145 292 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Försvaret kommer antagligen att hävda att förhållandet mellan dem inte är jämbördigt, om det nu har betydelse det har det ju inte i vanliga fall med avtal vad jag vet. Men om vi nu har en äldre person med lindrig kognitiv funktionsnedsättning så kan det anses som att hon pressat honom och utövat påtryckningar som han inte haft samma möjlighet att värja sig från som om de varit jämbördiga.
Försvarets linje tycks vara att att avtalet är ogiltigt för att [URL='https://lagen.nu/1915:218#P31S1']31 §[/url] i avtalslagen är tillämplig. Det är åtminstone vad Esbjörns ombud har hävdat vid några tillfällen. Jag tror inte att rätten kommer att gå på hans linje. Notera att det är flera rekvisit som måste vara uppfyllda.
Om vi antar att Esbjörn vinner målet med denna argumentation hade det inneburit att ett stort antal äldre människor i princip hade förklarats omyndiga. Inte formellt då, men det hade sänt signalen att ett avtal kan rivas upp när som helst om säljaren kan visa upp en diagnos på lindrig kognitiv funktionsnedsättning.S Sovjet skrev:Försvaret kommer antagligen att hävda att förhållandet mellan dem inte är jämbördigt, om det nu har betydelse det har det ju inte i vanliga fall med avtal vad jag vet. Men om vi nu har en äldre person med lindrig kognitiv funktionsnedsättning så kan det anses som att hon pressat honom och utövat påtryckningar som han inte haft samma möjlighet att värja sig från som om de varit jämbördiga.
Hur kontrollerar en köpare att säljaren är fullt frisk? Begära intyg på alla över 70 år?
Det har inte framkommit att Esbjörn visat några tecken på kognitiv funktionsnedsättning vid affärens genomförande. Inte förrän då han senare "ångrat sig" och hävdar att Ebba har tjatat sig till affären. Det finns ju en del vittnen till processen som ledde till avtalet. De borde kunna ge upplysning till både eventuella tecken på kognitiv funktionsnedsättning samt om det föregick någon sortds övertalning.
Det är möjligt och kanske troligt att hon vinner i rätten, men det kommer att komma med ett pris för henne och hennes parti. Det är för mig obegripligt att hon kan välja att driva det så långt. Det är ju på sätt och vis också hon som "omyndigförklarar" honom genom att hävda att det år personer i hans omgivning som ligger bakom att han ändrat sig och att hon därför inte vill ge sig. Hon väljer att inte tro honom på hans ord när han säger att han kände sig pressad och att hon tjatade. Det fanns ett vittne och det var hennes väninna.
Nej tvärtom! Hon hade omyndigförklarad Esbjörn, om hon hade rivit upp köpeavtalet.S Sovjet skrev:
Nu respekterar hon Esbjörns önskan han hade när de förhandlade fram kontraktet och tecknade kontraktet. samt respekterar hans rätt att ingå bindande avtal.
Det är så klart inte samma sak som att göra Esbjörn nöjd här och nu, men hon omyndigförklarar honom inte