Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tompaah7503 skrev:
Enligt alla tillgängliga redovisningar jag har sett var inte Federley medveten om mannens bakgrund när de träffades, eller fått information om det förrän ett par månader in i förhållandet. Så om du har annan information får du faktiskt ta fram den, annars är det bara så att du inte har på fötterna. Förstår att frågan är känslosam för dig men man kan inte åsidosätta fakta och börja kasta runt invektiv för att man är lite känslig.
Om det finns redovisningar i ärendet, i vilket läge sparkade Federley ut "människan"?
Du behöver inte svara för jag tänker inte heller fortsätta ämnet i den här tråden, inte i någon annan heller för den delen.

T tompaah7503 skrev:
Federley fick avgå för att han dejtade en, utan att vara medveten om det, dömd pedofil. Han hade inte gjort något olagligt eller knappt omoraliskt
T tompaah7503 skrev:
Enligt alla tillgängliga redovisningar jag har sett var inte Federley medveten om mannens bakgrund när de träffades, eller fått information om det förrän ett par månader in i förhållandet.
Det han fick avgå för var den kunskap han hade i månader, förmodligen uppåt ett halvår innan frågan briserade. Din betydelseglidning i att hävda att han fick avgå för att han dejtade någon om vars vandel han inte kände till till att han inte visste något från början är således bedräglig.

Federley fick med rätta avgå för sin moraliska uselhet alternativt för att han är sjuk.

• Gilla
Lotten72 och 3 till
  • Laddar…
P
T tompaah7503 skrev:
Det är helt enkelt väldigt dålig PR att gå in i en konflikt för personlig vinnings skull om egendom med en gammal man, med dessutom någon form av svagsinthet som diagnos.
Esbjörn har ingen sådan diagnos.
För sin egen, partiets och högerns skulle borde hon omedelbart dra sig ur detta och gå ut med att hon hittat en annan fastighet som avgör saken för henne. Det går inte att vinnande gå ur en publik affär som går ut på att få rätt mot en gammal gubbe.
Det vore, som sagt, bra om KD åker ur riksdagen i nästa val, men jag tror inte att du behöver oroa dig.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
T tompaah7503 skrev:
Rätt in in i kaklet alltså.
Ja, och om man har rätt så blir man först till kaklet.

P
M mickef skrev:
Om det visar sig att Ebba har handlat fel eller omoraliskt, har hon inte haft uppsikt åt "vänster" och förmodligen sk.tit i det blå skåpet.
Vad tycker du att Ebba borde ha gjort och vad hon ska göra nu?

Anpassa gärna svaret till vad som stipuleras i jordabalken om fastighetsaffärer. Speciellt köparens skyldigheter.

D Dr Jumping Jack skrev:
Han ljuger viket är omoraliskt
Vi vet att han ljuger när han säger att han
1. Ångrar sig dagen efter. Det finns vittnen på att han var nöjd med försäljningen när trädgården röjdes vid ett senare tillfälle. Alltså ångrade han sig inte dagen efter. Han sitter dessutom och ljuger i tv-intervju om detta.
2. Blev upprörd över trädgårdsröjningen och polisanmälde Ebba för detta. Har nu i polisförhör tvingats erkänna sin falska anmälan.
3. Med största sannolikhet ljuger han om sin kognitiva nersättning och behov av god man. Han har alldeles nyligen köpt en bostadsrätt och då var det inga kognitiva problem. Dessutom är det omoraliskt att belasta myndigheten med denna ansökan när det finns andra som verkligen behöver en god man.

