145 265 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var nog inte Esbjörn som bestämde sig för att ångra försäljningen. Det gjorde någon eller några åt honom.K kindvall skrev:Om Esbjörn istället för att gå till media, vägrat medverka och skaffat ett tvivelaktigt "ombud" hade skaffat ett vettigt ombud hade allt kanske löst sig bättre. Ett vettigt ombud hade medlat med Ebbas ombud, försökt få till en fredlig hävning av avtalet och sett till att handpenningen fanns tillgänglig för direkt återbetalning.
När man agerar på motsatt sätt finns det ju ingen annan möjlighet för Ebba än att stämma.
Det var många knepiga turer där ett tag.
Jag tror inte heller att det var Esbjörn som anlitade Binninge (det juridiska ombudet). Det var förmodligen kvinnan som har generalfullmakt för Esbjörn som gjorde det.
Det är alltså inte bara en av parterna som har ångrat sig om något?S Sovjet skrev:
Ebba gjorde inte ett okvalificerat uttalande om att låta köpet gå tillbaka. Hon villkorade det med "om Esbjörn verkligen inte vill [sälja]", och att hon ville reda ut hur det låg till med de två andra personerna som gjorde anspråk på fastigheten. Det hörd klart och tydligt i den intervju som Expressen gjorde med Ebba.
Esbjörn vägrade att vara med på mötet där allt skulle redas ut. Det finns vissa formalia som måste uppfyllas om ett fastighetsköp ska kunna hävas.
Ebba hade inget val då. Hon måste enligt jordabalken söka lagfart inom tre månader efter köpekontraktets undertecknande, och när Esbjörn inte ville träffa Ebba fanns det inget alternativ kvar än att stämma Esbjörn. Han "stängde dörren" för fortsatt dialog och Esbjörns juridiske ombud meddelade detta enligt Expressen:
Det låter nästan som en inbjudan att bli stämd.Expressen skrev:
Redigerat:
Jag är inte riktigt säker på hur jag ska tolka dig, men det står ju klart att Esbjörn inte var intresserad av ett upplägg med mäklare och budgivning.E elmont skrev:
Anledningen till det tror jag var att Esbjörn inte ville att försäljningen skulle komma till kursgårdsdamens och brorsonen Matz kännedom..
Jo, någon statuskåt person med för mycket pengar skulle kanske vara intresserad om Busch säljer fastigheten vidare, men det tvivlar jag starkt på att hon kommer att göra.E El-Löken66 skrev:
Fastigheten har potential att stiga i värde rent allmänt om Uppsala gör en ny detaljplan för området (arbete med det pågår) och drar in kommunalt vatten och avlopp (den omtvistade fastigheten saknar både vatten och avlopp).
Om den nya detaljplanen dessutom tillåter att man river hus och bygger nytt så kommer fastigheten att stiga än mer i värde.
Att det pågår arbete med en ny detaljplan är förmodligen anledningen till att kursgårdsdamen och hennes väninna försöker stoppa försäljningen. En son till väninnans man är fastighetsmäklare och sitter i Uppsala kommuns byggnadsnämnd. Väninnan har ansökt om att få bli god man för Esbjörn. Denna ansökan har hon gjort med hjälp av den generalfullmakt som hon har för Esbjörn.
Ansökan om god man finns som aktbilaga 2 i mål Ä 7012-20 hos Västmanlands tingsrätt.
Generalfullmakten finns som aktbilaga 4 i mål Ä 7012-20 hos Västmanlands tingsrätt.
Det är ju inte riktigt sant. Det är säljaren som bestämmer om mäklare el inte. Esbjörn ville inte ha mäklare. Det är ju möjligt att huset inte är så lättsålt. Min erfarenhet är att ruckel som detta är i klar risk att sluta med rivning (det blir för dyrt att renovera) och man köper enbart en tomt. I en budgivning tar kunniga budgivare hänsyn till detta och okunniga vågar inte bjuda. Det lätt hänt att man fastnar på ett underbud. Istället valde Esbjörn att förhandla med en köpstark köpare, skickligt förhandlade han upp priset och sålde när han nått max. Det är möjligt att Esbjörn hade full koll och visste exakt vad maxpris är.S Sovjet skrev:
Tvärs om, skulle jag säga (igen)! Här ser vi för första gången på länge, en politiker som inte viker sig, när det blåser snålt. Eller när hon (eller han) tror att det blåser snålt. En förebild för vårt mjäkiga politikergarnityr, helt enkelt.S Sovjet skrev:
Staffan
Var det inte nått om att hon börjar bli ifrågasatt inom partiet? Och man började att tycka att hon skulle släppa det hela? Att stå trygg när det blåser är ju helt ok MEN om det handlar om att gynna sig själv så kan det slå ganska fel.
Jo. Av "några partivänner" om jag minns rätt. Isåfall, inte mycket att bry sig om.E elmont skrev:
Staffan
Tycker du verkligen att det viktigaste för en politiker är att ta beslut och ta ställning på ett sätt som är så lönsamt som möjligt med tanke på sin egen popularitet hos väljarna. Är det inte därför vi får politikerförakt?S Sovjet skrev: