marknadspris för hon är ju på intet vis tvingad att slutföra affären.
Att ha en åsikt och att framföra den är inte att smutskasta, men om man anklagar människor för just sådant el skriver att de gnäller o klagar då har man åstadkommit att tysta och förminska så att många inte vågar framföra sina åsikter. Om du inte förstått KD’s politik och då framförallt hur den skulle komma att påverka kvinnor så spelar det nog ingen roll hur mycket jag än förklarar.M mickef skrev:
Han kan visa problemen genom vittnen som faktiskt utfört handlingar via fullmakter och annat för hans räkning och för att han själv inte klarat av detta. Sen visar också ansökan om Godman att han själv anser sig oförmögen att klara sig utan hjälp vilket flera vittnen förmodligen kan styrka under ed. Han kan dessutom också skaffa sig ett andra utlåtande av läkare som mycket väl kan ha en annan syn på dessa problem än den första.D Dr Jumping Jack skrev:
Att framföra en åsikt behöver inte vara smutskastning, även om den är negativ, men den bör underbyggas med någon form av fakta ifall den inte ska misstänkas vara smutskastning. I ditt fall får du nog förklara vad som du anser vara så förskräckligt för kvinnor.K kortis skrev:Att ha en åsikt och att framföra den är inte att smutskasta, men om man anklagar människor för just sådant el skriver att de gnäller o klagar då har man åstadkommit att tysta och förminska så att många inte vågar framföra sina åsikter. Om du inte förstått KD’s politik och då framförallt hur den skulle komma att påverka kvinnor så spelar det nog ingen roll hur mycket jag än förklarar.
Förundersökning inleds nu mot Ebba angående grovt förtal också. GW Persson anser att det är stor risk att Ebba fälls för detta också. Vilken soppa det blir av allt detta som också kan komma att kosta Ebba mer än det någonsin är värt att vinna mot en gammal 81 åring.
https://www.tv4.se/artikel/4yHaW26jbmhYQlON75MuWQ/just-nu-foerundersoekning-inleds-mot-ebba-busch
https://www.tv4.se/artikel/4yHaW26jbmhYQlON75MuWQ/just-nu-foerundersoekning-inleds-mot-ebba-busch
L LiteForce skrev:Han kan visa problemen genom vittnen som faktiskt utfört handlingar via fullmakter och annat för hans räkning och för att han själv inte klarat av detta. Sen visar också ansökan om Godman att han själv anser sig oförmögen att klara sig utan hjälp vilket flera vittnen förmodligen kan styrka under ed. Han kan dessutom också skaffa sig ett andra utlåtande av läkare som mycket väl kan ha en annan syn på dessa problem än den första.
pappamånaderna och återinföra vårdnadsbidraget, nu under namnet barnomsorgspeng. Samvetsklausul vid abort, kvinnoförbundets ordförande Brunegård har varit mycket aktiv i flera föreningar som aktivt arbetat mot abort, de är även för sambeskattning. Vi kan väl nöja oss där ett tagM mickef skrev:
Vad är förskräckligt med pappamånader, vårdnadsbidrag och sambeskattning?K kortis skrev:
Nu finns begreppet smutskastning inte i lagstiftningen. Det rätta ordet borde vara förtal, som är aktuellt just nu i samband med husaffären.M mickef skrev:
Det kan vara förtal, även om man underbygger sina påståenden och även om de är sanna. Men det går inte att förtala företag eller politiska partier.
Så att säga att KD är bra eller dåligt för kvinnor, kan aldrig bli förtal