Bara för att ta upp de tre värsta lögnerna som Esbjörn kommit med. En man med hans livserfarenhet (ålder) borde inte sänka sig så.
Djupt omoraliskt.
Du verkar uppenbarligen inte ens i det närmaste ha förstå att Esbjörn är gammal över 80år med vad som uppgetts till almenheten minnes och demens problem vilket också är normalt förekommande när man blir gammal. Han har också på grund av detta sökt god man att hantera ekonomin. Skulle du frivilligt lämna i från dig kontrollen över dina besparingar och liv i andras händer mm om du känner att du är frisk och inte behöver hjälp. Jag kan svara åt dig till 100% Ingen som är frisk skulle lämna i från sig kontrollen över sitt liv och ekonomi i andras händer. Enligt dig och dina spekulationer ljuger han om allt också har du pratat med alla vittnen eller. Sen påstår du att du räknat ut att han ljuger vilket du ömöjligen kan göra. Du kan tro och spekulera endast utifrån din egen persons tankar men inte hur i det här fallet Esbjörn tänkt eller tänker du vet heller inte hur han mår eller hur sjuk han är eller hur mycket hjälp han egentligen behöver. Den som vet allt detta till 100% är Esbjörn själv som är den enda som möjligen kan tala om vad han vill känner tänker eller hur sjuk han känner sig. Han har tydligt uppgett att han ångrat sig han har uppgett att känner sig lurad av Ebba mm. Ebba och andra sidan har utan några som helst tvivel öppet ljugit eftersom hon på facebook offentligt framfört att hon ska låta köpet gå tillbaka om Esbjörn verkligen vill detta. Och det råder nog inga tvivel vid det här laget att han önskar det mer än pengar och alla problem detta medför honom eller hur.

P pmd skrev:
Vad tycker du att Ebba borde ha gjort och vad hon ska göra nu?

Anpassa gärna svaret till vad som stipuleras i jordabalken om fastighetsaffärer. Speciellt köparens skyldigheter.
Jag hoppas att hon har gjort vad hon har sagt att hon har gjort och fortsätter med med vad hon gör. Det juridiska överlåter jag till andra instanser.

P
L LiteForce skrev:
Du verkar uppenbarligen inte ens i det närmaste ha förstå att Esbjörn är gammal över 80år med vad som uppgetts till almenheten minnes och demens problem vilket också är normalt förekommande när man blir gammal.
Lite disträ tycks han vara, men inte mer än många andra som är yngre.
Jag har inte sett något dokument visar på demens. Har du?
Han har också på grund av detta sökt god man att hantera ekonomin.
Ansökan om god man för Esbjörn lämnades in till Västmanlands tingsrätt av en kvinna som redan hade generalfullmakt för Esbjörn. Han behöver överhuvudtaget inte ha varit inblandad i ansökan om god man. Som god man för Esbjörn föreslog hon sig själv ...

Redigerat:
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag hoppas att hon har gjort vad hon har sagt att hon har gjort och fortsätter med med vad hon gör. Det juridiska överlåter jag till andra instanser.
Det är min åsikt också. När Esbjörn inte ville delta i ett möte för att reda ut alltihopa (inklusive vad Matz och Majkgård hävdade för anspråk på fastigheten), och eventuellt häva köpet (eller låte det gå tillbaka; vilket som nu är rätt terminologi) så hade Busch inget annat val än att stämma Esbjörn.

Staffans2000
P pmd skrev:
Som god man för Esbjörn förelog hon sig själv ...
Och vad tar en god man hand om? Jo, pengarna! Finns det någon här av oss Svensk damtidningsläsare, som inte tycker att det är åtminstone lite skumt. Kanske Runar, rent av, dyker fram bakom kulisserna och vill ha en bit av kakan. Vilket drama!

