Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
K Kane skrev:
Partipiska i KD?

[bild]
[länk]
Betalartikel så jag har inte läst den, men videon kan man se ändå. Av den framgår det att DN inte heller har tagit reda på alla fakta. I videon påstås att Esbjörn Bolin "ångrade" sig dagen efter att han skrev på köpekontraktet, vilket inte stämmer.

Redigerat:
P pmd skrev:
Det är aktbilaga 32 i mål T 8555-20 i Uppsala tingsrätt.
Och vad blir slutsatsen i detta intyg? ”Lindrig kognitiv funktionsnedsättning”? Finns det något läkarintyg? Eller var detta också en lögn?

P
S Sovjet skrev:
Det som är juridiskt rätt är inte alltid moraliskt rätt. Den ena rätten står inte över en annan utom i juridiskt hänseende. Det är inget tvång på att göra det man kan enligt lagen.
Vems moral tycker du ska råda istället för landets lagar?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
P
S Sovjet skrev:
Ha känner att han blev pressad att sälja och skriva på. Det verkar inte otroligt med en slipad politiker som vill köpa till varje pris. Det ser vi ju nu att hon vill. Hon har säkert lagt åtskilligt krut på att få honom att sälja. Hur kan du få det till att han är omoralisk? Ville han verkligen sälja hade han ju gjort det. Jag väljer att tro på honom när han säger att han blev pressad och att hon "tjatade så".
Han sålde ju, vilket tyder på att han ville sälja.

Om du läser övriga trådar här på Byggahus i detta ämne så kommer du att se att Esbjörns ånger är betydligt mer komplicerad än du tror.

P
S Sovjet skrev:
Det är relevant. Vi är båda i samma stånd att bedöma det. Dvs. vi delger vår uppfattning. Om du frågar mig vem jag är att bedöma det undrar jag vem du är att bedöma det. Det juridiska är en sak, där kan ho få rätt. Jag talar om något annat.
Och, som sagt, när ni båda har olika åsikt utgående från er respektive personliga moral så är frågan vems moral som ska råda?

S Sovjet skrev:
Då borde det väl inte vara något problem för Ebba? Då får hon väl sympatierna på sin sida? En manipulerande lögnaktig gubbe som vill ta tillbaka sitt hus av ren elakhet.
Esbjörn vill inte ta tillbaka huset av elakhet snarare tvärtom. Det lutar åt att brorsonen Matz el väninnan hetsar honom till detta. Det ursäktar dock inte hans beteende

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vems moral tycker du ska råda istället för landets lagar?
Handlar inte frågan om huruvida man tycker att Ebba handlar rätt? Om man enbart utgår från lagen tycks hon ju ha rätt för lagen tar inte hänsyn till säljaren känt sig pressad och övertalad. Ett avtal är ett avtal. Men det är inte alltid lagen har "rätt". Det betyder inte att man kan formalisera en lag som tar hänsyn till "känna sig pressad och övertalad". Man kan fortfarande tycka att hon handlar fel, med eller utan lagen.

P
D Dr Jumping Jack skrev:
3. Med största sannolikhet ljuger han om sin kognitiva nersättning och behov av god man. Han har alldeles nyligen köpt en bostadsrätt och då var det inga kognitiva problem.
Sålt en bostadsrätt, var det, om jag inte är alldeles fel underrättad.

Bolins kognitiva nedsättning är alltså av den mycket speciella arten att han lyckas sälja en bostadsrätt och förstå vad han gjorde, men inte klara av samma sak när han sålde en fastighet.

Bolin styr inte sitt eget liv. Det är folk i hans närhet som drar i trådarna.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
P
S Sovjet skrev:
Då borde det väl inte vara något problem för Ebba? Då får hon väl sympatierna på sin sida? En manipulerande lögnaktig gubbe som vill ta tillbaka sitt hus av ren elakhet.
Vi får väl se. Det tycks vara en hel del folk i media som hatar KD och Busch, men frågan är hur partiets väljare påverkas. Om jag vore KD-väljare så skulle jag nog tycka att Busch gör rätt. KD-väljare är konservativa, och konservativa väljare brukar ha ett gott öga till lag och ordning.

En kognitiv funktionsnedsättning kan också innebära en sårbarhet för att bli pressad och övertalad av en slipad politiker som dessutom kanske använt sin charm. En liten kognitiv funktionsnedsättning behöver inte betyda att han är helt otillräknelig och inte alls vet vad han gör.

Det är därför Ebba kan få rätt i domstol, men förlora i popularitet och förtroende.

S Sovjet skrev:
Det är därför Ebba kan få rätt i domstol, men förlora i popularitet och förtroende.
Det är ju det som är det stora problemet, politiker gör bara det som lönar populariteten inte vad som är rätt, utom då möjligen Ebba

Eller inte.

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Och vad blir slutsatsen i detta intyg? ”Lindrig kognitiv funktionsnedsättning”? Finns det något läkarintyg? Eller var detta också en lögn?
Som jag skrev i #277: Enligt psykologen behöver den psykologiska undersökningen kompletteras med en medicinsk och psykiatrisk undersökning för att diagnosen ska fastställas.

Såvitt jag vet har ingen läkarundersökning gjorts för det ändamålet.

Jag har läst att det finns ett sådant utlåtande som Ebbas ombud begärt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.