Staffan

• Gilla
Lotten72 och 2 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Du verkar uppenbarligen inte ens i det närmaste ha förstå att Esbjörn är gammal över 80år med vad som uppgetts till almenheten minnes och demens problem vilket också är normalt förekommande när man blir gammal. Han har också på grund av detta sökt god man att hantera ekonomin. Skulle du frivilligt lämna i från dig kontrollen över dina besparingar och liv i andras händer mm om du känner att du är frisk och inte behöver hjälp. Jag kan svara åt dig till 100% Ingen som är frisk skulle lämna i från sig kontrollen över sitt liv och ekonomi i andras händer. Enligt dig och dina spekulationer ljuger han om allt också har du pratat med alla vittnen eller. Sen påstår du att du räknat ut att han ljuger vilket du ömöjligen kan göra. Du kan tro och spekulera endast utifrån din egen persons tankar men inte hur i det här fallet Esbjörn tänkt eller tänker du vet heller inte hur han mår eller hur sjuk han är eller hur mycket hjälp han egentligen behöver. Den som vet allt detta till 100% är Esbjörn själv som är den enda som möjligen kan tala om vad han vill känner tänker eller hur sjuk han känner sig. Han har tydligt uppgett att han ångrat sig han har uppgett att känner sig lurad av Ebba mm. Ebba och andra sidan har utan några som helst tvivel öppet ljugit eftersom hon på facebook offentligt framfört att hon ska låta köpet gå tillbaka om Esbjörn verkligen vill detta. Och det råder nog inga tvivel vid det här laget att han önskar det mer än pengar och alla problem detta medför honom eller hur.
I punkt 1 och 2 är det ju klarlagt att han ljuger. I punkt 3 lite mer spekulation. Men mycket talar ju för att han har full koll och knappast lider av någon större funktionsnedsättning. Han har ju precis sålt en bostadsrätt utan problem. Han lämnar inte ifrån sig någon kontroll över liv eller ekonomi med en god man. Även med en god man har han full kontroll och kan ta alla beslut själv. Lustigt att ansökan om god man kom precis när den pedofildömde inträdde som juridiskt ombud
Det råder absolut tvivel om Esbjörn verkligen har ångrat sig. Jag tycker uppriktigt synd om Esbjörn som snärjt in sig i lögner med hjälp av det juridiska ombudet och där man får misstänka att personerna i hans närhet ser till sitt eget bästa och inte till Esbjörns

• Gilla
Lotten72 och 2 till
  • Laddar…
SarB
L LiteForce skrev:
Hur "man känner" är knappast ett hållbart resonemang här. Ibland känner jag mig sjuk och virrig själv. Mitt ex "känner sig lurad av mig" för han kände först att vi skulle vara tillsammans för evigt men sedan kände inte jag så och jag dumpade honom ändå. Jag kan känna mig lite krasslig i månader, men jag kommer inte få vara hemma från jobbet med betalning utan att få ett läkarintyg ändå. Ett samhälle kan helt enkelt inte fungera på det viset, det tar bort all rättssäkerhet och förutsägbarhet. Esbjörn har rätt att känna allt han känner, men det behöver inte vara befogat och absolut inget som ska påverka utgången i en tvist som denna. Med ditt resonemang så känner sig säkerligen Ebba också lurad dessutom, hur gör vi då? Vems känslor är mest värda här och varför?

• Gilla
harry73 och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
S Sovjet skrev:
En kognitiv funktionsnedsättning kan också innebära en sårbarhet för att bli pressad och övertalad av en slipad politiker som dessutom kanske använt sin charm. En liten kognitiv funktionsnedsättning behöver inte betyda att han är helt otillräknelig och inte alls vet vad han gör.
Det är nog större risk att Esbjörn blivit pressad och övertalad av en brorson som har ett avtal om att ärva fastigheten.

Stickan

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är nog större risk att Esbjörn blivit pressad och övertalad av en brorson som har ett avtal om att ärva fastigheten.

Stickan
Ja så är det nog. Hade inte Ebba varit partiledare utan en vanlig Svensson så gör hon helt rätt.

Känns som hon borde ta en snack med KDs pr avdelning i det här läget men det skiter hon nog i.

Naturligtvis har det helt att göra med EB position i samhället. Hon har en mycket utsatt position och måste väga allt hon gör och säger på guldvåg. För helt riktigt ställs högre krav på personer i hennes ställning. Vore hon en vanlig "Svensson" skulle det hela möjligen synts i någon lokaltidnings notis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.